Gå til innhold

hvorfor måler man blodtrykk egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg oppdaget igår at jeg går på medisiner, som også regulerer blodtrykket!

dvs jeg får verken høyt eller lavt blodtrykk så lenge jeg bruker di medisinene......

jeg tar medisiner for noe annet da, men di kan brukes hos blodtrykks-mennesker også!

så da er det ikke rart jeg har ett jevnt og fint blodtrykk hele tiden, hvorfor taes det blodtrykk når vi er på kontroll???

vet man får høyt blodtrykk ved svangerskapsforgiftning, men det skjer altså ikke meg da, andre tegn jeg da skal se etter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved svangerskapsforgiftning kan en få flere andre symptomer. For eksempel: Vann i kroppen, proteiner i urinen, synsforstyrrelser, smerter under høyre ribbeinsbue, mindre aktivitet i magen, pannehodepine/trykk bak øynene, uvel følelse...

Det er disse symptomene en må kjenne litt etter selv, da vi ikke har mulighet til å kjenne etter høyt blodtrykk og proteiner i urinen uten å ha kontakt med lege.

Skrevet

Skulle du være så uheldig å få svangerskaps forgiftning vil nok blodtrykket ditt stige allikevel om du står på blodtrykksmedisiner.

Skrevet

Hei

Det er vel sikkert en grunn til at du fra før av går på blodtrykksmedisiner, så da er det vel ekstra viktig for deg å være nøye med å få sjekka blodtrykket??

Kan jo ikke si at det ikke kan skje deg, er jo alltids en risiko for at blodtrykket ditt også kan bli mer variabelt.. med el uten medisiner.

Skrevet

Regner med at medisinene din/ graviditeten er kjent for legen din. Mange medisiner skal ikke brukes når du er gravid. Høyt blodtrykk er i utgangspunktet farligst for deg, worste case ved veldig høyt blodtrykk er at de må avslutte svangerskapet for å redde deg. Min svigerinne ble sykemeldt fra første kontroll pga høyt blodtrykk, de klarte ikke regulerer det ned med medisiner og det var lenge fare for at de måtte avslutte svangerskapet lenge før babyen var levedyktig. Alt gikk heldigvis bra...jeg ble tante til en flott gutt som kom 1,5 måneder før termin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...