Marit & de 3 knøttene Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Våknet mandags morgen den 17 og gikk på do som vanlig. Da jeg tørket meg så jeg at det var litt blod på papiret. Ble skikkelig spent pga at slik begynte forrige fødsel. Blødde litt hele morgenen og bestemte meg for å rusle en liten tur sammen med mannen min i 13 tiden. Da jeg kom hjem fikk jeg murringer i korsryggen. Kjentes ut som mensmurringer. Etter en time med det gikk de over til å komme regelmessig og forandret seg gradvis til rier. I 14.30 tiden var jeg ikke i tvil om at nå var jeg i gang! Riene kom regelmessig og det var ca 7-8 min mellom dem. Ringte føden i 16 tiden og fortalte hvordan det sto til. Sa at jeg ventet på at riene skulle bli litt vondere før vi kom på sykehuset. 1 time etter dro vi. Kom dit i 17 tiden med fine rier. Hadde 2-3 cm åpning, men litt lang og umoden mormunn. Hadde veldig lyst til å prøve å føde i vann så opp i badekaret med meg. Det varme vannet var deilig og veldig smertelindrende. Låg der og jobbet meg gjennom riene i et par timer, helt til jordmor sa at det var lurt å gå litt og bruke tyngdekraften litt. Hadde noen runder med rier og så plutselig stoppet alt opp!! Riene var borte en hel time før de plutselig kom tilbake igjen. Var livredd for at vi skulle bli hjemsent, men det slapp vi heldigvis :-) For etter pausen ble de plutselig mer intense. La meg i badekaret igjen og hadde fine rier. Ble undersøkt og ble sååå skuffet da det nesten ikke var noen forandring siden forrige undersøkelse. Hadde kun 3 cm åpning og like umoden mormunn. Fikk beskjed om at jeg måtte opp og gå igjen. Riene kom nesten uten pause nå og jeg fikk lystgass. Den ble min beste venn!!! Hadde utrolig smertelindrende effekt på meg og jeg jobbet bedre. Vugget hofter og supte lystgass. Ble undersøkt igjen etter en time og fikk den nedslående beskjeden at mormunn fremdeles var umpden og hadde nå 4 cm åpning. Jordmor prøvde å ta vannet men klarte det ikke. Ble tilbudt epidural og fikk etter noen smertefulle minutter endelig satt den. Er IKKE lett å sitte musestille med kroppen full av rier når de skal sette den i ryggen. Klarte det til slutt iallefall.. Fikk beskjed om å legge meg ned slik at epiduralen skulle få begynne å virke. Nå var det så smertefullt at jeg følte at jeg holdt på å miste konsentrasjonen. Fortalte flere ganger de andre i rommet at NÅ var det nok. Nå ville jeg hjem! Dette klarte jeg ikke! Hehe...Litt lystgassen som gjorde det tror jeg. Plutselig, mens jeg lå der og jobbet med riene og ventet på at epiduralen skulle begynne å virke fikk jeg en ENORM trykketrang! Jordmor og barnepleier var opptatt med å rydde bor epiduralutstyr da jeg sa til mannen min at; Nå MÅÅ jeg trykke! Nei, pust! sa han. Jeg klarer ikke sa jeg. Så begynte jeg å trykke....På første trykk kom fostersekken til syne! Mannen min ropte; "Ikke trykk Marit!! Nå må dere komme! Hun trykker!!" Jordmor prøvde å rope til meg at jeg måtte vente, men jeg klarte det ikke....På neste trykk trykket jeg ut hodet. "Nå Marit, kan du bare fortsette" sa jordmor og på 3 trykk kom resten av ungen! Snakk om fart!!! Epiduralen rakk ikke å virke før hun var ute. Jenta ble født med hele fostersekken om seg, helt intakt. En såkalt "Serierslue"...også kalt "Keiserkrone" Skal visst bringe veldig lykke :-) Jordmora som tok imot jenta sa at hun hadde opplevd det en gang før i de 20 årene hun hadde vært jordmor. Jeg var helt i sjokk etterpå og lå bare å vente på dommen...Tenkte at nå har jeg ødelagt meg....dette gikk for fort! Så for med mange sting og at jeg hadde revnet overalt! Jordmor undersøke meg og sa overrasket. "Ikke en eneste rift...ikke en bloddråpe!" Gjett om jeg ble glad!! Lille Marie var 3780gr, 52 cm, 36 cm rundt hodet og selvfølgelig verdens nydeligste da hun kom til verden! Født kl 02.53 på natten 18 mars, 4 dager over termin. Nå ligger hun her ved siden av meg i vogga si, 5 dager gammel og sover. God og mett. Koser meg glugg ihjel :-) Takker for oss her inne og går over til "DinBaby". Velkommen etter alle sammen!
#Aurora har tre gutter# Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Masse gratulerer med tuppa di!
undome Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 oj for en fødsel=) spesiell da!! Gratulere sååå mye marit! =)
Trebarnsmamma30 Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Gratulerer så masse med vesle Marie! Litt av en fødsel du hadde, men gikk nå bra da:)
LinePine*Og Alexandra* Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 Gratulere med lille tulla di kjempe fin fødselshistorie! Lykke til videre.
Supermamm Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Det var litt av en historie! Har aldri hørt om en sånn fødsel før: ) Gratulerer så mye med jenta di og kos dere: )
Modesty Blaise Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 For en heftig fødselshistorie. Takk for at du ville dele den med oss. Lykke til videre!
Marit & de 3 knøttene Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2008 Kan også nevne av jordmor sa etter fødselen at da hun undersøkte meg første gang, og jeg bare hadde 2-3cm åpning, tenkte hun at dette er luringen. Alle sier at 3mann er en luring og det stemmer mente hun. Enten går det så fort at man nesten ikke rekker å reagere, eller så blir det ett eller rart som oppstår underveis som overrasker alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå