Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvem kan man ta med seg når man er i føden? Vil ta med meg mamma,samboer og svigermor....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her holder det i lange baner at sambo blir med ja. hvis han ikke er der (pga vi driver med flytting fra rogaland til trondheim og i den tia) så blir ene bestevenninna mi med :)

Skrevet

man tar bare med seg en, normalt barnefaren.. det er trang nok på en fødestue og ikke hele familien skal være der.. de får komme etterpå. men hør med sykehuset, kan være at ditt sykehus tillater noe annet.

Skrevet

Oi, hvorfor vil du ha med så mange? Det er kanskje ikke akkurat en kosestund med tid til pludring med alle gjestene...?

Skrevet

Selv om det er vanlig å bare ta med en er det da ikke noe forbud mot å ta med fler !!! tror det er litt hormoner i svarene her ja ;-)

Skal selv ha med to, usikker på hvordan bf takler fødselen og da kan det være greit å ha med min mor som støtte for meg om det blir for mye for ham.

Forrige gang var en veninne av meg med sammen med bf, funka helt fint, ikke kosestund med godt med flere å støtte seg på om ting drar ut...( og når bf synes det blir litt mye er det greit at han går ut og lufter seg litt uten at man blir alene, var mange fødsler samtidig og ble ofte overlatt til oss selv i lengre perioder + lang responstid når jeg ringte på hjelp ( føltes iallefall sånn da og da var det godt å ha noen der !! )

Å ta med svigermor i tillegg synes jeg høres koslig ut jeg da...desverre bor hun for langt unna hos oss..

Lykke til !!

Skrevet

Jeg vil kun ha med meg sambo. Hadde ikke orket å ha med meg andre på det.

Skrevet

Jeg kan ihvertfall svare for det at jeg ikke ville ha med meg flere, har født før. Og vet at det var nok med sambo.

Skrevet

Synes du skal ta kontakt med en jm der du skal føde, og spørre om det er greit om du tar med tre stk på fødselen. Mtp plassen i rommet du skal føde. Lykke til, uansett hvor mange som blir med på fødselen :-)

Skrevet

Skjønner meg ikke på kommentarer som "tror det er litt hormoner i svarene her ja." Nå har jeg nilest de svarene ovenfor og jeg begriper ikke hvor hormonene er...? Kan ikke se at de er verken spesielt hissige eller ampre eller hva det nå skulle være som skulle være så hormonpåvirket her? Takknemmelig for svar ang. dette, for jeg lurer virkelig veldig på hva det menes med kommentarer som denne - ren sysgjerrighet altså, ikke meningen å kritisere noen, bare lurer, for det er visst noe som går meg hus forbi... :-)

Skrevet

Jeg var med på min søsters første fødsel - mannen hennes var selvskreven førstestøtteperson men hun spurte om jeg også kunne bli med som ekstra støtte, hvilket jeg syns var en STOR ære!

Det var hyggelig å være flere i starten, men da det ble virkelig alvor (hjertelyden ble borte i blant, plutselig mange leger og greier der inne) så var søsteren min og mannen hennes seg selv MER enn nok så jeg bare trakk meg litt bak i en krok. Men da babyen kom ut og hadde navlesnoren fem ganger rundt halsen og hang der helt blå og livløs og ALLE de medisinske hjelperne bare forsvant ut av rommet med ham uten engang å fortelle søsteren min at han levde og at alt var bra (syns det var rimelig dårlig for å være ærlig) så bleiknet min svoger helt og satte seg ned og klarte bare ikke noe, jeg tror han nesten besvimte av skrekk, og da var det bare jeg som var i stand til å stå der med søsteren min og trøste henne da hun spurte om babyen var død og fortelle at jeg hadde hørt ham gråte og at han nok hadde det bra, og det var jeg som hadde vett til å sende svogeren min ut med videokameraet for å filme gutten så han kunne komme inn igjen og vise babyen deres til min søster - det hadde han nesten ikke kunne gjort uten at jeg var der, for alt helsepersonell forsvant fullstendig med babyen.

Jeg må si jeg syns det var ganske ille hvordan jordmor, barnepleier, leger og alt bare ignorerte søsteren min - man trenger vel ikke seks personer på en baby mens man lar moren ligge alene på et annet rom og tro babyen er død? Babyen hadde det forresten HELT fint. Apgar 5 ved fødsel, det er jo ikke bra, så skjønner godt at de måtte reagere raskt der, men allerede etter fem minutter hadde han apgar 9, som er helt normalt - og likevel fikk ikke søsteren min se ham før etter nesten 50 minutter. Dette var i Stavanger - ikke særlig kult.

OK: poenget var at det viste seg å være kjempebra å ha med en ekstra støtteperson i tillegg til mannen. Det er ikke alltid helsepersonellet faktisk er tilstede, og det er ikke alltid en mann - eller hvem som helst - kan takle alt.

Men du må jo VIRKELIG ville ha disse personene med deg da - søsteren min kunne jeg nok hatt med, men hun bor i en annen by. Min mor eller svigermor ville ikke fungert for meg, og det er ingen andre. Men jeg kjenner også at jeg har lyst til å ha dette spesielle bare med meg og mannen min, så det er helt i orden for meg.

Gjør som du vil! Ring evt på forhånd og sjekk at det er greit, men det skulle jeg tro det er :)

Skrevet

Mi søster hadde med seg 3 stk på fødselen tror jeg det var. Så du kan vel bestemme det selv så lenge det er plass.

Skrevet

jeg skal ha med meg sambo og mamma :)

Hadde med de 2 på , de 2 forje fødslene og det gikk kjempe fint=)

Skrevet

Bare en liten kommentar til dette;

Det er forskjellig praksis på de forskjellige sykehusene, men da jeg var til samtale/innskriving på fødavd. i forkant av fødselen, så fikk vi omvisning og ble fortalt hva de gjør i forskjellige situasjoner.

Blant annet sa jm at om babyen trengte ekstra hjelp i starten forsvant de umiddelbart inn på et rom (som vi fikk se) med babyen, uten mer mikk makk. Så det var jeg forsåvidt klar over, selv om det selvsagt er kjipt å ligge å vente på beskjed.

Småen var livløs da han kom ut, men jm fikk liv i han før legene kom og alt var bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...