Gå til innhold

Oppdaget i dag at Sander er plattfot :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som har barn som er plattfot??

er det noe de vokser av seg ?? må de bruke såle osv

skal snart på 2års kontroll så da oppdager nok legen det :(

så bare i dag helt tilfeldig at han gikk med foten innover + at begge stortærna krøller seg til siden, akkurat det har jeg også problemer med, men det er pga min spesielle gange :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ingen her som har barn som er plattfot??

Skrevet

Min gutt på snart 9 år har plattfot. Han er under behandling for det nå. Oppdaget dette da han var liten, rundt samme alder som din. Det ble da bestemt å avvente og se om foten utviklet seg slik at plattheten forsvant. Nå har han fått spesialtilpassa innleggsåler, og han må ha prøvd disse uten hell for å få dekket utgiftene til ortopediske fotsenger.

Datteren til ei venninne ble henvist til fysioterapaut, og fikk "øvelser", vet ikke resultatet av det.

Fikk forklart av legen at de måtte være i litt større for å få innleggsåler, til veksten har stabilisert seg mer. Vet ikke om dette vil gjelde i deres situasjon. Lykke til!

Skrevet

takk for svar fra deg :)

jeg får vente å se når Sander skal på 2års kontroll i april tenker jeg..

da kan jeg heller komme tilbake til hvordan kontrollen gikk :)

Skrevet

I utgangspunktet så er jo ikke plattfothet noe kjempeproblem, og det er noe de kan vokse av seg.

Men det kan også være lurt å ta tak i dette mens de ennå er små og skjellettet er mykt ennå.

Ser at du skriver at du også har en spesiell gange, og at sønn din har arvet dine tær. Da er kanskje problemet litt mer "alvorlig" enn bare det å være plattfot.

Hør med legen når du skal på toårskontrollen, men ha i bakhodet at det kun er en almennlege og de har skjeldent god erfaring med feilstillinger i føttene. (opplevde dette selv på 2årskontrollene til mini)

Det haster ikke, men det kan kanskje være lurt å ta kontakt med en ortoped/ortopediingeniør og spørre om råd. evnt sjekk om det er noen ortopedisentre i nærheten, de har ofte egne ortopdier/ingeniører og det er kortere ventetider der, men da må du betale en egenandel da.

Skrevet

jeg har en gren av cp i begge bena mine noe som er medfødt

og Sander har ikke arvet det heldigvis :) men bare stortærne

jeg har fått rekvisisjon til nye fotsenger så jeg skal til en ortoped i nærmeste fremtid så kanskje jeg skal ta med Sander til han for å høre hva de sier..

Skrevet

Det ordner seg sikkert med såler eller fotsenger. Plattfot er vel ikke akkurat noe stort problem. :)

Skrevet

Ja da hadde jeg gjort det. :)

Vet at mange ortopder/ingeniører er uenige i når barn bør begynne med fotsenger, men det kan være greit å forhøre seg. Jo tidligere de begynner med det, jo lettere venner de seg til det også. Det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

neida det er ikke et stort problem :)

men fikk bare "litt" sjokk da jeg så han gikk litt innover med bena bare..

Skrevet

det har gutten min på 22 mnd, men legen bryr seg ikke om det.

ser ikke ut som han plages med det heller da:)

Skrevet

det ser ikke ut som Sander plages med det heller heldigvis :)

men når han småløper så hender det også at han nesten løper på tærne men det har jeg hørt flere barn gjør, og det er kanskje vanlig på den aldern ?

rart at ikke legen bryr seg om at gutten din på 22mnd er platfot 4gutter*1jente :)) ??

Skrevet

Jeg har alltid vært plattfot, og har aldri hatt problemer med det. Har ikke blitt gjort noe med det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...