Gå til innhold

Noen som var syke tidlig i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det første barnet mitt ble født med hjertefeil (ASD og VSD), og jeg har tenkt at årsaken kunne være at jeg var syk med lungebetennelse og høy feber i ca. uke 6 av svangerskapet. Tok Penicillin (tillatt i graviditeten).

Nå er jeg gravid igjen, uke 4+4, og er (utrolig nok) også denne gangen syk med kraftig influensa med feber og muskelverk.

Er bekymret for virkningen på den lille, noen med erfaringer ang. dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den bekymringen skal du ikke gå med. Det er nok bare tilfeldig. Stort sett alle mødre med barn med noe ekstra, leter etter egne feil og grunner til at det ble som det ble. Men det er nok naturen som har vært lunefull, og ikke mor som er årsaken:)

Fortell til JM eller legen du går til kontroll hos, om din bekymring. Kanskje du kan få litt bedre svar der:)

Skrevet

Jeg var syk i begynnelsen av svangerskapet og har en frisk gutt. Det er få sykdommer som påvirker fosterets utvikling, ikke influensa, ikke lungbetennelse og ikke antibiotika. Røde hunder er en av de få sykdommene, og det er godt kjent. Hadde influesa eller lungebetennelse vært skadelig for fosteret så hadde vi visst det og hadde de gjort tiltak mot det (vaksiner osv). Ikke tenk på det! Du hadde bare uflaks at barnet ble født hjertefeil.

Skrevet

Ja, jeg hadde kraftig virusinfeksjon da jeg var 5 uker på vei. Og lurer den dag i dag på om det er derfor at barnet vårt ble født med alvorlige skader. Men ingen lege kan gi meg noe sikkert svar. Og om noen hadde kunnet gi meg et sikkert svar, så hadde det i grunn ikke endret noen verdens ting. Vi har verdens herligste lille tulle, som vi aldri ville vært foruten. Og innerst inne, så tror jeg at det var tilfeldigheter som gjorde at ting ble som de ble. Vi mødre er vel eksperter i å bekymre oss, og ta på oss "skylden" for alt mulig rart? Det er vel i grunn bare bortkastet energi, å bekymre seg sånn.

Jeg håper du greier å kose deg med den lille i magen (heldige du!! :) Ta vare på deg selv.

Skrevet

jeg var syk(kastet opp alt) de 4 første mnd. i sv.skapet. jenta mi har en skade i det indre øret på begge ører, og bruker nå høreapp.

ørelegen mente at dette kom fra at jeg har fått i meg for lite næring under sv.skapet. men han sa også at det var 25%sjanse for at vårt neste barn også fikk samme øreskaden, så det virker litt merkelig.

Skrevet

Jeg var også mye syk de to første mnd i begge graviditeter. Ett barn er frisk og et barn har en funksjonshemning. Tror det er tilfeldigheter, men ble spurt om antibiotikabruk i forbindelse med det andre barnets fødsel ja.

Skrevet

Hei, tusen takk for svar :)

Til deg som var syk i uke 5 (som jeg er nå), får jeg lov til å spørre om hvilke skader det dreier seg om og om de eventuelt kunne ses på ultralyd? Var det ryggmargsbrokk?

Visste dere om skadene før fødselen? Det er jo ofte hensiktsmessig å vite tidlig med tanke på evt. keisersnitt og behandling like etter fødselen.

Da jeg var syk i uke 6 passer det godt med hjertefeil på det utviklingsstadiet, men jeg lurer på hva jeg evt. kan forvente meg ved sykdom i uke 5 - selv om risikoen nok ikke er altfor stor. Som en av de andre her nevnte, det hadde nok vært kjent hvis det var risiko for skade, men jeg tror likevel man ikke vet nok enda til å utelukke at det er en mindre risiko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...