Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Ja, da har jeg fått meg en nyttig lärdom. I august lånte jeg nemlig bort alle jentebabyklär til et vennepar av oss, de fikk en baby i august. Jeg venter nå et stort barn i april, og vil jo da selvfölgelig ha tilbake alle klärne jeg har lånt bort. Joda, de skulle sende oss klär. Så kommer esken med klär, en veldig liten eske, hvor under halvparten av klärne var våre, resten deres. Snillt nok det, problemet var at det kun var störrelse 56....(og jeg hadde heller ikke bedt om å låne noen klär, da jeg har mer enn nok selv med 3 barn i huset). Av erfaring går babyen rimelig kjapt inn i störrelse 62, jeg hadde så å si kun kjöpt inn denne störrrelsen da vi ventet nummer 1. Jeg var derfor rimelig forbannet og skuffet da jeg så at det kun var störrelse 56 vi hadde fått tilsendt. Joda, så ber jeg mannen min om å ringe å be dem om å sende alle 62 klärne de har lånt. (hormonene mine er på topp, så jeg kjenner meg rimelig stresset om ikke ting er i orden til babyen kommer!). Da fortalte kameraten til mannen (det er hans barndomsvenn) min at datteren hans har ikke vokst ut av störrelse 62 ennå, og han kunne ikke skjönne at vi trengte denne störrelsen ennå siden babyer ikke er 62 cm når de blir födt. Babyen dems er nå 7 måneder. Hva skal man si?? I tillegg bor de veldig langt unna oss, så det er ikke bare å reise å hente klärne. De bor i Göteborg. Mannen min er svensk, og vi er på ferie i Sverige i påskeferien. Så da lurte denne kameraten på om ikke vi kunne kjöre innom å hente klärne på vei hjem. Vi har i utgangspunktet 8 timers reise hjem med 3 barn( to 3 åringer og en 5 åring), samt at jeg er höygravid! Denne omveien om Göteborg betyr ytterligere 2 timers biltur hvertfall. Jeg blir bare oppgitt, og har bare lyst til å sette meg ned å grine. Vi lånte bort klärne for å väre snille, fordi vi vet at de har dårlig råd. De visste at vi ventet april barn, og at vi selvfölgelig måtte ha igjen noen störrelser da. Vi har heller ikke verdens beste råd, og jeg har alltid värt super nöye med hva jeg har handlet inn til barna. jeg kan jo ikke kjöpe inn alt nytt nå fordi at deres baby ikke er ferdig utvokst i störrelse 62. Fikk beskjed om at hun var nå 67 cm og hadde dermed ytterligere 1cm å gå på... Jeg er så sint!! Jeg vet at det ender med at vi bare må kjöre innom Göteborg, slik at jeg er helt sikker på at vi får igjen alt jeg behöver. Synes bare det er så synd at når man er snill så er det likevel vi som får all jobben med det, både levering av klär, samt henting av det igjen. Dette ble litt rotete skrevet, måtte bare få ut min frustrasjon!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Synes ikke dette er noe problem... de trodde sikkert ikke at du trengte de i størrelse 62 nå,(kanskje de ikke tenkte over at noen babyer vokser inn i 62 mye fortere),men tenkte sikkert at de kunne sende dem etter om en liten stund når babyen deres hadde vokst fra dem,men siden du trenger de nå så kan du jo bare be dem om å sende dem i posten.. Synes det er bare naturlig at de spør om dere kan hente dem siden dere skal til Sverige uansett,kanskje de hadde lyst at dere skulle stikke innom på besøk og sånn også.. men gidder du ikke så kan du bare be dem om å sende dem i posten.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 og...det var jo snilt av dem å pakke ned flere klær i størrelse 56 da,som du kunne få låne med dem:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Det er så frekt at det finnes ikke ord for det. ALLE klærne burde vært levert tilbake så snart som mulig, det skal ikke være nødvendig å spørre etter de engang...og hvorfor bare gi dere litt og litt??? Gjorde det samme som deg jeg. Lånte bort alle babyklærne som jeg hadde samlet til begge mine barn. Var sikkert klær til 3 barn for jeg mener det alltid er godt med flere skift. Det havnet på fyllinga det!!! Ved en feiltagelse(???) ble alt kastet...og nå sitter jeg igjen med ingenting!...Så....denne dama har slutta å låne noe som helst til noen. Det er så utrolig surt og trist!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Til HI. Jag tycker att ni bara ska ta tillbaks allt sammans. Annars kommer det nog til o bli det samma nästa storlek
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Da skal du selvfølgelig kreve at hun betaler deg penger. Er dine klær og lånt er lånt.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Herregud for noen hissige folk som er her inne..de har jo ikke gjort noe galt,de leverte jo tilbake alle klær i størrelse 56 (+ mye mer i størrelse 56 som hun kunne få låne)..jeg tror kanskje at de ikke var klar over at hun måtte ha de i størrelse 62 nå med en gang,men det er jo uansett ikke noe problem,de kan jo bare sende dem i posten. Ærlig talt,synes virkelig ikke dette er noen grunn til å hisse seg opp.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Huff, dette er grunnen til at jeg ALDRI låner noe av noen, og i hvert fall ikke klær. Hva om de klærne de lånte var blitt slitt eller gått i stykker? Hadde du blitt sur da også eller? Har du lånt bort klærne, så må du vente til de er ferdige å bruke dem da før du begynner å mase. Du sier du har lånt bort klærne for å være snill, men det virker som du har gjort det for at de skal "skylde deg noe" og for at du skal ha noe å klage på! Unnskyld, men jeg synes det bare er barnslig!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Enig!!! Fatter virkelig ikke hva problemet er jeg..har de sagt at de ikke vill returnere de i størrelse 62 da?..de sender dem sikkert i posten om du/dere ikke kan hente dem når dere er i Sverige. Ikke skap problemer av ingenting,på meg virker du som en sur furie som blir skikkelig forbanna bare pga. en liten misforståelse. De trodde jo bare at de i størrelse 62 ble for store for ungen din så tidlig,og at de derfor kunne låne dem lenger,det hadde sikkert jeg også tenkt i den situasjonen,så ville jeg ha tenkt at vi kanskje kunne avtale med deg når du trengte resten og sånn. Ingenting å furte for.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Vi får en datter nå i Mai..søsteren til barnefaren har tilbudt oss klær som hun har fra sin datter (ble født i Juni 07) vet ikke om hun mente til låns eller ikke (hun har en datter til fra før på 6 år og vet jo ikke om de kommer til å få flere) Etter å ha lest dette her, skal jeg spørre henne om de er til låns eller ikke, vil ikke havne i denne situasjonen! Om jeg blander disse "lånte klærne" og de jeg har kjøpt selv, eller skulle ødelegge noe-huffa, ser hvor sure folk kan bli.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Låne bort = gitt bort. Kan ikke forlange å få igjen det du har lånt bort, hvis ikke ville jeg latt være å låne bort. Jeg har "lånt bort" alt babytøy til en venninne. Nå som vi venter nr 2 regner jeg med å få tilbake det hun velger å "låne bort". Det var jo ikke "lån med masse forbehold"...
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Har forståelse for frustrasjonen din men tror nok som de fleste andre her at det enkelt kan forklares med misforståelse... De fleste (meg inkl) tenker at det tar noen uker iallefall før klær i str 62 kan brukes. Kanskje spesielt disse da som fortsatt bruker str 62 til en på 7 mnd.. Og dermed tenkte de nok at det ikke hastet. Samtidig har de sikkert et ønske om å se dere i og med at dere trolig er nærmere nå enn dere vanligvis er. At det hele blir mye unødvendig og kjedelig styr for deg derimot er det ikke noe problem å forstå.. Men tror neppe dette blir gjort for å være frekke eller uhøflige. Håper du fikk det du hadde lånt bort i str 56 da iallefall foreløpig og at det ikke var mye rot med det, at det kun var tilleggsklær du fikk som var deres? Var jo hyggelig å sende med litt ekstra. Uff, syns det er ergelig å låne bort når ting ender som dette. Gjorde en god lærdom i barnealder og låner nå kun bort ting jeg kan klare meg uten, som det ikke gjør noe at går i stykker og blir borte eller noe som er enkelt å få helt tilbake igjen (som ikke kan ødelegges så lett osv).. Mitt råd er å klage din nød her og vise vennlighet mot venneparet deres, de gjør neppe dette med onde tanker:D
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Her skal jeg låne bort klær til en vennine om hun får gutt, siden jeg fikk det sist. En ting man låner ikke bort klær om man absolutt må ha det igjen for desverre skjer det att babytøyet kan bli borte,ødelagt eller annet. Jeg sa til min veninne att jeg håpet jeg kunne få en del tilbake om det viser seg att jeg får gutt neste gang å det var ikke noe problem, men jeg må ta litt i regninga att det kan være en del som forsvinner på veien. Samme er hun innforstått med. Jeg merker alt med bokstav på lappen. Å er det ting jeg absolutt ikke ønsker skal forsvinne låner jeg det heller ikke bort.
Rotekoppen88 Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 Synes du får litt mye ufortjent pepper her selv om jeg er enig i noe av det. Når man låner bort noe må man nok regne med at noe er blitt borte på veien, enten slitt eller full av gulp eller tranflekker. vet av erfaring at str 56 kan begynne å bli smått allerede etter noen få uker så jeg syntes det er rart at de ikke har sendt med noe mer når de førstes har sendt noe. Men nå har du jo lært at det kanskje ikke er så lurt å låne bort noe til akkurat disse.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Hi her... (törr nesten ikke skrive etter all stötten jeg fikk her...) Först, jeg er ingen sint furie... For det andre, så var våre venner klar over at vi selvfölgelig skulle ha igjen klärne. At de er slitt har aldri värt noe tema, det vet jeg kan skje, og det blir jeg ikke sur for. Det jeg blir skuffet for, er at det visst ble litt av et problem å få igjen de 2 str vi trengte nå i begynnelsen. Og lånt er ikke det samme som gitt bort. Det er ihvertfall ikke slik jeg opererer. Og jeg lånte heller ikke bort for at de skulle föle at de skyldte meg noe, for det gjör de virkelig ikke. Vi skulle egentlig til Göteborg i vinterferien for å hente klär, men da passet det ikke at vi kom, så det handler ikke om at vi ikke önsker å treffe dem. Denne gangen er det vanskelig for oss å få det til siden det er 4 timer unna mine svigerforeldre i Sverige, ingen svipptur med andre ord. Det som er problemet er at de synes det er dumt å sende klärne, for det koster ganske mye, og det forstår jeg også. Det var derfor vi önsket å treffe dem i vinterferien, slik at de skulle slippe den kostnaden det koster å sende. Jeg ville bare få ut litt frustrasjon her, men det gjör jeg nok ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 Jeg skjønner deg veeeldig godt, og hvorfor du er fortvilt. Lånt er lånt, og klær skal leveres tilbake. Selvfølgelig regner man med litt svinn, men mesteparten skal nå tilbake. At deres barn ikke har vokst ut av str 62 må bli deres problem, og du har all rett til å føle slik du gjør.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Takk for litt stötte:) Jeg overreagerer sikkert litt, men hormonene mine löper löpsk, vil liksom bare at alt skal väre klart slik at man slipper det stresset når babyen vel har kommet!
grand danois Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 jeg sjønner deg VELDI godt!!! jeg har lånt bort noen klær til en venninde for 2-3 år siden. klær i størelse 74 tror jeg. datteren hennes har vokst uto dem for leeenge siden. datteren er snart 4 år! jeg har mast å mast på at jeg må få de ijenn. men d sjer ikke. å hun bor ikke mer en 20min unna. nå har jeg termin om 20 dager,å jeg har enda ikke fåt de. d er greit at de klærne er så pass store at barne ikke kan bruke de enda,men der skal vere noen strømpebukser som jeg vet er i størelse 56. å de skulle jeg hatt. men uansett så er d en prinsipp sak. har du lånt noe,så leverer man dem tilbake når de er blitt for små.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 22. mars 2008 #19 Skrevet 22. mars 2008 Du har all grunn til å være opprørt;) Ingen fare med det og syns som sagt det er lurt av deg å poste det her.. men skjønner at pepper er kjipt. Var iallefall ikke min mening. Håper det ordner seg for dere om mannen din ringer og spør om neste str og forklarer med store barn så får de det med tskje. Merkelig hvis de ikke forstår dette.... Jeg har jo selv klær liggende klar i str 62 for tiden går jo fort når man først har fått en liten! Og de vokser ja!!! OG: for meg også er lånt lånt så det bør returneres (omenn med slitasjer osv), spesielt om man vet andre trenger sine egne ting tilbake. Normal folkeskikk at de som eier har førsteretten...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå