Monajenten Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har lyst å bli jordmor. Men jeg har i grunnen ikke lyst å bli sykepleier. Hehe;-) Må jo gå den veien da, så det er nå så. I begynnelsen tenkte jeg at jeg ikke kom til å klare det, men med riktig innstilling tror jeg ikke det skal være noe problem. Men så lurer jeg litt da. Det er jo liksom et lavtlønnsyrke. Er det skikkelig rævva lønn? Altså, kan man ikke leve på det? Er det umulig å få dagjobber? (må jo jobbe som sykepleier minst ett år før man kan videreutdanne seg.) Og hva med jordmorutdanningen? Får man lett jobb? Dårlig lønn?
Mrs. Bouquet Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Nå er det over 1 år siden jeg jobbet, og hadde en lønn på 290000 kr. Med 85 % stilling og med helg/kveld/helligdags-tillegg ble det tilsammen rett over 250000 kr, ikke så mye utbetalt etter skatt (ca. 14000 kr) Hadde nok slitt med den lønnen om jeg var alene. Å få dagjobb som nyutdannet er nok ikke det enkleste da det er mange som vil ha disse jobbene. I tillegg blir det enda mindre penger. Jordmorutdanningen vet jeg lite om.
♥Snulder Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Lønnen varierer etter hvor og hva du jobber med. Dagjobber finnes, men er vanskelige å få. Mange om beinet:=) For min del så startet jeg på høyere lønn enn mange sykepleiere fordi jeg valgte arbeidssted som ikke mange vil ha - fengselshelsetjenesten. Mitt mål med sykepleien var også å bli jordmor - men nå 10 år senere, er jeg fortsatt i fengselshelsetjenesten. Lengre unna fødseler kommer mann neppe:=)
Mille** Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Hadde også bare lyst til å bli jordmor, var derfor jeg ble sykepleier, hadde ikke lyst til å bli det men måtte jo. Og jeg trives godt i jobben min som sykepleier. Kommer sikkert til å ta videreutdanning hvis jeg blir lei jobben, men foreløpig er de planene på vent. Men ja, det er et lavtlønnsyrke. Jeg tjener nå, med 10 års annsinitet 328 000 i året på full stilling, det er da seff. uten tillegg. Hadde vel kunnet leve på det, men føler meg ganske avhengig av gubbens gode inntekt. ;o) Vanskelig å få dagjobb her ihvertfall, og da tjener du dårligere siden du ikke får tilleggene. Du må jobbe ett (hvis ikke to) år som sykepleier før du får ta videreutdanning. Om du får jobb kommer jo an på om det er behov der du bor. Lønna vet jeg ikke hva er, men den er ikke god iforhold til at du da tross alt har 5 år på høgskole. Kanskje det står noe om det på sykepleierforbundets nettside?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er sykepleier, begynnerlønna er vel rundt 300 000 kr, tror jeg og så kommer tilleggene utenom. Det går an å leve av, ja, er mange spl der ute. Jeg er gift med en som er ingeniør (snart siv.ing), så han tjener bedre enn meg. Det er veldig vanskelig å få en dagjobb som spl, og enda vanskeligere å få det som jordmor, så du må nok vende deg til det først som sist! Lønnen som spesialsykepleier er vel 20-30 000 kr over en spl lønn. Tror ikke det er vanskelig å få seg jobb på sykehus som jordmor, da er det jo turnus, sikkert verre med å få jobb som kommunejordmor. Da skal du sikkert ha noen år på baken også.
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2008 Som jordmor ville jeg nok ha jobbet på sykehus. Søkte på nav i dag på bergen, og sjekket hvor mange ledige stillinger det var som sykepleier (uten å spesifisere arbeidstid) og det var 29 ledige stillinger, så jeg skal vel klare å få meg jobb sånn sett. Syns det virker spennende med intensivsykepleier og operasjonssykepleier også. Men hva kan man tjene penger på da? Ikke sånn altså, men det er jo greit å få noen kroner inn på konto når man har fire-fem års høgskoleutdannelse. Mamma snakket om IT...er det det eneste man tjener litt penger på? Lett å få jobb? Jeg vil jo egentlig ikke det da, men..
Mrs. Bouquet Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Omtrent halve klassen min (100 stk.) gikk på sykepleien med ønske om å bli jordmor, men etter å hatt praksis på fødeavdelingen var det mange som ombestemte seg. I tillegg får man jo gjerne nye innspill og interreser innenfor faget.
Lykke X 4 Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Her er link til lønna vår http://www.sykepleierforbundet.no/article.php?articleID=15570 Jeg synes det er dårlig lønn, med tanke på at dette er en bachelorutdanning. Man må som regel påberegne å arbeide i turnus, dagjobber vokser ikke på trær. Men du kan være eheldig å få jobb på et dagsenter, apotek el. Eller så kan du jobbe et sted hvor det finnes ønsketurnus, da kan du ønske deg mest dagvakter. Skal du jobbe dag, blir det også minimalt med tillegg på deg. Du må jobbe i minimum 75-80 % stilling for å få godkjent et års arbeid som fulltid (til poengberegningen for jordmorutdanningen. Du må jobbe MINIMUM to år for å komme inn på jordmorutdanning. Det er stort sett bare helsesøsterutd. og psykisk helsearbeid som godtar 1 års erfaring i fulltidsstilling. Alt i alt er sykepleieryrket et flott, variert og spennende yrke med mange utfordringer, og det er en flott utdannelse. Og et svært viktig grunnlag for å bli jordmor (synes ordningen som er idag, hvor jordmorutdanning er videreutdanning for sykepleiere er bra). Jeg har søkt helsesøsterutdanning nå, bla. fordi jeg er lei av turnus. Og har en mann som også arbeider i turnus.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 I en 100% stilling har jeg utbetalt ca 20 000, jobber på sykehus. Dag jobb er vanskelig å få, spesielt som nyutdannet. Men skal du bli jordmor så må du jo jobbe turnus.....som jordmor vil du klatre noen lønnstrinn, men høytlønnet vil du aldri bli. En jordmor har fem års høyskole utdanning, og har veldig dårlig lønn i forhold til utdannelsen, desverre.
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. mars 2008 http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=JMU2 Her står det at man må ha minimum ett års relevant fulltids yrkespraksis, ikke to? Det var jo ikke allverden i lønn, nei...hmm.
1881 Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Sykepleieyrket er lavtlønnet når man tenker på at man tross alt har masse ansvar og turnus jobbing! Du kan evnt søke 4 års ren jordmorutdanning i Danmark, men da kan du ikke senere jobbe som sykepleier i Norge da du kun er jordmor, i tillegg får man skolepenger om man studerer i Danmark så det er økonomisk mye mer lønnsommere enn og studere i Norge og leve på et fattig studielån! Man må ha 2 års arbeidstid etter endte studier for og kunne studere til jordmor, i tillegg er nå jordmorutdanningen 2 åring, altså ikke 1 år på skole og 1 år som turnusjordmor slik det var før og man fikk lønn mens man var turnusjordmor! Jordmor er et krevende yrke, men utrolig givende!
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2008 Kan man ta ren utdanning i Danmark altså? Det er jo faktisk perfekt for meg, i og med at jeg egentlig ikke vil bli sykepleier, hehe;-) Har du kanskje noe link til meg, søta? :-) Jeg har full tro på at det er krevende, men det er akkurat sånn som du skriver det jeg ser det også - det må jo være enormt givende!
1881 Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Jepp her er link til jordmorutdanning i Danmark:http://www.cvu-vest.dk/site/5481/Studiet.aspx Lykke til, tanten min er jordmor, faktisk også på Haukeland, hun stortrives i jobben sin!
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 Hvor mange sykehus tar kun imot fødsler på dagtid? ;-p Jordmødre jobber nok stort sett turnus.
jet trip Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 dette er en tøff men samtidig givende yrke (sykepleier) men hvis gode inntekter er den eneste grunnen til å bli sykepleier/ jordmor så er det bare å glemme...dessverre. Har tjent masse også ca .500.000 men da jobbet jeg i ei lita bygda og hadde ambulansevakt og bakvakt så å si døgnet rund. Gikk jo fint en stund men va ikke verdt pengene- hadde jo ingen fritid. nå jobber jeg i kommunehelsetj. 100 %og hjulene går rund - thats it. Jeg er alenemor.
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. mars 2008 Neida neida, lønnen er ikke grunnen, da kan man jo ikke velge sånne yrker dessverre. Men bare tenker sånn at det er dumt om man ikke klarer seg "bra!" når man har tatt en såpass lang utdannelse. Som jordmor ville jeg jobbet turnus selvsagt. (Helst natt, hehe;-))
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. mars 2008 Tusen takk for link! Men jeg finner ikke noe ang. pris. Hva koster det å studere der, vet du det?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er sykepleier, og har en dagjobb! Men den er nok ikke så "spennende" mtp prosedyrer og akkuttsykepleie som mange andre sykepleiere vil ha. Jeg har mye administrative oppgaver i min jobb. Men tjener godt over 300 000, og er nyutdannet. Dagjobbene er der, hvis en leter de rette stedene. Ang lønn, så finnes det absolutt muligheter, men det er jo dessverre da innenfor privat sektor en tjener mest. Spesielt de stedene der rekrutteringen er lav og de betaler for å få sykepleierene til å jobbe for seg. Vet om flere som jobber på private sykehjem f.eks. og har mye bedre muligheter for å få god lønn enn de som jobber på sykehus.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 22. mars 2008 #20 Skrevet 22. mars 2008 Alle i helsevesenet har dårlig lønn. Jeg er hjelpepleier og min mann jobber innen IT. Han tjener min årslønn på rundt 4 måneder noen ganger 3. Skulle jeg tatt utdannelse på nytt skulle jeg heller tatt meg noen datakurs =0). Men jeg elsker jobben min så det teller jo endel det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå