Gå til innhold

Konfirmasjon, hvem ber man egentlig og hvem MÅ man be???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det heldigvis et par år til det evt. blir konfirmasjon her i gården.

Men kom her en dagen til å tenke på hvem ber man og hvem MÅ man be?

Det som er litt "komplisert" her er at her er det 4 familier inne i bildet siden sønnen min har steforeldre med familier som han har mye kontakt med.

Besteforeldre fra alle 4 kantene er jo en selvfølge og invitere, og tanter og onkler med familier også... Da er vi oppe i 9 gjester(foreldrene mine er skilt), og med oss foreldrene og søsken blir det 15 stk.

Så var det faddere da... da hadde vi kusinene (under tvang) og mennene til faren til sønnen min + broren min. Disse har sønnen min minimalt kontakt med. Med dem og unger vil det bli 22 stk. Og så kommer det til å bli krevd at tanten til xn min også blir invitert. En dame som sønnen min og faren hans har minimalt med kontakt med.

Så er det søskene til våre foreldre med partnere og unger. Da blir vi sinnsykt mange mennesker.

En annen ting er det jo at jeg ser for meg at det ikke kommer så mange fra min side siden dem bor på en annen kant av landet.

Pr. i dag sier sønnen min at han ikke vil konfirmeres. Det er jo helt greit at han ikke vil det. Har snakket litt med stemoren om at vi kanskje kan tilby gutten 5000 kr. hver (10 000 kr. tilsammen) dersom han ikke vil konfirmeres.

Hverken faren til sønnen min eller jeg har mest med penger så et selskap med alle disse menneskene vil gjøre store innhugg i økonomien vår.

Hva synes dere? Bør disse kusinene til xn min som er faddere + tanta til xn min bli invitert? Dette er mennesker jeg har 0 kontakt med og som jeg vet at xn min har minst mulig med å gjøre?

Hva hadde dere gjort?

Er det mulig å ha et selskap med kun alle 4 settene med besteforeldrene tilstedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde gledelig droppa hele konfirmasjonen for ti tusen kroner.ihvertfall hvis gutten din vet at dere ikke har så mye penger.hadde bedt de gutten din vet hvem er å hvem han ønsker hvis det skulle bli konfirmasjon.skjønner ikke folk som føler atde må bli bedt.ville kanjse heler bare hatt selskapet med bare besteforeldrene tilstede hvis jeg var dere-

Skrevet

Besteforeldre

Søsken med og uten barn/ partnere selvsagt

Oldeforeldre

tanter og onkler

fettere og kusiner

nære grandtanter og grandonkler

faddere selvsagt!

og nære familievenner, ( filletanter/onkler)

Skrevet

Takk for svar.

Uansett hva vi gjør så vil det bli gærnt. Så vi må nok bare finne ut hva vi 4 vil og "kjøre" på.

Dersom gutten ikke vil konfirmeres i kirken, så vil enkelte mene det er gærtn. Vil han konfirmeres borgelig, så er det i følge andre gærnt. Dropper han konfirmasjonen, så er det også gærnt. Og blir ikke tanten og kusinene til faren hans invitert, så blir det rabalder.

Jammen bra vi har et par år igjen til å gruve oss/planlegge på. Gutten er ikke mere enn 13 år nå da, men sier nå at han ikke vil konfirmere seg. Så da er det bare å vente og se hva som skjer når det nærmer seg hva han vil da.

Skrevet

Jeg hadde ivertfall ikke "kjøpt" gutten med 10 tusen kr.

Jeg ville invitert:

Besteforeldre

Tante + onkler + barn

Faddere

Et selskap blir ikke dyrere enn man gjør det til selv. Hvis ikke gutten ønsker å konfirmere seg er det jo greit da slipper dere det. Men hvorfor skal han få penger?

Skrevet

Ble en god gjeng dette ja..

søskene til foreldra dine? onkler og tanter av deg du mener..trur ikke det er så vanlig å invitere de..kun dine og mannens søsken som blir tanter og onkler til gutten deres.

Mange år til mine også skal konfirmeres..mine to har jo også stefamilier..

nå har jeg en ny samboer..pappan er sammen med ei men ikke samboer..

Så visst vi da skal be hennes foreldre og søsken og min samboers foreldre å søsken så blir det utrokig mange..

Min søster har funnet seg en fyr med 3 unger..og hun selv har tre..så bare de er 8 stk..uff dette ser svart ut..dette har ikke jeg tenkt på..

Er 5 år til ho eldste skal konfirmeres da..men tiden går fort..

Du fikk meg til å tenke på noe der ja..

Skrevet

nå har jeg aldri vært i konfirmasjon i en så "komplisert" familie.. så vet ikke hva som er vanlig der...

i min familie er det vanlig å be konfirmantens besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn (om det ikke er veldig mange og små...), faddere (som ofte er familiemedlemmer alikevel) og evt. en kamerat e.l....

har også opplevd at mor har middagen med sine familiemedlemmer og faddere på den siden og par kaffe etterpå med den siden av slekta... eller omvent... dette har vært folk som ikke har snakka sammen i det heletatt...

ellers har jeg også vært med på at skilte foreldre har leid et lokale og bedt inn de som er... altså kan det jo bli mange....

jeg for min del synes faktisk at fadderene er litt viktige i en konfirmasjon jeg da.... men så har jeg fortsatt kontakt med mine... og kan ikke tenke meg at ikke barna våre kommer til å ha kontakt med sine helle... de som er faddere for barna våre er nære venner eller tanter og onkler...

men skjønner jo at det ofte kan blir forandringer om man skilder lag da...

høres ut som du har en vanskelig oppgave...

hva med å snakke med exen??

kanske dere kan ta med konfirmanten ut og spise en dag i steden?

Skrevet

Desse ville eg bedt:

Besteforeldre, tanter/ onkler av barnet samt søskenbarn. Faddere er for meg sjølvsagt i ein konfirmasjon, uansett korleis kontakten er.

Eg ville ikkje invitert stefamilie (besteforeldre, tanter/ onkler osv.), men heller invitert dei på f.eks restekaffi dagen etter e.l.

Filletanter, grandtanter o.l. blir ikkje invitert med mindre barnet har ein heeeeilt spesielt forhold til dei.

Skrevet

Trur nk jeg ikke kommer til å be stefamiler jeg heller når den tid kommer..blir jo så utrolig mange..Mange nok uten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...