julenissen Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 En veninne av meg har fått et prematur barn. Hvor prematur hvet jeg ikke, ettersom hun nok var lengre på vei enn de trodde. Trodde opprinlig hun var ca 4mnd på vei, men størrelsen på barnet tilsier noe annet. Noen som hvet hva de venter seg eller har erfaringer de vil dele?
aa11bb22 Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Det er veldig varierende med barn på denne størrelsen. Det kan nok bli en del pustestopp og alarmer som går i begynnelsen når barnet ligger på prematuravdelingen. Jeg trodde helst at barn på denne størrelsen var ble født i ca. 27. svangerskapsuke. Lykke til!
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2008 Takk for svar. Har surfett litt på nettet og kommet til samme konklusjon. Men mammaen trodde at hun bare var i uke 16 (ca) kanskje litt mer....men jeg synest barnet var stort for å være så prematurt. Foreløpig ser det stablilt ut, men disse dagene er kritiske.
Venezia 1 Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Tror det yngste barnet som er reddet er født i uke 22 el 23, så hun var nok kommet lenger enn hun trodde. Spesielt iom at babyen var såpass "stor". Babyer født i uke 24 veier gjerne rundt en halv kilo. Kanskje du finner ut mer ved å gå inn på prematurdebatten? Håper det går bra med babyen!!
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2008 har vært inne på prematurdebatten, fant ikke så mye der inne, men funnet frem til noen gode prematursider. Prognosene jeg har funnet der i hennhold til vekt (ikke uker siden jeg ikke hvet) er gode ( 88 % av de mellom 750 og 999 gram som fikk intensiv behandling overlevde) mye bedre enn jeg hadde forestilt meg. Så vidt meg er bekjent går de bra med babyen nå, venter på telefon fra bestemor men tiden som kommer er nok kritisk. Krysser fingrer og tær og håper på det beste Fint vist andre kan krysse sammen med meg
*Rutletutt* Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Krysser fingrene og håper alt går fint med den lille xxxxxxx
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 krysser det som krysses kan for lille mirakelet :)
kanutteogkruttet Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Krysser fingre og tær for at alt går bra med den lille gutten.
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2008 jenten Tusen takk for at dere krysser Synest det er godt å se at mann bryr seg- og ikke bare kaver seg opp med hverdagslige ting som rokkering og andre fenomener. Det er først når noe slikt som dette skjer at man får litt perspektiv her inne på dib.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Åååå, krysser fingre og tær for den lille skatten:)
*Rutletutt* Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Ja, det er helt sant. Du må holde oss oppdatert, da.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Å herlighet så lite! Skal krysse fingre og tær for h*n=)
NoDoubt Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Lykke til til den lille jenta:-) Ei vennine av meg fødte i uke 23-24. Hun var 510 gram og hun lever i beste velgående:-)
To tette + snart ei med flette Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 Her krysses alt som krysses kan!! Lykke til til venninnen din og den lille tulla!
Mille** Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Oj, ja da må hun jo ha vært en del lengre på vei enn 4 mnd. Håper det går bra med den lille, krysser fingre her jeg også.
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 Krysser fingre og tær! Flott at det er ei jente, da de er sterkere enn gutta=) Da min gutt lå på prematur, var det flere babyer der som hadde samme fødselsvekt som denne lille jenta, og alle de overlevde, og de klarte seg fint uten dramatikk!
♥tre små hjerter♥ Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Alle gode lykke ønsker sendes til den lille.Han vil nok vokse seg stor og sterk;)
Sito15 (fått to prinsesser):-) Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 Jeg fødte jentene mine i uke 30. De var da 1404g og 1498g. Vi var på prematuravd i ca 2 mnd. Men hun må selvfølgelig være der litt lengre. Det er veldig kritisk de første dagene. Men de er så flinke i dag og de klarer det helt utruligste!!:-) Han må ligge lenge i kuvøse, og hun får sikkert ikke holde han på ei stund. Men hun får lov å kjenne på han og ta på han igjennom to hull i kuvøsen. Og han må sikkert ligge med respirator i noen dager, hvis hun ikke fikk lungemodnings sprøyte før hun fikk. Og etter ei stund blir han lagt på cpap. En kontakt i nesen som hjelper han å puste. Alarmen blir sikkert å gå mye den første tiden, men det er helt normalt!! Den er så ømfintlig. Man blir "vant" til lyden etterhvert...:-/ Men etter ei stund blir det mye fremskritt:-) Masse lykke til!! Til både mor og barn:-)
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. mars 2008 Takk. Flott å høre om slike solskins historier. det gir håp
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 22. mars 2008 Takk for god (og forståelig) informasjon Sito. Har sett disse kuvøse barna, da vi var innlagt på nyfødden med min sønn da han var liten. (ikke pga prematur da) Ser utrolig skremmede ut, men det er som du sier utrolig hva de kan og får til i dag. Tror det er en sterk liten tulle som kom til verden i dag
julenissen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #22 Skrevet 22. mars 2008 Flott å høre slikt. Da blir mann litt mer posetiv. Kan jeg spørre hvilken sykehus dette var?
velsignet med to Skrevet 22. mars 2008 #23 Skrevet 22. mars 2008 Krysser det som krysses kan jeg også. Å få barn er et mirakel, når de er så små kan jeg bare tenke meg hvordan det føles.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 22. mars 2008 #25 Skrevet 22. mars 2008 Krysser fingrene og tror og håper det går bra med den lille=) Broren min ble født for tidlig og var bare en 1300g tror jeg. Men han klarte seg helt fint:) Han lå på sykehuset et par mnd minst, men klarte seg fint og klarer seg fint i dag. Det eneste dem kan "ta" han på at han er født for tidlig er at han har Astma og har hatt det siden ung alder. Men han er likevel en av de mest aktive personene jeg vet om:) Han er idag 24 år så det er lenge siden han ble født, og sånn sett er det bra for nå kan dem ENDA mer og jeg er ganske sikker på at det vil gå bra med den lille jenta:) Men selvsagt er det skummelt, det forstår jeg. Dem er jo så små uansett syns jeg, og når dem attpåtil er født for tidlig så blir dem nesten skummelt små. Masse lykke til. Sender mange gode tanker og håper på at du legger inn flere innlegg med oppdateringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå