tinolino Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Lillemann trenger snart nytt bilste ( fra 9 kg og oppover ) Jeg har vært å kikket i flere butikker, men blir ganske forvirret når det er så mye forskjelllig å velge mellom. Får veldig ulike råd om hvilken vei barnet bør sitte.. Okei - hva er fordeler med å sitte forover - og hva er fordeler med å sitte bakovervent. Noen så at bakovervendt bilsete trenger stor plass ??? Håper det er noen som vet om noen bra internettsider med feks ulike tester.....
mayaya Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 det er 5 ganger høyere risiko for tragisk utgang dersom du velger framovervendt. bakover tar ikke så stor plass som alle sier. vi har bakover i begge bilene, og den ene vi har er bitteliten! bilen altså. opel corsa. og det går fint.
Mrs. Bouquet Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Riktig sikring i bil fram til barnet er 4 år er bakovervendt. Bakovervendte seter tar mer plass enn forovervendte. Jeg anbefaler et kombisete (som kan brukes begge veier) man bruker bakovervendt så lenge det lar seg gjøre.
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 *POFF* Å si at det muligens kan finnes fordeler ved å sitte noen annen vei enn bakover er livsfarlig på disse sidene. sjekk tryggtrafikk.no
Mrs. Bouquet Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Kjøp et som kan brukes begge veger. Da kan du snu det når barnet er stort nok til å sitte forovervendt. Bakovervendte trenger ikke ta så veldig stor plass, vår bil er ikke av de største og det går helt fint der :-)
tinolino Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2008 Jeg tenkte å ha et bakovervendt sete - trodde det var det som var "normen " I flere butikker har de svart at " det er det samme om barnet sitter forover eller bakover " Skulle jo tro at de hadde peiling ... Hva med " sidestøtte " Hvor viktig er det ? Noen som er fornøyd med det sete de har ?? Noen å anbefale ?
tinolino Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2008 Noen som kjenner til Britax - two way elite http://www.britax.no/meny1Frame-1n.html
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 det er jo anbefalt med bakovervendt til minst 4 år, men der jeg har gått på kurs sier de helst 5 år, og/eller 18 kilo. noen ting som gjør at jeg sverger til bakovervendt så lenge som mulig selv, er: hos et barn på ca 18 mnd veier hodet 24% av kroppsvekten. dvs at hodet veier 2, 5 kg om barnet veier 10 kilo. når man kræsjer i 50 km i timen, så veier det barnet på 10 kilo 250 kg!. dvs at hodet veier over 60 kilo alene.. se da for deg et lite barn, som sitter bom fast i 5punktssele fremovervendt. hva tror du skjer med hodet/nakken? eller, om du kjører i 90 km timen da, på motorveien. ja, bakovervendte seter tar mye større plass enn fremovervendte. men, har man valgt å få barn, er man ikke villig til å ofre litt i noen få år i barnas liv? når man tenker på konsekvensene, kontra det å sitte trangt evt litt ubehagelig i bilen en periode. det er et enkelt valg hos meh vertfall, som forresten ikke sitter trangt med et stort bakovervent sete, i en helt vanlig passat familiebil.
EnMamma Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/08/i-dag-er-9-av-10-barn-for-drlig-sikret.html Forøvrig mye informasjon om dette temaet på den siden, med videoklipp og linker til mange andre nyttige artikler/sider om temaet. At bakovervendte seter krever så enormt stor plass syntes jeg er veldig overdrevet. Det finnes så mange seter at det skal være mulig å finne et som passer perfekt i bilen(selv i små biler som VW Polo, Nissan Micra, Honda Jazz osv. osv.). Britax Two Way Elite er et sete som tar relativt liten plass, er enkelt å montere, ikke så veldig dyrt og sist men ikke minst et trygt sete. Mange syntes det ser ut som om det har dårlig sidebeskyttelse men i en finsk test av barnestoler for et par år tilbake fikk TWE 9 av 10 mulige poeng når det ble testet i sidekollisjon, så skinnet bedrar :-) Vi har forøvrig dette som ekstra sete hos besteforeldrene. Barnet bør sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre, her blir nok barnet sittende slik til det enten er for langt for setet(dvs. hodet ved ørene over kanten på setet) eller veier over 25 kg.
EnMamma Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Hele linken kom visst ikke med, så det er kanskje enklest å gå inn på denne: http://sikringavbarnibil.blogspot.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå