Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Joda, i dag på selveste påskeaften, lå jeg på sofaen og koste meg med E.T. sammens med samboeren. Eline sov middag. Plutselig kjenner jeg det bare kramper seg til, og jeg står helt i bru, så er det helt uuholdelig, og jeg havner i fosterstilling. Kjenner at alt er galt, og at hele graviditeten går til HELVETE. Stakkars samboeren min gjorde alt for å roe meg ned, men jeg hadde så vondt at ingenting hjalp. Hang over sofaen. Kjente jeg måtte kaste opp. Gikk på do, og jeg blør.... Og så kom klumpen! Kjente jeg holdt på å svime av på do. Suste og kaldsvettet. Ble helt hvit i trynet. UFF! Jeg kommer aldri til å glemme denne dagen. Samboeren gråter og sier vi må på legevakta, men jeg klarer ikke reise meg. Jeg har skikkelig veer kjennes det ut som. Han ringer legevakta i Fredrikstad og ber om å få komme inn, men neida... Må innom Askim legevakt først for å få rekvisisjon. Men jeg klarer ikke bevege meg fra do. Har bare kramper, og er helt våt av svette. Så da ringer han etter en Ambulanse da, men nei, det fikk vi ikke, for de reddet ikke graviditeter så kort på vei. Samboeren forteller at han skjønner at baby'n ikke er til å redde, men han er bekymret for meg. Men nei... det fikk vi ikke. Det går sikkert 20 min, og jeg føler meg litt bedre, har fortsatt vondt men svimer ikke av. Eline våkner, og vi pakker henne med oss i bilen. Samboeren slipper av meg på legevakta i Askim, for så å kjøre datra vår til bestemor og bestefar. Jeg får en båre å ligge på så lenge. Må på do igjen, og bare kjenner at her kommer det mer gørr. Kjempeklump på tilsammen kanskje en tomat. Skjønner at her er det helt kjørt for oss, men venter likevel på å komme inn til legen. Da vi har ventet litt over en time blir jeg ropt opp av en kvinnelig ubrukelig fastlege i østfold, som forkynner oss om at med klumper og blødninger er løpet kjørt. Jeg forteller at vi hadde et fryseforsøk, og at det ble satt tilbake to. Det jeg var redd for, var at kanskje alt ikke hadde kommet ut. Vi ber bare om en rekvisisjon til vakthavende gyn på fredrikstad, og hun fortsetter løpet sitt med å fortelle oss at å sitte der nede i Fredrikstad å vente på selveste påskeaften for ingenting var bortkastet tid både for oss og Sykehuset. Hun ringte Riksen, og forklarte til vakthavende Gyn på Riksen at vi helt sikkert hadde mistet, og at det var vel ingen vits i å få noen UL nå i påsken. Hun snakket bare over oss, og tilslutt så smalt det for samboeren min. "Du er vel ikke så tjukk i huet. Du kan vel ikke se inn i magen hennes, kan du det." Han reiser seg i sinnet, og smeller i døra da han går. Så der står jeg da. Stuck med UGLA, som forteller meg at det er jo helt vanlig at man blir sint og frustrert i sånne situasjoner, og at det var helt ok at mannen min lot det gå utover henne i dag. Hun frarådet meg å reise videre igjen, men jeg insisterte. Greit å vite liksom, og få det bekreftet, at det ikke er noe mer, og at alt har kommet ut. Det tar 10 min før hun dukker opp med rekvisisjonen i en igjenklistret konvolutt. Forteller meg igjen at hun har sett mange slike tilfeller, og at det ikke er noen vits. Så ønsker hun meg lykke til videre. Jeg åpner konvolutten i bilen, og der står det mellom linjene at hun har prøvd å forklare oss hva som har skjedd. At hun prøvde å fraråde oss å komme ned, men at vi ikke hadde slått oss til ro med svaret. Bla bla At mannen min hadde gått ut av rommet i sinnet. Bla bla. At jeg hadde mistet baby'n våres bla bla, men at hun likevel hadde gitt oss rekvisisjonen etter våres vilje. Kommer ned på fredrikstad etter 1 times kjøretur. Vi fikk snakket så mye om hva vi skulle gjøre videre, så humøret var helt greit. Ventet på venterommet på Fredrikstad i 2 timer, og da kommer jeg inn til ei nydelig utenlandsk dame som heter Ewa. Hun ber meg legge meg ned, og hun forteller at hun ikke kan hjelpe oss med evt behandling. Vi forteller at vi vet dette, og at vi bare ønsker å få en UL. Det ser vi en fostersekk... Med et bankende hjerte i. Det lever en liten tass i magen mot alle odds. Vi har mistet en, og har den andre i god behold. Halleluja, et mirakel. er det mulig!!!!! Konklusjon: Hadde vi hørt på Ugla i Askim, så hadde vi slått oss til ro med at det ikke var noe der, og jeg hadde sluttet på medisinene (progestan og Progynova) og da kunne det jo virkelig gått galt. Skal sende en klage jeg tenker jeg, pluss et lite innlegg i Smaalenenes avis
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Skremmende! Klart du skal sende klage. Det er godt at du har personlighet nok til å stå imot. I samme situasjon ville nok jeg vært den som sa: "Ja vel" og dratt hjem. Beklageligvis. Håper jeg lærte noe av innlegget ditt. Takk for det. Lykke til videre!
*påveitilåbli4barnsmamma* Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Tusen takk, jeg signerer med med nicket mitt jeg. Har ingenting å skamme meg over;-)
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 OI!!! å fantastisk flott at det er liv! Skal krysse fingre og tær for at alt går som det skal videre i svangerskapet! Makan til kjerring av en lege! Hadde skrevet et SINNA klagebrev på henne til legenemda.. Visse leger eier ikke medfølelse, hjelper ikke med toppkarakterer på med.studiene, hvis du ikke eier empati.. Godt å se at det gikk "bra" , men trist at dere mistet den ene da =(
*påveitilåbli4barnsmamma* Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Jo jo... men vi trodde det var bare en fra starten av, så dette ble jo et lite sjokk kan du si. Helt som lyn fra klar himmel liksom. Greit vi hadde satt inn to, men jeg følte meg ikke tvilling-gravid som jeg var sist. Så dette var en bonus kan du si. Ja jeg skal skikkelig klage. Vær du trygg......
OhMyGod!!! Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 fy faen as, hadde kaldkveld hu dama der enn å være så ufyselig kald da, enn å drite så langt i hel*ete i hva pasienten mener og sier???? enkelte leger tror de er overmennesker, at de vet og at de er bedre enn alle andre. hadde skrevet et langt og saklig brev med alle detaljer i å sendt det til sykehuset og til fylkeslegen eller hvem det er som er sjef i fylket.....makan....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 fytti faen. merker jeg blir skikkelig sinna her jeg sitter! er selv sykepleier og finner den behandlingen dere fikk for avskyelig!!! du MÅ love meg å gjøre en ting!!!! det er å troppe opp på askim en dag du vet den hurpa er på jobb og høyt fortelle henne og evt andre som er der at til tross for hennes synsing så hadde du rett og er fortsatt gravid med en liten en. Og at det IKKE er takket være henne! jeg har desverre altfor nært erfart legers (gynekologers) arroganse. To arrogante leger kostet min søster livet og hun døde av svangerskapsforgiftning i høst. Og selv om saken er oppe hos fylkeslegen og vi vet at vi får erstatning så hjelper det ikke i det minste. Og den forbaskade legen som er hovedansvarlig har byttet jobb og jobber nå på et annet sykehus mens hun blir etterforsket uten at noen av hennes nye kolleger er informert. Det jeg har mest lyst til er å offentliggjøre navnet hennes her på BIM slik at fødende kan unngå henne, hun er livsfarlig. men da bryter man jo loven. Nei, du skal forfølge dette, slikt er ikke akseptabelt. ta kontakt med sjefen hennes, send klage til helsetilsynet i ditt fylke (oslo og akershus?) krysser fingrene masse for at den andre lille spiren klorer seg fast. du har vel rett på tett oppfølging siden dette nå går innunder kategorien "risikosvangerskap" krev jevlige ultralyder. signere denne anonymt i kveld.
Miniogmy Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 huff huff og atter huff.. får helt bakoversveis jeg.. enkelte tenker ikke helt klart, må være eneste forklaringen jeg har..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #9 Skrevet 23. mars 2008 Så flott at du sto på ditt. Enkelte leger tror de er eksperter på alt. Har en fastlege jeg som jeg ikke stoler på lenger, skal bytte han ut fortest mulig. Lykke til videre. Håper virkelig den dama får seg en skrape. Hvem er det vi skal klage til når vi opplever slikt, er det fylkeslegen eller helsetilsynet?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 helsetilsynet i ditt fylke. fylkeslegen jobber der.
Glad 26 Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 At d går an !! E rasanes på dine vegne. Greit at læga veit ber enn oss å sånn, men hu må da fer i fa'n hør på dæ! Hu kjenne jo itj kroppen t kvar enkelt som vi sjøl jør. Ho må da hør på folk! Åh, æ vart så sint inni mæ no, d finnes itj ord!! Du bære MÅ jerra nå m d altså! LykkeLykke t videre!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Er det mulig????Forstår godt at du er sint. Jeg bel sint på dine vegner :-( Dette MÅ du klage på altså.
Zikosu og William Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 at det er mulig...????? har hørt mange rare historier om besøk på legevakt altså,men denne tar kaka... den legen bør seriøst meldes til nemnda,send inn et saklig og detaljert klagebrev og legg ved alt av dokumenter du fikk den kvelden (kopier seff..) men bra at de tok dere mer seriøst i fredrikstad da og ikke minst at du fortsatt har en som vokser der inne...krysser det som er og ønsker dere alt godt og lykke til videre!!!
Bullock Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Jeg er helt imponert over at dere greide det tilslutt, og er så glad på deres vegne! Har hørt om sånt før, det er ikke så uvanlig at den ene ''ofres'' for at den andre skal overleve. Synes det var så flott at det gikk bra, nå må du bare ta godt vare på deg selv!!
Miss Misantrop Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Dette innlegget hadde ikke behøvd å ligge på krangle. Men så flott at du orket å krangle med Ugla slik at du kom under behandling. Det er så grusomt å tenke på at du først var hjemme så lenge, med smerter og redsel for så å måtte vente på vakthavende for så å måtte vente på sykehuset. Klem til deg og lykke til til deg, mannen din og den lille spiren som klamret seg fast til mamman sin.
*påveitilåbli4barnsmamma* Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Nei du sier noe, Miss Misantrop, men i går var jeg klar for å smelle innlegget på alle forumene som varr her inne, og krangle var et av dem, da jeg følte meg litt i det kranglete hjørne for å si det sånn. Mer for å kanskje sverte Askm legevakt, som ikke gjør jobben sin, men det er klart at de har reddet mange liv også selvfølgelig. Jeg skal ruge og ruge, så går det nok bra
Edelweis Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 woho.. grattis=) så bra at den ene spiren er i live=) jeg elsker når helsevesenet får seg en smell i trynet. håper hu UGLA lærer!!!
Ikkelektuell Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 Ikke meninga å kræsje tråden din, HI, men til litjtupp: Hvorfor i all verden fryder du deg når helsevesenet "får seg en smell i trynet"?
Babyluren Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Hei eifos. Godt å lese at du fortsatt bærer et lite liv i magen og jeg vil først og fremst ønske deg lykke til videre med å bære det frem Forstår godt at du ble provosert av behandlingen på legevakten, og syns for all del du bør sende en klage. Jeg ville imidlertid først sendt klage til legevakten, slik at sjefen der har anldening til å ta saken opp med legen du "ble utsatt for". Krev skriftlig tilbakemelding i samme brevet, og skriv videre at du vurderer å klage saken in for fylkeslegen.
Mamma-til-3-jenter Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 At det går an!!!!!!!! Dere MÅ sende inn klage! Sånt skal bare ikke være mulig!!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #21 Skrevet 27. mars 2008 Hei eifos, har du vurdert å selge hilstorien din til VG e.l. Du kan nok sikkert tjene noen kjekke kroner på den. Går det fortsatt bra med den lille spiren som kmamrer seg til magen? Klem fra NN 00:28
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 27. mars 2008 #22 Skrevet 27. mars 2008 Dette var ekkelt å lese. Jeg hadde den samme historien i oktober. 18 oktober fikk jeg en kjempeblødning og havnet på legevakta hvor en idiot av en lege så på magen min, dytta på den og sa "her er det en spontanabort", sendte meg ut igjen og gav meg en lapp med en time for sjekk og evt utskrapning den 22 oktober. etter en kjempevondt helg, med mye tårer og sorg, sprada vi på sykehuset den 22 for sjekk. innvendig ul ble tatt - og .... der var det et hjerte? kjæresten min hoppet nesten ut av skallet og jeg trodde jeg mistet pulsen. er det sant? og ikke nok med det. to uker etter, på ny kontroll - fant de plutselig to stykker.. jeg er forbanna på legevakta og legen for å ha gitt meg en salig nedtur, uten grunn. sende meg hjem over fire dager, med tro om at alt er dødt og ute. og den gode gamle "lykke til videre. går bra med tiden vet du". grøss og gru. jeg trodde jeg skulle slå noen halvt ihjel. jordmødrene jeg har fortalt dette til senere har jo fått helt bakoversveis. hva hadde det kostet legevakten å sende meg på ul med engang? istedet for å gi oss en helvetesopplevelse. enda godt bebisen din har det fint. ta godt vare på deg selv og nyt graviditeten! og aldri finn deg i ugler mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå