Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 j er ikke sammen med bf, men da vi var å skrev under på papira, spurte hun sosialkratordama om vi ikke skulle skrive under på delt foreldreansvar å... nei,sa j... d skal vi ikke... Bf ble litt småsur, så stakk han... vi bor ikke sammen. nå vil han gjerne skrive under på dem papira p . hva innebærer delt foreldreansvar egentlig??? skal jeg gi ham d ??
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Foreldreavsvar og foreldrerett er helt to forskjellige ting. Foreldreavsvar er at far tar rett og slett litt mer ansvar enn bare å ha barnet til samvær. f.eks: foreldremøte i bhg eller skolen, du trenger fars underskrift eller "tillatelse" når du skal skaffe pass til barnet ditt...f.eks. Foreldrerett er f.eks: at dere har barnet 50/50. Det var slik jeg forsto det hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 foeldreansvar og foreldrerett er det samme. Det betyr at ved avgjerelsar som f eks å skaffe pass, flytte til utlandet, "stemmerett" ved valg av medlemskap i foreningar osv blir gjort av den som har dette. Har begge det, så må begge f eks vere med ved passanskaffelse til barnet. Og ein må ha begge si underskrift. Ein har også rett på all informasjon som gjeld barnet; skule, barnehage, sjukehus osv Den som har det aleine, slepp då å skaffe begge si underskrift, men kan ta slike avgjerdsler aleine, på barnets vegne. Til og med navneskifte på barnet kan ein ta aleine. Den som er aleine ved barnets fødsel, har dette automatisk aleine, og begge må skrive under eit papir for at det skal bli delt mellom far og mor. BF kan gå til retten for å få det, og då "vinn" han som regel. Er ein gift eller samboer, er dette automatisk delt likt. I praksis har det ikkje så mykje å seie, men har du og BF eit dårleg forhold, er det lurt for deg å ha det aleine, til han gjer noko aktivt for å få det, gjennom retten. Dette har ingen betydning for samværsretten, den har BF uansett:) Og samværsrett/-plikt betyr at barnet(har retten)og BF(har plikta) har rett til å ha samvær med kvarandre.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 så d er altså d samme??? d trodde j ikke!! men...jeg skjønner lissom ikke helt hvorfor han "på død og liv" skal ha d når vi ikke bor sammen eller noe...ikke gidder han å komme hjem til oss på besøk, men vi skal selvsagt komme med ungen til han; -for d har han krav på, nemlig (??).. MYE rart, sier jeg bare. men jeg ser egentlig ikke noen grunn til at han skal ha d, jeg, nettopp fordi d ikke er så mye han gidder å engasjere seg.... da er d jo mye lettere å bare ordne ting å tang selv (som pass, bankkontoer o.l) uten å matte "drasse med meg" bf lissom... men klart, om han "truer" med å gå rettens vei, skal han vel få d... andre innspill??? =)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Det er det samme ja:) Delt foreldreansvar er når begge har rett på barnet liksom... Og 50/50 er delt omsorg..
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Vent med å gje det til han, til du ser at han tar det vidare. Ikkje skriv under berre for at han truar med å ta det til retten:) Det høyres ut som om han vil ha det berre for å ha det, ikkje for at han tar del i ungen sitt liv. Då treng han det ikkje:) Eg har det aleine, fordi BF hadde ellers berre laga krøll for meg. f eks nekta å skrive under på ting berre for å vere vanskelig.... Derfor har han aldri fått foredreretten:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Han kan da ikke være så ille? Han har tross alt skrevet under på at han skal ha økonomiske forpliktelser de neste 18 årene. Fordi han stoler på at DU ikke kan ha laga dette barnet med noen andre. Stoler så sterkt på deg, at han skriver under på at du ikke har vært utro, selv om du ikke trenger å skrive under på det samme selv!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Eg kan berre seie kvifor vi ikkje har det delt. Og det er fordi eg veit at han hadde laga det vanskeligast mulig for meg, mtp å skrive under kva som helst. Og det hadde blitt verre dei peroidane han er forbanna, av ein eller anna rar grunn(ja, det er ikkje alltid eg veit, det kan vere så enkelt at eg seier nei til eit ligg med han...). I tillegg så bur vi 20 mil frå kvarandre....
To tette + snart ei med flette Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Vil bare si at barnefar ikke har noen samværsPLIKT, bare samværsRETT! Ingen som kan tvinge barnefar til å være sammen med barnet (barna)!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Etter barnelova er det barnet som har retten, og foreldrene har plikt til å stille opp( ta ansvar) Men, som du seier, ein kan ikkje tvinge ein som absolutt ikkje vil. Det er eg smertelig klar over....
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 En barnefar som ikke har foreldreansvar eller delt omsorg har på ingen måte plikt til å ha samvær med barnet. Hvis far etter barneloven har plikt til å stille opp/ta ansvar så er det jo kriminelt å ikke ha samvær med barnet sitt da.....det her skurrer litt.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Han er jo far til barnet, når han har tatt på seg farskapet:) Barnelova blir dessverre ikkje følgd alltid. Stort sett er det kva rettar dei voksne skal ha, som blir resultatet.... Men etter barnelova er det barnet som har retten, og ikkje den voksne:) Han kunne ikkje bli straffa for å ikkje ville ha barnet. Kva hjelp det? Då hadde han måtta ha ansvaret for eit barn; EIT BARN, som han ikkje ville ha noke med å gjere, for ikkje å bli straffa. Det er jo bra at barnets beste i det minste kjem først her:)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 ha ha ... d høres AkKURAT ut som "min" bf !! j ser for m at han hadde prøvd å stikke kjepper i hjulene for m når d passet ham lissom... d er jo HAN som skal sitte i høysetet; ikke babyen .... herregud... visste ikke at sånne mennsker fantes....før j fikk barn med et... ;o/
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 så da tror j bare at j holder på mitt, j; -selv om d "tar fra han følelsen av farskapet" som han sier... han kunne jo prøvd å føle hvordan d FAKTISK er å være forelder ved å ta litt ansvar å delta litt i hverdagen våres... men, neida.... når j skal være så jævlig mot han, kan j bare finne en annen som kan passe babyen sammen med m.... gooosh... er d mulig??? ;o/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå