Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Har en sønn på nesten 15 mnd nå. Han er veldig urolig på kveld/natt! På dagtid sover han 2 ganger. Kanskje på toppen 1 og en halv time til sammen. Han sover ikke etter kl 15. Legger han kl 19.30 presis og da må jeg legge meg i min seng med han til han sovner for han nekter å sovne i sin egen. Han våkner vanligvis etter 1-3 timer etterpå og nekter å sovne før han kommer oppi min seng igjen.Må da ligge oppi den med han til han sovner igjen!! Våkner som regel igjen rundt 12-1 for å da totalt nekte å legge seg med mindre jeg også legger meg. Dette begynner å bli ganske slitsomt! Vet det sikkert er jeg selv som har lagd denne uvanen.. Men trenger sårt hjelp til å få rettet på det. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er alene med han og har sjeldent noen som kan låne han litt. Han har fremdeles ikke sovet borte og den eneste som noen gang har passet han er hans tante. Og det har kanskje vært 5 timer tilsammen.. Begynner å bli veldig sliten nå..
Babykilo Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Vi har hatt mye lignende problemer og tendensene dukker opp innnimellom. Men vi klarer å avvenne det igjen. Noen forslag: Prøv å bare la han sove en gang om dagen. Ikke legge ham en andre gang. Legg ham før 19 om kvelden, kanskje stelle etter barne-tv og så i seng. Insister på at han skal sove i sin seng. Syng litt, kos litt og så gå. Kom inn g legg ham ned når han skriker. Trenger ikke bli noen "skrikekur", men det er ganske slitsomt hvertfall første kvelden. Hver gang han våkner, bli litt hos hampå hans rom, så går du. Samme som med legging. Jeg tror det etter to-tre kvelder vil bedre seg markant. Sånn har det vært her i huset. Kan bli rot igjen med sykdom etc. Lykke til! Prøv å stålsett deg og tenk at det blir ille en liten stund, så blir det myye bedre. Legg deg tidlig og evt hvil litt med ham på dagen så klarer du det! :-)
båneiverden Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Huffameg ja du er sikkert sliten! Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg hadde vært alene med jenta mi... Har stor respekt for alle aleneforeldre altså... Vår situasjon liknet veldig på din da tulla var mindre. Jeg kjøpte boka The No-Cry sleep solution av Elisabeth Pantley (den er på engelsk men ganske lett likevel syns jeg) og har fått KJEMPEMASSE hjelp av den!!! Den er vanskelig å gjengi i korte trekk, men den handler om å lære ungen sin å sovne selv - på en "sakte men sikkert"-måte, uten noe skriking og styr. man legger opp til at ungen skal LIKE å legge seg og skape gode tanker og følelser rundt det, samtidig som man lærer dem å sovne selv. Det tar litt tid, med det er lærdom som sitter his barnet. Hos oss tok det et par måneder (litt sånn 2 skritt frem o gett tilbake før det stabiliserte seg). Men nå er hun kjempeflink! Og hvis det er noe spesielt, som tenner eller fullmåne (ja, faktisk!) eller sykdom, så må vi fortsatt drive på litt sånn som før. Men så snart det er over så er hun tilbake i de gode rutinene sine. Nå sovner hun i sin egen seng med et smil, og våkner kun èn gang om natten. Da er det av og til nok at vi bare står over senga og stryker på ryggen. Men andre ganger tar vi henne over til oss i 3 tida. Kommer an på hvor trøtte vi er også!!! Det er det rådet jeg kan gi deg som har fungert hos oss! Lykke til! Syns du er kjempeflink jeg! Vil også råde deg til å legge ham tidligere, samt se om du kan hvile litt på dagen når han sover, og prøve med èn daglur...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Tusen takk for gode råd. I dag prøver vi oss med å bare ta en lur på dagen og legge seg kl 18.45-19.00!! Håper det funker båneiverden : Er det noen netthandel hvor jeg kan få tak i denne boka? Har hørt i bokhandelen her, men de har den ikke. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Nå sover Junior godt i sin egen seng. Han var så trøtt at jeg bare vugget han litt på armen så sovnet han Utrolig godt å slippe å måtte legge meg med han for at han skal sovne Blir spennende å se hvor lenge han sover nå! Blir vel sikkert morgen kl 06.00 men hvis det her funker så gjør ikke det her noe Vil heller stå opp tidlig, enn å ha slike kvelder/netter. HI
båneiverden Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Hei igjen! Hvordan gikk natta? Håper det ikke var så ille, og at dere begge fikk litt hvile... mener jeg bestilte boka her: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=532764
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Hei =) Hatt ei super natt Han våknet såvidt en gang kl 20.00 men da var det bare å stryke litt på han og så sov han igjen Han sov videre i sin egen seng til klokka ble 7 i dagtidlig og da tok jeg han i min seng og han sovnet igjen og sov til kl 10 !!!!!!!!!! Det er første gangen har skjedd! Spennende å se om han sover like godt i kveld !! HI
Babykilo Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Så flott da! Det er jo ofte sånn at de er overtrøtte. Søvn avler søvn, så kanskje duppen på dagen blir litt lengre også. Håper det stabiliserer seg sånn. Nå er dere uthvilte begge to. :-)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Det var kjempe godt:) I kveld gikk det ikke fullt så bra. Har skreket i snart 1 time. Har vært inne å strøket på og lagt han ned igjen i sengen, men han bare forsetter. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. La han litt før 19 i dag også og det gikk helt uten problemer. Men våknet noen minutter over 20. Han sov 1 og en halv time ca fra 13.30-15.00 på dagen i dag. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 sånn går det hvis du har han i senga di hver natt eller veldig ofte da får du svi i etterkant dessverre.....! jeg er glad jeg har en gutt som sover i sin egen seng hver natt uten å våkne..det har bare skjedd 4-5 ganger på 2 år at han har våknet og da får han bare vannflaska så sovner han igjen og jeg har aldri hatt gutten min i senga våres heller...hvorfor skal jeg det liksom når han har egen seng??
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Å la ham sove til 10.00 når han la seg 07.00 er nok for lenge, det er derfor han ikke vil sovne. Her må snuppa max sove 12- 13 timer fra legging til hun står opp, hvis ikke sovner hun ikke før langt på natt kvelden etter... 19-07 eller 20- 08 går bra .
Mamman til M&E Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Det er så synd at slike som deg må svare på slike innlegg. Hun sier jo selv at hun vet at hun har gjort noe dumt, ingen grunn til å rippe opp i det. Vil bare si at poden vår også sovner i sin egen seng, noe han har gjort siden han var noen uker gammel MEN vi tar han inn til oss om han våkner f.eks i 5 tiden, eller om det er umulig å roe han igjen om han våkner midt på natten, noe som heldigvis ikke skjer ofte og han sovner stort sett med det samme igjen. Du sier: hvorfor skal han det, han har sin egen seng. Jeg synes rett og slett det er kos å ha han mellom oss i sengen av og til, eller liggende på armen min. For oss har ikke det skapt noe problem og han har alltid sovet godt (i sin egen seng) om natten. Til HI: ikke hør på slike som henne over. Fortsett med rådet du fikk, stålsett deg og det går helt sikkert over. Det viktige er at du ikke gir opp. Ønsker deg masse lykke til :-)
båneiverden Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Jeg vil råde deg til å lese boken (beklager at jeg gjentar meg selv, men den er så bra, og så slipper du skrikinga!) til Pantley, og i mellomtida bare gjøre så godt du kan - men følge mammahjertet og din sønns personlige behov osv... Og holde deg til en dagslur, og stå opp tidlig med ham hvis han har sovnet tidlig ;-) Jeg kunne gjerne lånt deg boka, men har lånt den bort selv til ei venninne nå! Men slike ting tar TID å etablere hos barn som oss (til deg anonyme lengre opp som er så krass så er barn forskjellige og enkle løsninger passer ikke alle!), hvis man ikke bruker en såkalt skrikekur...( Men jeg vil ikke inn på den debatten her altså!) Lykke til! Og prøv å tenke i et lengre perspektiv, at om 1-2 mndr vil ting ha bedret seg osv osv... (selv om jeg vet at du er kjempetrøtt og desperat ;o)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Tusen takk for gode råd I dag vekte jeg han halv 8 og han sov i 1 time ca på dagen i dag. La seg halv 8 og det har ikke vært et pip siden. Ble leggetid litt senere enn planlagt, men det gikk da bra Har bestilt meg den boken og gleder meg til å få den Er så absolutt ikke noe begeistret for skrikekurer, synes det er helt forferdelig. Det stakkars mamma hjertet mitt tåler ikke det Til negative anonym. Jeg VET at det er min feil at jeg har dette problemet nå. Men når du er alene med et barn og blir desperat etter søvn gjør du hva som helst for å få sove.. Og når det eneste som hjelper er at han/hun får sove i din seng gjør du det. Veldig fint for deg at du har et barn som ikke er noe vanskelig å ha med å gjøre da! Du har sikkert ikke hatt et eneste problem med barnet siden det ble født.... Kan ikke fordra slike bedrevitere som deg som rakker ned på andre for at de gjør som de gjør!!!!!!!!!! HI
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 bra svart til den frekke anonyme:-) stå på du dette går seg nok helt sikkert til skal du se, du er på go vei nå. Skjønner at man lett kan ta den enkleste løsningen når man selv er trøtt og man ikke har noen rundt seg som kan stille opp og hjelpe til. STÅ PÅ DETTE GREIER DU
båneiverden Skrevet 2. april 2008 #16 Skrevet 2. april 2008 Til HI: Jeg lurer på hvordan det går med deg og med søvnen til lillemann?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #17 Skrevet 3. april 2008 Hei =) Det går kjempe bra med søvnen! Har hatt 3 kvelder som ikke gikk så bra! men det er pga sovet forseint på dagen, eller vært syk! Men de dagene jeg er nøye med søvnen går det kjempe bra! kommer ikke ett pip etter jeg har lagt han! Føler meg mye mer våken, og er mer opplagt! energien kommer strømmende HI
Molait Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Når pleier du å legge ham på dagen nå? Min kan ikke legge seg så sent som 13:30 da er han helt puddingtrøtt. 11:30-12:30 stort sett. Kmmer jo og litt på når de står opp da:) Min våkner som regel mellom 6 og 7. Ikke gi etter nå, om du er sliten dag:) Ofte er det ikke så ille å ta tak i promlemet som man frykter. Godt det går bedre for dere. Har du ikke en barselgruppe e.l? Tenkte på litt avlastning oh barnepass. Vi er en gjeng jenter (som møttes her på bim/dib) og er det noe vi trenger hjelp til så kan vi bare spørre hverandre.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #19 Skrevet 3. april 2008 Jeg legger han til å sove ca 11-12 og da sover han i en halv time.. Og da er det full rulle resten av dagen til 19-19.30.. Vi står opp halv 8 hver dag ca.. Har ikke noen barsel gruppe, og familien er ikke så glad i låne han. De fleste av mine venninner har nok med sine egne og jobb.. HI
røre-røre og lille umulius Skrevet 3. april 2008 #20 Skrevet 3. april 2008 Jeg tar av meg hatten for deg:) Du har virkelig hatt noe aa styre med. Alene med barnet ditt og saa sovnproblemer som toppen paa det hele. At du har klart aa snu problemet saa lett og saa fort er helt fantastisk. Vet om flere som ikke klarer det du har gjort og de er 2 om saken. Du burde virkelig vere stolt av deg selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå