Gå til innhold

Jenta liker IKKE grøt.hva gjør jeg??


mamma til 2 og lille frøet..

Anbefalte innlegg

Jenta mi er snart 6 mnd nå. Jeg har begynt å gi henne smaksprøver på grøt, men hun liker det ikke i det hele tatt. det kommer bare ut igjen.

 

Jeg vet at det tar litt tid for de å venne seg til fast føde, HS sa det kunne ta 10-15 ganger før hun ble vant med det.. men her er det ikke noe forandring fra første gang.. Hun har sikkert fått grøt 10-15 ganger til sammen.. Har prøvd ulike typer grøt, middag,frukt. osv.. Andre som har dette problemet? hva gjør dere o såfall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan oppfører hun seg om hun sitter på fanget ditt mens du spiser? Virker hun interessert? Følger med på det du gjør? La henne smake på det du spiser hvis hun er interessert. At maten kommer ut igjen kan like gjerne være fordi hun ikke helt skjønner at den skal svelges og hvordan. Brød kan også være fint å begynne med fordi det ikke er flytende og må tygges.

Kanskje noe av dette hjelper. Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvd å ha most banan eller fruktmos i grøten???

hadde prøvd det for da blir det jo en annen smak..

 

har heldig vis ikke det problemet her.. hu her spiser grøt og grønnsakspuree... =)

 

vi startet å gi grøt når hu var 3,5mnd.. bare smaks prøver da..

 

masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle barn liker industriframstilt grøt. Kanskje du skal prøve å lage litt mat selv? For eksempel mose avokado og banan sammen og se om hun liker dette? (OBS! Noen barn kan få hard mage av banan.)

 

En helt annen tilnærming er noe som kalles baby-led weaning som går ut på å la barnet selv få spise maten sin (ja, det kan føre til "litt" søl). Begynn for eksempel med godt kokt brokkoli og la henne holde i bukettene selv.

 

Send meg gjerne PM om du er interessert i å vite mer om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips.... Håper det går seg til snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min hater grøt også, har prøvd alle typer småfolk, nestle, hipp... så jeg bare har begynt med fruktmos, men ikke den fra butikken.

Kok opp pære biter i ca 5 minutter, til de blir myke.du trenger ikke vann fordi pærer sliper ut masse vann. Da du bare bruker stavmikser og gi det til jenta di mens det er varm. Pærene blir veldig søte når du koker dem, gutten min elsker det. Etter en uke med pære jeg begynte med eple (trenger litt vann når du koker) og blading eple+pære og snart begynner jeg med banan også. Grøt kommer sikkert etterhvert. Det er ikke sikkert at jenta di liker frukt men for oss det gikk veldig bra siden det er søt.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her stinemor!

begynte ved 3,5-4 mnd, og hun spiser alt! smatter og koser seg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes smart ut! Her liker hun kun banan, og risgrøt med mme (småfolk sin) har prøvd masse andre, men det ser ikke godt ut, hehe, jeg må jo le og da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...