Edvardine Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Vi begynner (forhåpentligvis) prøvingen i juni - hvis vi ikke får kalde føtter når den tid kommer. I dag gikk vi til innkjøp av et glass folat. Jippi! Stort øyeblikk! "Problemet" er bare at jeg ikke helt vet hvor mye jeg kan/bør ta. Hver pille inneholder 400 mikrogram folat, og dosering er 1 pille per dag. Men så ser jeg at de multivitaminpillene jeg tar til vanlig - jeg har tatt dem nesten hver dag i lang tid - inneholder hele 200 mikrogram folat. Vil det være for mye å ta en pille av hver type (altså 600 mikrogram folat) per dag? Jeg er også litt skeptisk til å ta 2 multivitaminpiller hver dag, siden det da er dobbel døgndose. Men jeg har ikke lyst til å kutte helt ut de andre vitaminene heller... Spørmålet er altså: Hvor mye folat tar dere hver dag? Og tar dere andre vitaminer i tillegg?
Dagdrømmeren Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Hei, Jeg og sambo begynner forhåpentligvis prøving om ca ett år, men siden jeg bruker PFC så har jeg begynt med folat allerede nå, sånn for sikkerhetsskyld. Jeg bruker også multivitaminpille med samme innhold folat som du, og jeg har rett og slett gjort det slik at jeg hver dag tar enten eller. Altså, enten folattabletten eller multivitamin. Om du har et ok kosthold, så er jo ikke multivitaminene absolutt nødvendig å ta hver dag. Når vi prøver for alvor går jeg sikkert over til å kun ta folat, og heller være nøye med å spise nok frukt og grønt og andre sunne saker for å få i meg nok av de andre vitaminene. Må presisere at jeg mener ikke dette er noen fasit, men det er hvertfall slik jeg har tenkt!
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 du kan trygt ta 600 mg folat. Jeg tar multivit + folat, og har gjort det lenge. Folat er vannløslig og kroppen kvitter seg med det den ikke har bruk for.
Edvardine Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2008 Takk for svar, begge to. Jeg vurderer å ta begge deler annen hver dag iallfall, og kanskje bare en av dem de andre dagene. Det koster litt også i lengden... Men vi prøver å ha et variert kosthold med mye grønnsaker. Og jeg simpelthen eeeelsker brokkoli, og det er det vel folat i?! Godt vi kjøper mye brokkoliblanding!
Edvardine Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2008 Vet dere forresten om folatet forsvinner (eller "svekkes") ved koking (eller steking) av brokkoli og andre grønnsaker? Og forsvinner/"svekkes" folsyren når brokkolien/grønnsakene fryses? Må den spises rå, eller funker også kokt brokkoli? Jeg liker heldigvis begge deler, men for enkelhets skyld går det nok mest i den kokte, frosne varianten.
hope<3<3 Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Skal man ta folat gjennom hele svangerskapet? jeg har ikke peiling hehe
Edvardine Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2008 Det anbefales at man begynner 1-3 mnd før (alt etter hvor man leser ) og 3 mnd ut i svangerskapet. Her kan du lese litt mer om hvorfor du bør ta folat: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321852 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322608 Det anbefales forresten at du ikke drikker veldig mye grønn te heller, siden dette kan hemme kroppens opptak av folat. Mer om dette her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=396956 *Lommelegen er suveren*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå