~~DoraDora~~ Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Barna mine er 5 1/2 år, 4 år og 15 mndr gamle De får et variert og sunt kosthold til vanlig. Med det mener jeg grovbrødskiver med kjøttpålegg, leverpostei, oster, og agurk, tomat o.l De får vanlige, typiske norske middagsretter (Mye fisk, grønnsaker og skikkelig kjøtt og poteter/ris/pasta) De får diverse frukt hver dag (som et måltid mellom middag og kvelds) I helgene tillater vi oss feks syltetøy på skiva og frokostblanding. Vi har lasagne, pizza, taco og sånt på lørdagen. Det spiser vi før barne tv. Og til barne tv får de litt snop (kun lørdager og feks i gebursdagsselskaper) En sjelden gang går vi feks på Mac Donald... toppen to ganger i året. Og der får de største hamburger og pommes frites, mens minsten får middagsglass og så smake på pommesfritsen (uten salt på) *********************************************** Noen sier at mat ikke er kos...og der er jeg dypt uenig. Jeg mener at mat er både kultur og kos. Et måltid er også et samlingspunkt for en familie.... Men selvfølgelig kan en kose seg uten at mat er med i bildet også. En frisk og sunn familie koser seg både med og uten mat ;-) Snop, chips og sånn er for alle mennesker helt unødvendig.... Meningen er jo at vi egentlig skal spise kjøtt, korn, bær, frukt og sånt...men nå er det nå en gang sånn at vi har tilgang på både det ene og det andre.... og vi benytter oss alle av det. Cluet er vel at alt kan nytes med måte.....
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Nei kaller det ikke usunt for barn nei. Alt med måte og ut å spise litt usunt en skjelden gang er da ikke farlig. Enn har lov til å kose seg litt også.
hamsterpia Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Synes dere har et veldig sunt og greit forhold til mat jeg. Barna deres lærer at de må spise "normal" mat til hverdags, men at i helgene kan man kose seg med litt annerledes mat og litt snop. Høres helt perfekt ut i mine ører! Kos dere med maten og helgesnopet dere!
Honningmelon Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Dette må da vært et helt normalt og sunt kosthold? Vi har også et slikt kosthold her hjemme.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Klart mat er kos, MEN man skal ikke lære barn at hver gang en skal kose seg så må de involvere mat og godis! En kan kose seg uten mat mener nå jeg da. Synes ikke det er usunt det du sier dere spiser, og vi har det vel omtrent akkurat sånn hjemme også.
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Hvis du mener at det er et greit kosthold - så har det vel lite å si hva jeg måtte mene. Klart mat kan være kos til tider - men den maten behøver ikke å være pizza eller en loffbrødskive med sjokoladepålegg. Jeg lever et fullverdig og fint liv - og har alltid gjort det, uten å benytte meg av mulighetene for å spise flust av godteri, chips, kaker osv... Jeg mener det er tullete å sette av dager hvor man spiser dette (åh ja, lørdag her, da MÅ vi spise godteri...) Jeg koser meg hele tiden jeg - men ikke med akkurat det der. Nå ville jeg aldri hatt et kosthold som du beskriver heller - men det er ikke USUNT.
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Enig. Ingen av mine fikk smake noe annet enn barnemat, morsmelk, vann, grøt det første leveåret. Deretter er det vanlig sunn hjemmelaget mat med mye grønnsaker og frukt osv. Ingen av mine får mye "søppelmat"/snop - alt gis med måte. Det som skjer her, er at barna spiser enormt mye mer når de får hjemmelaget mat, enn når de får "søppelmat". Det har noe med hva de blir vandt med. Jeg tror det blir enda viktigere i fremtiden hva vi putter i oss alle sammen - dette også fordi mange kjører bil "til alt" fordi tiden er så knapp (og da snakker jeg ikke om de som bor i grisgrendte strøk). Alt med måte er en god leveregel - uansett hva det gjelder.
Honningmelon Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 Det er jeg enig i, Tinkerbelle. At kos nødvendigvis må involvere mat og godis. Det er ikke bra. Men, selve kostholdet er jo helt fint :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå