Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Hva er forskjellen? De fleste gravide får jo vann i kroppen de siste månedene, men har lest på nettet at hvis du hovner opp kan det være tegn på svangerskapsforgiftning, åssen kan en se forskjell? Blir vel kanskje dårlig også hvis det er sv.skapsforgiftning? Noen som vet dette/erfart dette?
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Svangerskapsforgiftning og vann i kroppen er ikke det samme. Man kan ha vann i kroppen selv om man ikke har svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftning betyr i all hovedsak at barnet får for lite næring og slutter å vokse fordi morkaken svekkes. Det kan føre til at fødselen må fremskyndtes. En alvorlig komplikasjon kalles HELLPsyndrom og innebærer en økt blødningstendens og leverproblemer. Smerter høyt oppe i magen kan være et tegn på HELLP, samtidig som man føler seg elendig med hodepine (gjerne medfulgt av lysskyhet), kvalme og brekninger. Svangerskapsforgiftning kalles også preeklampsi som betyr før-krampe, og en sjelden gang kan den utvikle seg til krampe, en svært alvorlig tilstand der svangerskapet straks må avbrytes. Tegn på svangerskapsforgiftning er at den gravide kvinnen får protein i urinen (eggehvite), kombinert med høyt blodtrykk og ødemer (vann i kroppen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå