Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norges Kreative Fagskole hadde tidligere skribentutdanning men det ser ikke ut som de har den lengre.

Noen som vet hvordan/hvor man kan bli skribent?

IKKE journalist.

Masse mas på meg i kveld;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skribent blir en vel ofte med bakgrunn i en annen utdanning. Noen journalister viser så mye kunnskap gjennom karrieren at de får gå over til å være skribent med spalter, andre har organisasjonserfaring med kompetanse på et spesielt område t.d attack lederen var fast spaltist/skribent i klassekampen.Veldig mange som er skribenter har en høyere grad fra universitet t.d hovudfag, men har evnen/lysten til å spisse seg nok til å delta i samfunnsdebatten med vilje til å skrive "enklere" slik en ikke bare skriver for fagfolk. En del utøvende kunstnere tar steget over til skribent rollen, og selvsagt forfattere. Bortsatt fra et par stykker, har de fleste skribenter i norsk presse en blanding mellom kommersielt talent, skrivedyktighet og fagbakgrunn.

MI eller nkf sine utdanninger innen det fagfeltet teller ofte som en bakdel, mer enn en fordel. Journalist er ofte en snarvei, men det er ofte vanskelig å komme til. En del har blitt rekrutert gjennom blogger den siste tiden, spesielt på fagområder journalister ikke aner mye om:)

Mitt svar er vel at en ikke kan utdanne seg til å bli skribent.

Skrevet

Høyskolen i Telemark avd Bø har iallefall hatt et forfatterstudie;-)

Skrevet

Det er bra, og skrivekunstakademiet i Bergen. Men det gir sjelden innpass i aviser og blad, men det er en mulighet å gå den veien.

Skrevet

Takk for svar!!

Skrevet

1. Aldri punktum i en overskrift.

2. Alltid komma før "men".

3. Jeg har ikke langt hår lenger, men før var det lengre enn håret ditt.

Bare tre kjappe tips på veien - talent er selvsagt viktigst, men god rettskriving er faktisk en jævlig grei nummer to.

Hilsen eks-skribent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...