Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Hei, jeg har ikke vært så veldig interessert i matråd fra matportalen da det ikke har angått min diett. I tillegg til dette ser jeg flere innlegg om mat her inne som strider med det jeg oppfatter som sunn fornuft. Men nå har jeg altså tenkt å sette meg litt dypere inn i denne spise problematikken og trenger hjelp fra dere der ute. 1. Matportalen skriver dette; De viktige næringsstoffene kan du lese om i brosjyren "Ernæring i svangerskapet", som deles ut til gravide på helsestasjonen. Brosjyren kan du også laste ned fra Sosial- og helsedirektoratet sin nettside. Her finner du brosjyren Ernæring i svangerskapet. Spørsmålet mitt; Noen som har linken? 2. Matportalen skriver dette; På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge, blant annet reinkjøtt og vilt ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet. Gravide bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året. Se Kostholdsråd for matvarer forurenset med radioaktivitet Spørsmålet mitt; Hvordan kan jeg vite hvor mange becquerel et stykke reinkjøtt har. Har overhode ikke peiling på om det på 40.000 becquerel går en hekto kjøtt, en kilo kjøtt eller et helt reinsdyr. Noen som vet hvordan jeg kan vite? 3. Matportalen skriver dette; Gravide bør ikke spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye mengder kvikksølv. Av samme årsak frarådes gravide å spise selkjøtt fra Vestisen. Spørsmålet mitt; Hvis jeg mot formodning skulle komme over et stykke selkjøtt, er det merket hvor selen kommer fra? Aner ikke hvor vestisen er. På en restaurant kan jeg sikkert spørre om selen er fra vestisen.. 4. Matportalen skriver dette; Fisk og skalldyr Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). Spørsmålet mitt; Meste parten av fisk jeg kjøper eller får på restaurant er jo oppskåret. Hvordan kan jeg vite at blåkveita er over 3 kg. Ørreten er over en kilo og røye er over 1 kg? Og her kommer det et råd jeg overhode ikke kan skjønne hvordan jeg skal klare å følge; 5. Matportalen skriver dette; Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje. Spørsmålet mitt; Sistgang jeg leste på fiske bollene, fiske kakene, fiske pinnene eller kjøpte frossen fisk av noe slag sto det ikke noe om hvor fisken var fisket. En god fiskehandler vil sikkert være kapabel til å fortelle meg, men hva gjør en vanlig Kari Nordmann når hun handler på Rema og Mega? Dette er kanskje det råde jeg har minst tro på at jeg skal klare å følge. Hvordan i huleste hurdalsjøen skal jeg kunne vite om fisken (som de sier er så viktig for meg som gravid å spise) er fisket i områdene rundt u-båtvraket på Fedje 6.Matportalen skriver; Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig. Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Spørsmålet mitt; Har jo ovenfor lest at tunfisk ikke kan spises av gravid, heller ikke annen eksotisk fisk. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut hvilken type sushi som er ok. Sushi er jo et milevidt begrep. Og hvordan skal jeg vite hvor mye disse fiskene veier og hvor de er fisket eventuellt hvor lange de var før de ble servert på toppen av SUSHI, som jo er navnet på risen og ikke fisken.. Dette ble veldig komplisert. Noen som har et svar til meg nestegang jeg går på sushi restaurant? (Forresten noe jeg gjør veldig ofte og liker kjempegodt) Matportalen legger altså til: Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over). Kan jeg lese det sånn at det er kun tunfisk sushi som er bannlyst? 7. Matportalen skriver; Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres. Spørsmålet mitt; Grunnen til at man ikke skal drikke eller inta koffein er at man har økt sjans for spontan abort. Dette kan da per def. ikke gjelde for hele svangerskapet. Noen som vet når det er fritt frem for koffein? Du bør også være forsiktig med enkelte helsekostprodukter når du er gravid. Ofte brukes urter og nye, ukjente stoffer i produktene, og forskningen på hvordan slike ingredienser påvirker fosteret er mangelfull. 8. Matportalen skriver; Mattilsynet advarer gravide mot å ta CLA-preparater. Ta kontakt med helsepersonell hvis du vil ha mer detaljerte råd. Spørsmålet mitt; Hva er et CLA prepareat? Takk til de som orker å svare på noen av mine spørsmål.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Hei. Du hadde mange spørsmål og det er jo tydelig å se at du har vært inne på matportalen.no. Der er mye der,som kan være vanskelig å vite som du spør om.Jeg kan jo si hva hva jeg tenker om det du spør om,selv om jeg ikke er noe fasit.Kanskje du synes det virker litt logisk. 1. Hvis du går inn igjen på matportalen.no,så trykker du der det står at her kan du hente ned,så får du den på dataen din 2.Dette står der på matportalen.no Mattilsynets distriktskontor vil kunne opplyse om hvilke mengder som er påvist. Ditt nærmeste distriktskontor kommer du til ved å ringe telefonnummer 06040. Slik jeg også forstår det,så holder du deg i alle fall innenfor grensen,hvis en holder seg til max 3 kg i året. Altså et måltid i månden. Er en ikke sikker,så kan en jo holde seg borte fra denne type kjøtt de ni måndene vi har den lille spiren i magen. 3 Dette blir vel samme svar som jeg gav på nr 2. Det er jo bare å holde seg borte. 4. Igjen må en jo bare holde seg borte,hvis en ikke har muligheten til å få spurt om hvor stor den fisken er. 5 Enkleste der er å kjøpe ferskt på fiskeforretning å spørre.Det er jo den beste fisk/fiskematen også da. 6 Slik jeg forstår det,så er det tunnfisk du ikke skal ha,men du må jo også tenke på ørret og andre fisker som ikke skal være over 1 kg,at de ikke er det. Går du på en restaurant,vet nok de hva slags fisk de har laget retten av. 7 Det er fritt frem for koffeien når du ikke er redd for at du skal få en for tidlig fødsel,dvs,for min del i alle fall,fra uke 37. Blir barnet født etter denne uke,er det ikke beregnet som prematur og at det er innenfor termin. 8 CLA preperarter,er noe du kan få kjøpt f.eks i helsekostforettninger som skal øke forbrenningen,slik at en lettere holder vekten,dette kan også hjelpe hvis en slanker seg. CLA finnes ikke i vanlig mat. Nå har jeg prøvd å svare deg ut fra det jeg tenker,men jeg synes at du bør ta dette opp med din jm neste gang du går til henne. Det er jm som har satt seg inn i slike ting, ikke lege,det er derfor det er viktig å gå både til lege og jm. Som jeg sa tidligere,jeg svarer ut fra det jeg tenker,men jeg har jo ikke noe fasit. Håper du ble klokere av dette svaret og lykke til videre i svangerskapet.
trilletrulte Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Matportalen har en link der du kan stille spørsmål ("Spør Turid" eller noe, mener å huske linken var på høyre side på forsiden). Har spurt om ting der før, og har fått grundige svar. Still spørsmålene dine der, så blir du nok klokere! Og husk å legg ut svarene du får på denne siden også - dette er noe ialle fall jeg lurer på også!! Lykke til!
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 jeg tror jeg holder meg tilmitt valige kosthold,jeg...dette var komplisert:)må være enig med deg om at sunn fornuft er det beste..jeg er imidlertid blitt nøye med å steike kjøttet litt bedre og holder meg unna mykoster og vaske frukt/grønnsaker ekstra...ellers tror jeg kostholdet mitt er som før,bare sunnere..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Tusen takk for at du leste mitt innlegg og gav svar. Jeg skal prøve en gang til å finne linken av en eller annen grunn fikk jeg den ikke opp.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Var ikke klar over spør Turid funksjonen. Det skal jeg gjøre. Ha en fin dag og takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Takk for at du leste og svarte på innlegget mitt. Det hele er svært komplisert. Jeg ønsker å sette meg inn i problematikken, slik at jeg i allefall tar velinformerte valg selv om jeg kanskje ikke velger slik anbefalingen sier. Men jeg ser at mange ting er det nesten umulig å etterkomme. Og da er det jo kun dårlig samvittighet og usikkerhet som oppstår. Og det er jo ikke noe poeng. Ha en fortsatt god påske.
Miss Misantrop Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 Jeg kan ikke svare deg på noen av spørsmålene dine. (Vet ikke om du egentlig vil ha svaret heller) Seff er det ikke mulig å forhøre restauranten om hver enkelt sushi bit. Det er helt utrolig at det er laget rettningslinjer som er umulig å følge, ps jeg ser jo at noen er enkle også. Men når det kommer til fisk er det helt umulig. Og seriæst u-båt vrak ved Fedje??!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå