* 5 om dagen * Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 herregud asså...nå klager de på sørlandet for at strømmen er borte, er greit nok, er fryktelig irriterende, men sånn er det her i landet... aldri noe som kan gå knirkefritt om det skulle dukke opp noe uforutsett... men asså, jeg synes det er uforsvalig at de ikke har strøm agregater, de har tross alt levende dyr, og det skulle vært påbudt å ha det på gårder, som krever strøm til driften... så nå står kuene der da, med masse melk i jurene, og ikke noe skjer...bøndene bare klager på andre, men det er vi jo vant til da, de gjør jo aldri noe galt... fytti å sint jeg blir asså... *måtte bare blåse ut litt her*
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Du vet at kyrne har spener der hvor melken kommer ut??? Akkurat som jeg og du.... Da kan bøndene, som du sier, melke kyrne sine så de slipper å bli fulle av melk.. Skjønner?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 møøøø til deg og!! jeg er ingen bonde og ja,syntes det er uforsvarlig at de ikke har agregater om sånt skjer men må bare le.. hadde jeg vært bonde så ville jeg gått fra ku til ku å melket dem for hånd.. that`s life og sånn er det å ha dyr.. Norge i ett nøtteskall som ikke klarer å planlegge litt ..... eh..
* 5 om dagen * Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2008 ååå....sorry dere....var jo selvfølgelig etter innslaget på nrk da... ( glemte jo at det må forklares med teskjee) og ja, jeg vet at de kan melkes for hånd, men når det står ern skokk i et fjøs, så har de ikke gidde det da vel, bedre å klage til nrk...
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Hehe... Noen gang prøvd å melke ei ku som er vokst opp med melkemaskiner? For ikke å snakke om 15-30 stykk eller mer? Nei? Så klapp igjen!
* 5 om dagen * Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2008 godt det er en forstår hva jeg mener da....jeg driter vel i selve folkene jeg, de kan bare klage å se dumme ut, men de tar ikke mye hensyn til de dyrene som de sitter med....
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er forsåvidt enig med at nødagrigater hadde vært lurt, men å melke kyr som ikke er vandt til å håndmelkes kan faktisk være ganske skummelt om de er itt lunefulle, de kan sparke kraftig og i verstefall brekke ben ol til den som prøver å melke. Det er ikke så lett som endel tror. Synes generelt mange har utrolig mye meninger om dyr og gårdsdriftuten å ha snøring på emnet i det hele tatt, som f.eks frittgående høns debatten osv.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 men nå er d da heller ingen som vet om disse kyrne er lunefulle heller..hæh?? så klapp igjen
lille je Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Enig med Alva! Lett å uttale seg om gårdsdrift når man har null peiling....
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Lett for alva å skrive at ho har peil å da, når iiingen vet hvem hun er...hah............
gærne ko Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Det er visst ikkje så enkelt å håndmelke kyr som har blitt melka av maskin heile livet sitt. Har hørt at det er veldig vanskelig fordi maskina melker mykje hardare enn en person hadde gjort for hand. Derfor blir dei vant til det og det er vanskelig med håndmelking. Men er enig i at dei burde ha et aggregat. Trudde dei fleste hadde det, eg?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 hehe,var ikke meningen å motsi deg der alva** (forgive me? ) men går det ikke ann å "trene" kyrne slik at de blir vant til håndmelking? Men selvsagt er det ikke lett når det er mange kyr i fjøset. Jeg har kanskje ikke anelse men er ikke agregat påbudt for tiden? Ser jo også de tragiske branntilfellene som kunne vært unngått om bøndene hadde hatt ordentlig sikra fjøs ? kanskje dyrt å fikse det men er jo for dyrenes beste er det ikke?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Hehe... Vel, jeg har litt peiling siden bestevenninnen min er bondekone :-) Og jeg bor på landet hvor 30% av alle jeg kjenner driver med gård, enten det er kyr, sauer eller høns (elelr flere ting på en gang). Blir til at man lærer ganske mye av det. i tillegg var jeg ofte med min morfar på jobb da jeg var liten og han var landbruksvikar (altså vikar for bønder som reiste på ferie, var syke osv) og da lærte jeg masse, bl.a å melke kyr ;-)
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 Jeg vet ikke helt hva som er påbudt, men jeg vet i hvertfall at ingen av mine bekjente bønder har sånt, men synes de generelt tar godt vare på dyrene sine fordi om, men det er klart, bønder har som regel et litt annet forhold til dyr enn byjenter som vokser opp med en katt elelr hund og drømmer om en ponny ;-)
mamma mitt Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Her stiller BKK opp med nødagregat hvis strømbrudd går ut over kyrene. Der hvor jeg kommer fra (er ikke odelsjente) stilte de opp med agregat til hele dalen slik at alle fikk melket kyrene sine. Det er flott det og kalles service.
* 5 om dagen * Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2008 er ingen byjente...hehe..du skulle bare visst.... og det med melking tenkte jeg ikke på, men jeg vet at det er ikke så lett å melke de for hånd når de alltid er blitt melket av maskin. men jeg mener fortsatt at det er uansvarlig å ikke ha agregat, selv om de har et annet forhold til dyrene , så er det ikke dermed sagt at de bare kan forlange og klage når noe går galt. De må begynne å ta ansvar, de som ikke gjør det.
Kaffemocca Skrevet 22. mars 2008 #19 Skrevet 22. mars 2008 Jeg syns ikke du er stort bedre enn de du klager på jeg. Du syter jo over hva du tror du vet om alle bønder.
Kaffemocca Skrevet 22. mars 2008 #20 Skrevet 22. mars 2008 Sorry, så nå svaret ditt over her. Det første innlegget ble vel kanskje skrevet mens du var litt hissig? Når jeg leser det andre innlegget må jeg si meg enig med deg.
* 5 om dagen * Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 22. mars 2008 ja ehhh, va hissig i stad ja, sorry for det. og jeg er ikke uvitende om dyr, men jeg skal ikke skryte på meg noe heller... men jeg så hva jeg så på nyhetene, og de kuene hadde det ikke godt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå