Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går siste året på høyskole og er ferdig nå i juni. I går fikk jeg høre at dersom jeg får barn innen 6 mnd etter at jeg er ferdig utdannet, vil lånet mitt på siste året bli omgjort til stipend... stemmer dette tro...? Har termin i september...

Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slik som jeg har forstått det så er det om du melder deg opp til nytt studieår å søker stipend å lån så får du dette som stipend mens du har perm. men det året du har gått før du fikk barnet må du nåkk ha som lån. greia er at du skal få penger mens du har perm fra skolen, slik at du ikke skal få et ekstra år med studielån fordi du må ha et opphold=)

Skrevet

vi som er flinke og går gravide gjennom siste studieår får lite igjen for det fra lånekassa altså... jeg har (heldigvis) termin i april, og får da stipend etc gjennom sommeren tom. august.. siden sommeren regnes. men, for din del tror jeg ikke du får noe med mindre du melder deg opp som student et semester til. kan jo melde deg opp og ta permisjon fra utdanningen da... eller stryke på eksamen om du ikke vil drasse med baby på skolen:P

Skrevet

okej...;)

Skjønte nesten at det var sånn ja..:P Litt for godt til å være sant ellers..:P Men er litt forvirra med tanke på hva jeg har rett på av penger i forbindelse med at jeg får barn...:|

Er vel bare å sette seg inn i hva som gjelder for meg;)

Takk for gode svar:)

Skrevet

Jeg fikk også i september med min nr 1, var da akkurat ferdig på høyskole. Tipset er å melde seg opp til et fag til høsten, trenger ikke å møte opp eller noe, bare send en permisjonssøknad fra tre uker før termin. Du vil da få utbetalt det du har krav på i lån og stipend som fullt stipend i ca 9 mnd... Om du ikke søker på fag eller har krav på stipend fra lånekassen får du kun engangsstønad fra nav. Ca 34000 tror jeg. Dette kan du søke om 3 mnd før termin. (dette får du uansett om du får stipend fra lånekassen også).

Skrevet

Du må melde deg opp på et nytt fag for høsten, og søke fullt lån og stipend på vanlig måte. Når barnet er født, sender du inn fødselsattest, og lånet gjøres om til stipend. Da får du fødselsstipend mens du er i permisjon, og det er jo tross alt snakk om ganske mye penger..

Det er ingen krav om at du må fullføre det studiet har meldt deg på når permisjonen er ferdig. (Sikkert ikke helt korrekt fremgangsmåte, men de "flinke" som planlegger barn til etter at studiene er fullført, men før man har begynt å jobbe, faller mellom to stoler når det gjleder rett på penger i permisjonen..)

Hvis du ikke har meldt deg opp på noe fag, og du ikke har jobbet nok til å få noe særlig med penger fra NAV, får du kun engangsstønad. (Nå vet jeg ikke om du har jobbet mye ved siden av studiene, har du det, har du sannsynligvis rett på foreldrepenger fra NAV også, men det vet du sikkert:))

Det er forøvrig ingenting i veien for å motta både fødselsstipend fra lånek. og foreldrepenger fra NAV, om du både har jobbet og studert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...