Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag skulle vi til svigermor å grille pølser i sola med ungene. Største jenta er 3 og et halvt. Var trassen hele dagen, men da vi skulle kle oss for å dra tok det helt av; ikke den lua, ikke de skoa, nei mamma skal hjelpe, ikke pappa, nei jeg gjør det selv, nei pappa skal osv.. Flere ganger sa vi, hvis du ikke tar deg sammen reiser vi ikke.. Men så tok hun seg sammen i siste liten hver gang og det endte med at vi reiste..

Da vi kom fram var det stor stas for farmor at jentene kom. Største er veldig bortsjemt for farmoren sin og ville ha potetgull, sjokolade osv.. Noen hun fikk også.. Jeg sa nei for vi skulle grille pølser først, og da var det igang igjen, hun lå på gulvet å hylte, ville ikke ha på lue, ville ikke ha å hals osv. Gav henne advarsel igjen om at nå reiser vi hjem om du ikke gir deg. Og oppi det hele driver farmor å diller som om det er synd på henne! Tilslutt hadde jeg bare fått nok. Ungen ligger på bakken å hyler uten lue etter å ha rivd den av seg for n'te gang. Tok henne bestemt satte henne i bilen og reiste hjem alle sammen.

Svigermor var helt på gråten, syntes vi var så grusomme, hun fikk helt vondt i magen sa hun. Maste om at bare skulle kjøre en tur med henne og så komme tilbake når hun hadde sluttet å hyle. Men vi var bestemte å sa nei. Hun argumenterte og argumenterte men til slutt reiste vi.

Fikk akkurat høre fra min svigerinne nå at sivgermor syntes det var så grusomt det vi hadde gjort..

Da vi kom hjem var jenta lei seg og sa unnskyld, vi ble ferdige med saken og grillet hjemme i egen hage. Hun oppførte seg som en engel resten av dagen.

Svigermor mente hun var alt for liten for slike konsekvenser, hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere tok en riktig avgjørelse jeg. Oppførselen hennes fikk en konsekvens. Hun fikk en advarsler som ble til handling. Ikke lett med de små når de er i trassalderen:) Lykke til videre

Skrevet

syntes dere gjorde rett jeg.. dere holdt det dere sa.. bedre det enn "tomme trusler" kanskje hun har lært til neste gang*mamma og pappa mener alvor*

syntes også det var lite gjennomtenkt av svigermoren din og oppføre seg sann... hun kunne ventet med og tilby henne godteri, eller iallfall spurt deg om det var greit først...

Skrevet

Synes dere er flinke jeg, som faktisk gjennomfører. Er så alt for mange som bare "truer" og lar barna få viljen sin allikevel.

Skrevet

Jeg synes dere gjorde helt det rette jeg!

Da man sier en ting så må man følge det opp, så er helt enig i at det var riktig å reise hjem.

Svigerforeldre ser ikke ungene så mye og slik som vi ser de så er mye lettere for de å overse sånn trass, men da man har det hele dagen (vi har ei snuppe på 3 år som du kan si er trassig inninellom ja) så må man bare være streng for å vise hvem som betemmer, og at det man gjør får følger og konsekvenser. Bra gjort!!

Skrevet

Det er dere som bestemmer, ikke svigermor. Trassalderen byr på endel utfordringer, men jo mer konsekvent man er, jo lettere blir det etterhvert :)

Skrevet

Hadde gjort det samme..så støtter deg her..

Skrevet

moro å lese om for det er så ofte man hører foreldre sier hvis ikke du gir deg så..... også skjer det ingenting.Har du først kommet med en advarsel er det faktisk viktig at det skjer hvis ikke barnet gir seg, ellers blir det bare tomme trusler.

Syns det var tøft gjort av dere, og nei hun er ikke for liten til konsekvnser og for hver gang dere gjør som dere har advart vil de skjønne at dere mener det dere sier, og de vil faktisk høre på dere.

Jeg skjønner det er vondt å ta sånne avgjørelser men husk at det faktisk er til det beste. Stå på og gjør det dere føler er rett. ikke hva svigers sier

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg syntes dere gjorde det rette. Jeg mener at man skal gjennomføre det man har begynt på. De lærer fort i den alderen og neste gang dere sier at hun må høre etter ellers blir det konsekvenser skal dere se at det går lettere.

Man skal ikke "true" med ting man ikke klarer å gjennomføre, men syntes dere var kjempeflinke. Det er ikke farmor som skal oppdra ungen og det må hun bare akseptere. Synes det er så synd at foreldre og svigerforeldre skal drive og blande seg.

Jeg har alt gitt mine foreldre beskjed om at denne jenta ikke skal ha godterier før vi har gitt tillatelse og at de har å resepektere det! :-)

Skrevet

Helt enig i det du gjorde:) Tomme trusler er ikke bra. Og i en stressende hverdag er det lett å komme med tomme trusler en ikke orker å sette ut i livet. (iallefall slik her i huset) Så kjempe bra at det gjorde slik dere hadde sagt. Og det hørtes jo ut som det hjalp veldig godt!! Og bra dere snakket litt når dere kom hjem, for så å legge det bak dere. Jenta var jo flink som sa unnskyld. Og kanskje din sviger mor også har lært noe av dette, når hun får det litt på avstand. Hun ble nok også litt skuffet, hadde gledet seg til en dag sammen med dere. Men hadde litt skyld i det selv. Når hun hørte dere sa at dere ville reise hjem om ikke jenta sluttet, så kunne hun hjulpet dere å snakket med jenta. Og hun er voksen og bør vite bedre å ikke gi barn snop før middag, selv om det er påske. Så får du jo bare satse på at det ikke kommer snop på bordet på neste sivgerbesøk før etter maten.. Bra mannen din også støtter deg:)

Skrevet

Flinke var dere!!!!

- Unger trenger grenser, og for at en grense skal være nettopp det, må det ha konsevenser å ikke følge spille reglene...

-Hva hadde skjedd neste gang hvis dere hadde gitt etter i dag? -Unger lærer utrolig fort, kanskje værre med svigermor? Alt bli mye letter på litt sikt om dere ikke gir dere på dette :-)

Skrevet

når dere først hadde sagt det, så er det greit. Kan ikke komme med tomme trusler heller. Men neste gang kan dere kanskje finne på en annen "straff" slik at det ikke går utover andre og ;)

Skrevet

jeg syns dere var flinke jeg som gjennomførte det. men det som kanskje var dumt var at det var ikke bare hun som fikk "svi".... de andre barna , dere og farmor og farfar ble jo også "straffet" for hennes oppførsel.

jeg skjønner godt at svigermoren din ble lei seg og frustrert.... men det må hun bare komme over...men kanskje dere kan finne på noe annet som "straff" neste gang.. som ikke gjør at det går ut over de andre også

er alltid viktig å tenke over hva man "truer" med... en venninne av meg er ekspert på å komme med tomme trusler til datteren. hun kan f.eks si at om du ikke oppfører deg så får du ikke overnatte hos meg (skulle passe datteren hennes ).. men tingen er jo at hun kan jo aldri utføre den trusselen siden grunnen til at hun skulle overnatte hos meg var at venninnen min skulle i 50 års dag til faren sin... kan jo ikke droppe å dra dit fordi datteren sutrer litt på butikken liksom........

Skrevet

Joda, når dere først har trua med det så må de jo gjennomføre det og. Men det kan komme og bite dekan sjølv i rompa altså. Dvs etterkvart som barnet blir større, vil det begynne å true dekan når det vil ha viljen sin -er jo det barnet lærer av dekan.

Du gjer ho og ein slags "makt" over dekan, ved at heile familien måtte ordne seg etter hennes trass.

Og vil du at barnet skal trues til ein bedre oppførsel? at det ikkje tørr å vise følelsene sine fordi det er redd for konsekvenser? da tenker eg framover i tid når barnet blir eldre altså.

Og eg må gje svigermor rett i ein ting, ho er litt for liten til ein så diger konsekvens.

Barnet er i den alder at viljen er sterk, men livserfaringen liten. Blir fort masse følelser for ein så liten kropp.

Ja, får på pukkelen eg her nå hehe, men det er nå slik eg ser det.

Skrevet

syns ikke hun er forliten til å forstå. Hun ba jo om unnskyldning..Men neste gang ville jeg ha funnet på en annen straff. kanskje at hu må sitte i bilen med deg eller far utenfor til hun vil oppføre seg.Det ville nok ikke tatt lang tid.Tror vi ofte undervurderer barna våre.De må jo lære å kontrolere seg.. Ville fått henne ut av situasjonen og så snakket med henne om følelsene når hun roet seg.

hadde en liknende situasjon i går med en toåring som bare hylskrek på tur ..tålte ingenting.. så kom det til at hun nektet å ha votter på og da sa jeg kom så går vi hjem. så gikk vi litt bortover så tok hun på seg vottene og ville snu : ) ville ikke hjem...

Syns synd på farmor da...hun hadde vel satt av dagen til dere.. Litt straff for henne og..hadde aldri kunnet gjort det mot min svigermor...men så hører jo hun jo etter på våre ønsker når det gjelder oppdragelse..

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Godt å se at noen var enige med oss også. Mye av grunnen til at vi reiste og ikke valgte en annen straff som mange nevnet her er at svigermor duller utrolig mye med henne. I tidligerer situasjoener hvor vi sier nei, sier svigermor ja bak vår rygg.. Veldig mye psinsessa mi må jo få sjokolade, klart du kan få ha denne leken hele tiden (selv om søsteren hadde den først osv, men det er en annen historie) Det hører også med til historien at svigermor ser ungene veldig ofte, var der på middag på fredag også så det var ikke lenge siden sist.

Liker virelig ikke at hun bryr seg om hvordan vi oppdrar våre barn da hun selv ikke har vært så flink (dette er ifølge mannen min og hans søsken)

Skrevet

Har ei selv :) hun begynner å gi seg litt nå da..nå er hun 6 år.

Hjelper ikke bare å true..for da fortsetter de bare for de vet det skjer ikke noe likevel.

Her har jentene mine veldig respekt for stefaren..han er litt tøffere enn meg han da..

Var på hytta..de maste sånn om Melon..de hadde fått av den før, men vi sa de skulle få senere..de maste og maste..til slutt sa han visst dere ikke slutter å mase så får dere ikke melon i det hele tatt...sluttet de..NEI

Han kasta like greit melonen i fjøra (hytta ligger ved sjøen) splach sa det..etter det så er de veldig usikre om han kommer til å gjøre det han sier..og heller hører etter

Jeg trur desverre mere enn jeg gjennomfører ting..skulle ønse jeg var like tøff å bare gjennomførte det..

Så en applaus til deg :)

Hun har sikkert nok lært..og neste gang så vet hun at du faktisk mener alvor i det du sier..

Skrevet

:-) Er ikke helt sikkert vi hadde reist om ikke mannen min var med.. Han er litt tøffere enn meg.. men jeg har også trua noen ganger og ikke gjennomført, bare nesten (sånn det hadde blitt igår om vi bare hadde kjørt en tur for å komme tilbake).

Nei, etter å ha fått natten på meg, har jeg funnet ut at jeg blåser i svigermor (hun var her igår kveld, drit sur, sa ikke hadet når hun reiste engang).

Tror det er viktig at man kan gjennofre det man sier..

Husker forresten godt en opplevelse fra min egen barndom. Jeg var vel 4 eller 5. Det var dagen før st.hans og jeg ville ikke legge meg, til slutt sa pappa at om jeg ikke la meg kom vi ikke til å dra på st.hans feiring. Husker godt jeg tenkte, haha, de vil jo også på feiring så vi drar nok uansett.. Men neida, vi var hjemme vi...

Ha en god dag!

Skrevet

Synes du gjorde det helt riktige. Barn i 3 års alderen er ikke for små til å forstå at oppførselen deres får en kosekvens og at når foreldrene sier en ting så mener de det. Besteforeldre har det jo med å skjeme bort barnebarn og jeg også mener at de skal, men de må godta det vi sier og gjør med barna.

Skrevet

Jeg har ei vennine som har måtte gått i en to km etter bilen når de var å¨sommerferie, når hun og broren var rundt 9-10 år. Hun husker det den dag i dag som om det var i går. Hun og broren hadde sittet og kranglet om alt til slutt hadde faren blitt så forbandet at han hadde stoppet bilen kastet ut ungene og sagt at nå får dere gå jeg orker ikke mer krangling. Så hadde han satt seg inn igjen og reist, Foreldrene hadde stoppet på en asteplass og satt der og spiste og koste seg når de kom frem. Og etter den dagen kranglet de aldri i bilen mer.

Skrevet

jeg syns dere gjorde rett. joda sikkert vondt for svigermor, men hun var jo ikke akkurat behjelpelig heller da, med å ville gi godis FØR maten, og å dulle med barnet. Det funket jo tydeligvis for dere at dere viste at konsekvensen kommer som dere sier, og ikke bare kommer med "tomme trusler". det er vel det DUMMESTE man kan gjøre, da skjønner jo ungen at en kan gjøre som en vil.. Det er dere som skal oppdra barna deres, ikke svigermor:P

Skrevet

Synes du gjorde det helt riktige, å ett barn på 3 år er absolutt ikke for lite. Svigermor her var rimlig barnslig, å håper hun tenker etter hvordan det selv var å ha små barn.

Skrevet

synes dette hørtes helt fint ut jeg. da lærer barnet at hun skal oppføre seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...