Gå til innhold

Moro å se at Syden-utspillet mitt traff dere midt i hjertet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...det tyder i alle fall på at dere har et snev av samvittighet.... :-)

Oppfordringen må være at dere undersøker dere LITT mer før dere bestiller neste reise - de fleste av dere ikke har noe ønske om å skade uskyldige for å få et par timer i solen, har dere? Her er noen tips til en mer etisk sol-reise:

1) Tenk på avstander - dess lenger, dess mer forurensende. Unngå Thailand og andre fjerne reisemål. Reis til nærere strøk med bedre samvittighet.

2) Tenk på om dere støtter kriminell virksomhet. Er det folk i landet som lider ekstremt? Kvinner, barn, dyr, el.? Unngå steder der organisert kriminalitet har et sterkt fotfeste - dere risikerer å støtte kidnapping av barn, våpenhandel, sex-slavehandel, osv.! Hver gang dere betaler en hotell- eller restaurantregning er det fare for at dere støtter kriminelle handlinger. Minimer risikoen ved å velge land der myndighetene har kontroll.

3) Sjekk at nærmiljøet er bærekraftig. Bærekraftig turisme betyr både at pengene som dere legger igjen kommer lokalbefolkningen (som helhet) til gode og at lokalmiljøet tåler belastningen av turismen. Dersom dere er i et ferieparadis som blir ødelagt pga turisme burde dere ikke reist dit. Ikke tro at DERE ikke belaster. Hvert toalettbesøk er potensielt dråpen som får begeret til å flyte over (og naturen til å kollapse). (det er vel få av dere som tar med dere avføringen deres hjem igjen...så alle forurenser). Sårbar natur kombinert med ekstreme mengder mennesker til enhver tid er svært ødeleggende. Spesielt dersom de lokale myndighetene ikke har ressurser til å ordne opp.

Det finnes oversikter over steder som sliter miljømessig og steder som klarer belastningen. UNDERSØK!

4) Oppfør dere like bra som dere ville oppført dere hjemme. Det ER lov å tenke selv om man skal kose seg.

Kos dere heller med GOD samvittighet.

God tur!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke du heller bare liste opp de områdene da, som er ok å reise til?

Skrevet

enig med lenej,eller eventuelt la folk reise dit de vil..

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Får man lov å reise på ferie allikevel da?

Jeg blir helt forvirra her jeg, hadde pakket baggen og var på vei ut i skogen for å bygge hytte...

fra spøk til revolver - man kan selvfølgelig tenke litt etisk, men jeg har ikke et snev av samvittighet for at vi skal på tur til gran canaria til høsten. Jeg har jo betalt klimakvote og alt, har jeg ikke?

forøvrig tror jeg det er viktig å begynne med de store miljøproblemene - de som bruker fly flere ganger i uka, tankskip, militære fly og båter, fabrikker som spyr ut gifter osv.

Og ikke hakke på de som tar seg en velfortjent sydentur en gang i året.

Skrevet

Signerer denne. Mye her som folk ikke tenker over når de skal på ferie. Men desverre så stemmer det. De kan alltids argumentere for at lokalbefolkningen ikke får det bedre hvis turistene lar være å reise dit, vel, sant nok til en viss grad, men skal man reise da så kan man reise på andre måter, kjøpe fullpris biletter, ordne seg hotell og sjekke opp ting selv. Være kritisk til leveforholda til lokalbefolkninga.

Skrevet

he, he...jeg er helt enig med deg jeg. Det er jo rart at amnesty og andre organisasjoner ber folk boikotte t.d tyrkia for en et par år tilbake, og nordmenn svarte med å booke in tyrkia som reisemål som aldri før:)

Tror øko turismen på sikt vil få bedre fotfeste i Norge, og det er jo alt svært sentralt i noen sosiale lag - ifølge ssb.

Skrevet

HI kan da ikke nekte noen å reise dit de vil, men det er jo litt morsomt at hver gang noen stiller spørsmål med "vanlige valg" som blir gjort av mange nordmenn blir folk hyseriske:)

Skrevet

hepp hepp! Jeg får be kjærsten selge leiligheten i tyrkia da! Trall! Det er sikkert en eller annen kriminell som eier hele sulamitten! Eller kanskje det er en terror-organisasjon! Lalalalallala.

Skrevet

Forskjell på å eie i forhold til chater-turisme...

Skrevet

Tja, jeg hadde vel ikk tenkt å be han selge heller. Møhøhø! Gleder meg som en unge til å dra dit i sommer. :D

Skrevet

Men seriøst, det du nevner gjelder like mye for de fleste varer vi kjøper, ikke bare sydenturer. Hvor kommer skjorta du går med fra? Har du støttet det forferdelige regimet i Burma ved å handle møbler laget av trevirke derifra? Hvordan har du forsikret deg om at det ikke er små tailandske barnefingre som har laget skoa du går med? Hvar langt har potetene du spiser måttet reise før de kom til kjøkkenet ditt? For ikke å nevne foret kua du spiser til middag ... sinnsykt mye kufor kommer helt fra vest-kysten av Afrika (og det går med mange kile for for å lage hundre gram kjøtt). Det er flott at du engasjerer deg i sydenferier, men jeg tror oppriktig at det vi gjør hver eneste dag har mye mer å si enn en sydentur i året ;-)

Skrevet

Du blir sikkert straffet med barn som er sykt opptatt av menneskeretter og mishandling av kvinner. Mine kommer til å stemme frp:)

Skrevet

Man må vel fly like mye om man eier eller drar på charterturer, så mtp forurensingen fra flyene er man jo like langt.

Gjentar meg selv fra den andre tråden og sier at om jeg er på flyet eller ikke ikke har noe å si. flyet drar uansett. Så om jeg drar til gran canaria til høsten eller ikke er vel et fett. Mitt bidrag der blir et piss i havet, og jeg velger å fokusere på det som virkelig kan kutte ned på forurensingen.

Skrevet

Kjempeflott at dere velger å tenke på miljø og å besøke land som er minst sannsynlig korrupt, kriminell ol.

Men er det ikke litt feil å "ta" oss på dib sånn som meg som reiser til utlandet kanskje 1 gang i året. Den ene turen jeg tar om det er til Thailand eller til sverige er ingenting i forhold til alle forretningsreisene som foretas hver da i inn og utland.

Jeg reiser langt av gårde meg god samvittighet den ENE gangen jeg flyr i året!

Skrevet

Dersom alle som er på DiB lar være å reise til Syden i år, vil det gå mange færre fly. De drar nemlig kun dersom det er folk ombord...

Skrevet

Det er jo mulig å tenke miljø og rettferdighet året rundt, og gjøre bevisste valg som konsument og menneske. Det er jo de som får det til, eller i alle fall prøver så godt de kan. Jeg blir imponert over hva noen får til, og jeg tror barna får gode forbilder for hvordan etikk kan bli en del av hverdagen i praksis - og ikke bare prat. Kildesortering, strømsparing, gjenbruk, kollektiv trafikk, kanskje velge alternative reisemåter til fly av og til, ikke ta av til jul osv.

Skrevet

Ikke uenig i at vi må tenke i det daglige også. Men de store bedriftene er under stadig press for å drive etisk handel, og de fleste er dessuten relativt bevisste i forhold til trevirke og barnearbeid. Turismen er ikke under samme press i det hele tatt, og er mye mer avhengig av den enkelte personens valg. Vi synes det er lett å angripe de "store, stygge" bedriftene (som faktisk prøver, om enn bare for å slippe dårlig omtale), men dersom man angriper oss vanlig dødelige, så blir det fryktelig vanskelig å gjøre noe... Vi burde absolutt se på oss selv, også når det gjelder sydenturer, for sydenturene står alene for svært mye av vår miljøpåvirkning!

Når det gjelder forurensing er flyturen mye verre enn det meste vi gjør i det daglige. Som nevnt tidligere er en tur til Thailand like forurensende som bilkjøring i 1,5 år.

Alt vi gjør i det små dag for dag er viktig, men når man ser at EN handling (syden-turene) forurenser mer enn alt annet tilsammen, så er det nærliggende å angripe nettopp den handlingen. Vi får MYE igjen for å droppe hver eneste tur.

Men for all del - gjør gjerne små endringer også, bare ikke belønn dere selv med å reise til Thailand, noe som ødelegger mer enn alle regnskog-møblene du ikke har kjøpt - tilsammen. (PS. Ikke kjøp regnskogmøbler heller, selv om én stol neppe utgjør den store miljøbelastningen.)

Skrevet

Forretningsreiser er i det minste generelt verdiskapende og gir noe til mange flere enn deg selv. Jeg reiser mye i jobben, og er enig i at en del reiser kunne vært unngått gjennom f.eks. videokonferanser. Det har da også blitt mye mer vanlig, og de fleste bedrifter har som mål å redusere reisingen. I det store og det hele kan man si at reisingen gir arbeidsplasser, inntekter og produkter til folk i Norge og andre land - det er verdiskapende. Så reisingen i forretningsverden mener jeg er mye mer etisk enn privatreisene.

Dette forutsetter selvsagt at etikken er ivaretatt i forhold til de forretningene man driver (ikke barnearbeid, osv.), men det forutsettes her også for privatreisene (ikke barnesex....)

Solreiser gir ikke verdier til andre enn deg selv. Det er kun ut fra egne behov man reiser. Jeg mener det er mye verre.

Skrevet

...Men hvis en flytur forurenser like mye som 547 dager med bilkjøring, og det er 300 passasjerer på flyet... Så forurenser jeg da like mye som å kjøre bil 2 dager ved å ta dette flyet. Og dette gjør jeg en gang i året. Piss i havet.

Skrevet

PS. Dersom man derimot er bevisst, og reiser bærekraftig, så kan turismen være et positivt bidrag den også. Idag er dette heller unntaket enn regelen, så de fleste må bli mer bevisste.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du sier om turisme, og det er også grunnen til at vi har valgt å styre unna pakketurer, slik at vi selv står fritt til å velge overnatting og lignende. Men jeg tror at ved å kjøpe norske epler i stedet for importerte har man i løpet av et år spart inn mer co2-utslipp enn det en flytur bidrar med. Det er ikke vanskelig å være bevisst på å kjøpe miljøvennlige varer hele året. Det er litt jobb i starten, også blir det en vane. Her følger vi enkle regler: Kjøp lokale varer når mulig, minst mulig kjøtt og økologiske varer når det er mulig. Mat er det man kjøper oftest, og også slik sett det som har mest å si for miljøet. Ellers prøver vi å kjøpe ting brukt.

Skrevet

Nei reise slutter jeg ALDRI med. Elsker reise langt og ofte. Men da skal jeg heller slutte kjøpe all den driten på billigkjedene som sikkert blir laget av underbetalte arbeidere. Så gjør også jeg mitt for miljøet.

Skrevet

Men hvis alle lot være "å pisse i havet" (pisset mindre) ville det faktisk bety ganske mye tilsammen!!

Skrevet

Jeg har pisset i havet.

Det er per pers. jeg mente....

De 300 passasjerene ombord forurenser altså like mye som 300 biler som kjører gjennomsnittlig (20000 km/år) i 1,5 år.

Dette er tall fra Grønn Hverdag, som er relativt radikale. Her er de offisielle tallene, fra SFT, som er mye mer forsiktige, og som sannsynligvis er underdrevet:

Les mer her: http://www.sft.no/artikkel____31210.aspx

"Hvis en familie på fire reiser på ferietur med fly til Thailand, vil deres CO2-utslipp fra turen være minst like stort som to års bilkjøring."

Dette er et FORSIKTIG anslag. Sannsynligvis tilsvarer det mye, mye mer enn to års bilkjøring, og da snakker vi ikke småkjøring som du nevner, men gjennomsnittlig kjøring, altså 20000 km per år.

Du får pisse litt i havet du også, ego-dama.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...