Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "sykehusputa" som skal være så god for å forhindre flatt bakhode? Sønnen min er to mnd. nå, og har fått tendenser til flatt bakhode. Mine andre to barn har også fått flatt bakhode, og jeg vil nå prøve alt for å forhindre utviklingen av dette.
Tulletutta Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Han kan ha kiss. Du burde få han sjekket. Se på kiss-kidd.no eg skal å få sjekket min gutt på 4 1/2 mnd for det snart for litt av den samme grunnen.
Jodasåneidaså Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Flatt bakhode alene trenger ikke nødvendigvis være KISS/KIDD. Så lenge unger ligger mest på ryggen, og det gjør de jo når de er små, blir de ofte flate bak der. Husk at et babyhode er TUNGT! KISS/KIDD er en diagnose som av en eller annen grunn har blitt veldig i vinden nå i den senere tid, og mange tror at ungene har det, selv om det ikke stemmer. Men - KISS-unger har oftest en favorittside. Dvs at skal de se til siden, ligger de helst med hodet vendt til høyre side, f.eks, og da er det å snu hodet mot venstre side nærmest uaktuelt, selv om man lokker med leker etc. Dette er fordi de har en låsning i nakken som gjør det vondt/vanskelig. Av den grunn kan disse ungene bli veldig flate i bakhodet (siden hodet ikke får mye variasjon på hvordan det ligger) og gjerne mye flatere på den ene siden enn den andre. KISS-unger kan også ha vanskelig med å ta pupp (suger dårlig, og ofte er det hyling ved den ene puppen, dette kommer også av nakkelåsningen). Når de ligger på ryggen og man prøver å få dem til å ligge "rett", (slik at dersom man dro en rett snor fra hodet og ned til tærne, så ville det ikke være "mer kropp" på den ene siden av snora enn den andre), ser man gjerne at de har litt bananform - dvs at nakken/hodet peker litt mer mot den ene siden, og at resten av kroppen formes litt bananaktig etter det. En god fysioterapeut kan sjekke symptomer og bevegelighet i nakke etc, og evt henvise til manuell terapeut. Det er også mye man kan gjøre selv ift tøyninger osv, dette får man råd om hos fysio- eller manuell terapeut. I mange tilfeller er KISS/KIDD ganske enkelt å behandle, og krever ikke mange behandlingstimer. (Sønnen min ble utrolig mye bedre etter bare en behandling.) Dette var dagens informasjonsbulletin %-)
mizz25 Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Æ har brukt den lille tynne babyputa fra dag en på alle mine tre barn,å ingen har hatt flatt bakhode =) =)
Totinona Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Aldri hørt om dette jeg. Men min datter er nå over 4 mnd og har også tendens til litt flatt bakhode. Ho vrir seg også fra side til side da ho er trøtt, så har mistet håret bak. Men er ikke dette ganske normalt? Er ikke så mange andre av symptomene for KISS ho har da. Men ho skal absolutt sitte eller stå når ho er i fanget og ryggen er ikke helt klar for det så ho krummer den litt. Kan ho ha Kiss tro eller er dette normalt? Jeg trodde nemlig det, og ble litt skremt da jeg leste litt på kiss-kidd.no.
Jodasåneidaså Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Alt det du beskriver er i utgangspunktet helt og fullstendig 100% normalt :-) Og - hvis datteren din vrir hodet fra side til side (som du sier hun gjør når hun er trøtt) uten problemer, så er det nok neppe noe KISS der i gården, gitt! Å krumme ryggen slik du sier at hun gjør er ikke det samme som å ha bananform, forresten. Det går mer på at kroppen har en slags sidebøy, hvis du skjønner hva jeg mener. (Les det jeg skrev om å dra en rett snor etc.) Så, jeg anbefaler nok heller ei myk hodepute enn videre KISS-spekulasjoner. I de aller, aller fleste tilfellene med tendenser til flatt bakhode er det faktisk bare det som skal til.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Jeg lurer også på hvor man får kjøpt "sykehusputa"... Helsesøster så uforstående på meg da jeg sa at ingen på sykehuset hadde nevnt hodepute til nyfødte. Ifølge henne anbefaler barnelegene ved sykehuset i vårt fylke at alle nyfødte bruker pute av 4-5 cm tykkelse (!) under hode/skuldre/øvre rygg. Jeg så like uforstående ut som helsesøster. Tror anbefalingene varierer fra sykehus til sykehus. Uansett for eller imot - noen som vet hvor de selges?
Smiiil :o) Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Dette skulle jeg også likt å vite noe om. Jenta vår er helt flat i bakhode hun... Syns det er litt trasig jeg, men håper bare det kan rette på seg etter hvert. Godt å høre at det er flere i samme båt hvert fall...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 jeg kjøpte en spesial pute for sjevt hode, vet ikke om det er denne du mener.. det er en vanlig pute som det er hull/nedsøkk i midten av puta slik en får støtte på begge sider av hodet. helt genial mener nå jeg.. bestilte den gjennom - ute imhof - koster 350 kr da.. de bestiller de fra tyskland..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Jeg fikk en sånn pute av mamma. Tror hun hadde kjøpt den på barnas hus.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Hva er ute imhof?? Kunne tenke meg å prøve denne puta jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå