PiaL Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Hei! Hvordan trener dere hunden deres til å være med babyen før den kommer? Jeg har en stor hund, som også har en tendens til å være ganske sjalu, og derfor er jeg litt nervøs. Lenge til enda, men slik trening kan jo ta tid...
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 La hunden få helse på barnet. Sky hunden aldri bort. La den få snuse på barnet og la hunden få ta barnet opp i flokken sin. Hund er flokkdyr. Har vokse opp med hunder, så det har aldri vert noko problem med at hunden er sjalu. Alle hunder er sjalue av natur. Trur ikkje du kan gjere så mykje med å trene hunden i forkant, men når barnet kjem.
Makko med to små gutter Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Kommer vel heller ikke til å trene noe spes. i forkant. bortsett fra å gå pent i bånd ved siden av vogn! -Tenkte å låne nabo'ns unge til dette.... Når vi kommer hjem med baby'en tenker jeg vel å hilse på hunden først alene, han er ekstremt mammadalt. Tenkte enkelt å greit å sette meg ned på gulvet med barnet og la hunden hilse... Får prøve å ikke dytte han bort etc. men la hunden fremdeles få være endel av "flokken".
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 OBS... Berre det ikkje er ein trekkhund. Eg tenkte eg skulle vere litt lur med å putte dattera mi i vogn og hund i løpesele, men neida. Da var det full fart. Hunden trudde det var ein skikkeleg dratur sidan det var med vogn. Eit tips kan vere å ha ein antidra-sele viss hunden drar mykje, spesielt viss det er av sorten husky eller malamut. Kjempefint å bruke når ein går på tur med hund og barn.
Gemini77 Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Her har vi en schæfertispe på 3 år som akkurat hadde fylt 1 år da vi kom hjem fra sykehuset. Det vi gjorde var at svigers som passet hunden mens vi var på sykehuset kom hjem til oss først før oss slik at ikke hunden kom hjem til noe nytt, men at vi kom hjem til hunden. Så hilste vi skikkelig på hunden både mannen og jeg uten noen baby, før vi deretter la babyen ned på gulvet. Da kunne hun få snuse i sitt eget tempo og finne ut hva dette var for noe. Her brydde hun seg ikke så mye om babyen. Bare snuste i ny og ne.. Men vi var veldig påpasselig på at vi ga henne oppmerksomhet selv om babyen var der. Og viktig at du også gjør det, ikke bare pappa'n mens du holder på med babyen. Her kunne jeg ligge på gulvet og kose med hunden, og hvis babyen begynte å hyle, så gikk jeg ikke fra hunden, men lot mannen ta babyen. Dette var selvfølgelig de første 2 ukene hvor vi begge var hjemme. Etterhvert så måtte jeg ta babyen men viktig å vise at du ikke kaster hunden til side hver gang det kommer et knysk fra babyen. Særlig hvis det er andre rundt dere, så bruk den tiden til å gi oppmerkesomhet til hunden uten at babyen kan kreve den fra den. Få de andre til å ta babyen så lenge. I tillegg så var hunden med på alle trilleturer etc så hun var fornøyd hun. Var i parker og lekte med pinner etc mens babyen sov i vognen, så hunden skjønte fort at en baby trenger ikke nødvendigvis å være en kjedelig ting! For jeg var hjemme på dagen og det fikk hunden masse nytte av! :-) Lykke til! Se an hunden din og prøv å la den få være med på mye. Og ikke dytt den til side når du er opptatt med baby. Det går så bra så. Her har vi ikke hatt noe sjalusi, selv om hunden vår ikke taklet at jeg og mannen koste på sofaen uten hunden engang før vi fikk barn. :-)
Makko med to små gutter Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 HegeAE, det å lære å gå i bånd er IKKE avhening av rase. De enkleste hundene jeg har lært å gå i bånd har vært grønnlandshunder som kun har vært trekkhunder før jeg tok de ut av gården... -Vil ikke anbefale anti-trekksele. Disse kan lage store sår på hunden og hunden går pent kun for å unngå at det er vondt! Og han lærer lite, går ofte like ille i vanlig bånd. -Lær heller hunden å gå pent på en skikkelig måte!
entusiastisk Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Legg en klut eller lite håndkle sammen med babyen på sykehuset og ta med kluten hjem så lukta av babyen er i hus før babyen kommer hjem. Da er ikke lukta av babyen fremmed for hunden når babyen kommer. Veldig viktig å gjøre dette. Og dere som snakker om barnevogn og hund, aldri bind hunden i verken dere selv eller barnevognen. Hvis dere snubler i en bakke når dere selv er bundet i hunden, så triller vognen før dere rekker å få tak i den igjen. Og hvis dere binder hunden i vognen så er det ikke mye som skal til før vognen velter. Jeg ville ALDRI tatt sjansen på noen av delene....
entusiastisk Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Legg en klut eller lite håndkle sammen med babyen på sykehuset og ta med kluten hjem så lukta av babyen er i hus før babyen kommer hjem. Da er ikke lukta av babyen fremmed for hunden når babyen kommer. Veldig viktig å gjøre dette. Og dere som snakker om barnevogn og hund, aldri bind hunden i verken dere selv eller barnevognen. Hvis dere snubler i en bakke når dere selv er bundet i hunden, så triller vognen før dere rekker å få tak i den igjen. Og hvis dere binder hunden i vognen så er det ikke mye som skal til før vognen velter. Jeg ville ALDRI tatt sjansen på noen av delene....
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Er enig med det. Men, det er ikkje alle hunder som er opplært til det frå starten av. Og ein skal jo heller ikkje bruke antidrasele kvar gang ein går på tur med hunden. Men, viss det er vanskeleg for ein hund som alltid drar, kan det vere til hjelp. Men, ein går da sjølvsagt ikkje lengre turer med hunden da. Den beste trimmen ein hund kan få er jo å gå kun med ein voksen iforhold til barn som sit i vogn.
Supertea Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 Det jeg lurer på er hva som skjer dersom man faktisk MÅ dytte bort hunden. Vi har en liten hund på 20 kg som elsker å sitte på fanget - han skjønner ikke at et lite barn ikke tåler dette. Han er i tillegg ni år, så jeg har hatt store problemer bare med å lære ham at han ikke får sitte på fanget mitt. Ser for meg at jeg kommer til å måtte dytte ham bort fra babyen og markere klare grenser rundt barnet fysisk, sånn at han ikke begynner å klatre på det. Er dette virkelig det verste man kan gjøre mot en hund?
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Eg har og høyrt at la hunden få snuse på den første tissebleia til babyen og før babyen er i hus. For hunder bruker jo tiss som brev og sende ut informasjon til kvarandre.
Makko med to små gutter Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Selvfølgelig kan du ikke la hunden sette seg på babyen :-) Når du "dytter bort" hunden når han prøver på det, ikke dytt den bort, men la den sitte ved siden av, -altså ikke helt bort... La han får være med der det skjer uten å sitte oppå... Det er den totale avvisingen som kan skape problemer, ikke det at du setter grenser. -Ingen dum idee å lære hunden å sitte ved SIDEN AV fanget alt nå.
PiaL Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2008 Takk for mange råd og tips. Regner med at doggen er over den verste testeperioden når babyen kommer også, så hun er litt roligere. (Er bare halvannet år nå) Hun pleier som regel å gå godt overens med babyer, og det virker som hun liker lukten, men hun har også en tendens til å bli litt voldsom. Hun er 60 kg, så det er ikke bare, bare heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå