Gjest Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Er i superhumør nå jeg etter det andre innlegget, hehe... Så må bare dele en kjempelett livsstilendring med dere som alle kan klare å følge, har nevnt den noen ganger før her inne og den heter Libra. Har aldri gått på kurs selv, men har venninner som har så kan litt om den. Begynte selv på denne for 5 uker siden og har gått ned 4,5 kg så langt og tapt 15 cm om midjen (jippi!), men har begynt å trene også så derfor er vektnedgangen litt tregere enn håpet, muskler veier jo mer enn fett. Min mann ble også inspirert og har fulgt dette i 3 uker og gått ned 5 kg alt den heldiggrisen *surmule litt mot ham* hehe...Optimalt skal man gå ned ca 1 kg i uken i starten på denne og så ca 0,5 kg i uken til man når idealvekten, da må man endre litt slik at man bare holder vekten og ikke går mer ned. Skal sette opp punktvis hvordan man går frem og har lært litt nytt siden sist jeg la ut et om dette som svar på et annet innlegg. Hele poenget med denne livsstilen er å spise regelmessig og dermed holde forbrenningen gjevnt høy hele dagen. Første uken vil dere antagelig føle litt sultfølelse, men dette går over så snart magesekken bare skrumper ned litt, jeg blir nå mett MYE fortere enn før, det er helt snålt, før kunne jeg spise 4-5 store pizzastykker av hjemmelaget pizza, nå er jeg stappmett etter 2, hehe.. *Spis med minimum 3 og maksismum 4 timers mellomrom hele dagen fra du står opp til du legger deg. Kan være veldig greit å regne seg ut fra når en spiser middag til omtrent når på dagen de andre måltidene bør være. Jeg spiser f.eks ca klokken 7, 10.15, 13.30, middag klokken 16.45 og kvelds klokken 20.30. 5 måltider på en dag er ideelt, man bør ha minst 4 og gjerne 6. *Ikke spis NOE mellom måltidene (viktig!!!), tyggis og et par halspastiller går bra og smake litt på saus ol rett før middag. Når det gjelder drikke er litt kaffe og te mellom måltidene greit, ellers drikk vann mellom måltidene og så heller melk, juice el til måltidene om en vil drikke dette. *Rett før eller underveis i måltidet, hvert eneste ett av dem, skal man innta fiber. Enten ved å spise en fiberplate f.eks Fiberrik (fås i alle vanlige matbutikker) eller ved å ta fibertabeletter, da 5 stykk.jeg veksler litt mellom dette, tablettene er dyrere, men greie når man er på jobb elelr på tur og det er vriet å få tid/mulighet til å gnaske fiberplate ;-) Drikk rikelig med vann til dette! Minst 1 glass. *Spis enten 1 skive eller 2 knekkebrød til hvert måltid utenom middagen, helst med proteinrikt og magert pålegg, evt kan dette byttes ut med f.eks en omelett, kyllingssalat el. *Prøv å spise små middagsporsjoner og holdeden berømte 3 deleingen (1 del potet/ris/pasta, 1 del kjøtt/fisk/ful og 1 del grønnsaker/salat) og ideelt sett ikke mer enn 1 potet, 4 ss kokt ris osv. *Spis 1-2 frukter i løpet av dagentil ett eller flere av måltidene, kommer litt an på hvilken frukt, f.eks 2 epler eller bare 1 banan. Grønnsaker kan man spise så mye en vil av, så ta gjerne en rå gulrot eller to ved siden av skiven/knekkebrødene og deng på med agurk, paprika, tomat osv som e lyster :-) *Dersom du er en stor godtegris så fortvil ikke. Klart det er best å unngå snop helt, men det er bedre å ta seg en liten sjokoladebit eller snopebit eller håndfull med potetskruer sammen med et måltid enn å sprekke helt og gofle innpå altfor store mengder. Når sjokolade suget tar meg helt så tar jeg rett og slett nugatti på en skive til ett måltid, det hjelper bra det ;-) Har også spist bitte litt sjokolade og chips på disse ukene, men bare litt hver gang og alltid til et måltid. Når idealvekten er nådd må man gjevne ut litt, en grei måte å gjøre det på er å f.eks følge dette til punkt og prikke i ukedagene og så spise omtrent som man vil i helgene, eller man hiver på litt mer middag hver dag og en ekstra skive/knekkebrød på 1-2 av måltidene. Lykke til om noen vil forsøke. Dette er faktisk kjempelett! Still mobilen på timer dersom du har trøbbel med å huske klokken, så piper den når det er spisetid :-)
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Bare hyggelig :-) Håper flere kan få utbytte av dette, det er tross alt en enkel, sunn og fornuftig måte å gå ned i vekt på - og holde seg der! ;-)
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har tatt sunn fornuft blandet med litt Grete Roede og Ingers rugbrød-greier, det er mye det samme som Libra ser jeg - ut i fra det du skriver i hvert fall - og gikk ned 6kg på 8 uker i sommer. Men av div årsaker gikk det galt og jeg stoppa opp. Nå er jeg motivert for ny runde (har fortsatt mange kilo som skal av, tør IKKE si hvor mange her inne) og det jeg ser jeg må prøve å huske, er å spise hver tredje time. På jobb blir det nemlig ofte til at jeg har EN matpause, og det blir for lite siden frokost er 07 og middag 17. Håper å greie 5kg fram til sommeren i hvert fall. Det skal jeg da klare Blir lettere nå når våren er i anmarsj, så jeg får gått meg noen turer på kveldene. Det gjør det mye enklere å gå ned.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Ja jeg har stor tro på dette med regelmessige måltider og ikke småspise. Og trim er virkelig alfa omega i tilegg. jeg er begynt å svømme en dag i uken og gå på step en dag i uken (sånn ca, er påskeferie nå) og så rocker jeg med rockering nå da, hehe... Ellers blir det litt trimsykkel, sti-ups og diverse når jeg husker det.
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Dårlig med treningsmuligheter her i Ytre Langtvekkistan dessverre... organiserte i hvert fall. Så for min del er det å gå turer (flott natur her), ta sit-ups, og tråkke litt på step'ern min Det skal da funke det og? Heldigvis har jeg en jobb der jeg går/står mye (lærer) så til tross for MANGE overflødige kilo har jeg en greit utseende kropp likevel. Sprettrumpe faktisk Den er jeg stolt av altså! Veier liksom litt opp for de tre meter lange puppene
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Bor i ytre langtvekkistan vi også, hehe... Men er en dame her som har dratt igang step så de hiver jeg meg på :-) Og så er det faktisk svømmebasseng "bare" 15 min unna med bil, så går med to venninner. Ellers blir det mest hjemmetrim ja. Og det funker fin-fint det også! :-)
silhah og emilie Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 dytter på denne for det funker kjempe bra..og er ikke spesielt vanskelig heller:)
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Må legge til at jeg spiser både pizza, taco osv selv om jeg følger dette, bare reduserer mengden veldig! ;-) Og er begynt å spise salat til pizza, det har jeg ikke vært flink til før, men det er faktisk veldig godt.
Monajenten Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Ja det syns jeg også er godt! Har jo bare vært medlem i vektklubben en uke, men kan likevel følge det du skriver til en viss grad. Når jeg har vært medlem der en stund, kan jeg kanskje prøve å gå fullstendig over til det du sier. Men det med fibertabletter og omega 3, det kan jeg vel gjøre selv om jeg spiser det jeg skal i følge vektklubben?
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Det vil jeg tro? Er jo ikke akkurat noen særlig med kalorier i det :-) Jeg synes alltid det var vanskelig å gå ned litt i vekt før jeg fant denne fordi alle de andre er sånn "ikke spis ditt og datt" osv og det klarer jeg bare ikke, må spise mat jeg liker selv ellers går det bare skeis etter et par uker. Men denne klarer jeg å følge, og får gode resultater av, fordi jeg kan tillate meg å spise litt snop og yndlingsrettene mine underveis, og da går det an å holde det litt lenger enn 2-3-4 uker også synes jeg :-)
2blå og ?? i magen Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Tusen takk for tips Skal lagre alt du har skrevet nå, slik jeg også får begynne
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 I sommer da jeg gikk ned 6kg på 8uker spiste jeg faktisk en god del, og var aldri sulten. Det hendte jeg bytta ut kveldsmaten med en liten pk bixit fullkornsbar - den er litt søt og jeg fikk dermed dekket litt av godtesuget. Etter et par uker merket jeg det samme som Alva nevner: man blir fortere mett!
Nusse_83 Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Supert takk Alva Skal starte rett over påske, trengte en liten pådriver for å komme igang.
furia Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 Dette er jo Grete Roede!!!! Bare sjekk selv på www.vektklubben.no
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Vel, dette har jeg fra flere venninner som har gått på Libra kurs da :-) Sikkert mye som er likt og uansett hvem som har laget dette så funker det og det er det som teller, hehe...
september74 Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 Libra er en super måte å gå ned i vekt, har gått flere kurs, der støtter en hverandre, er ikke alene om vektproblemet. På Grete Roede kurs skal en telle kalorier, slik er det ikke på Libra, mye enklere å følge. Jeg har desverre falt tilbake til gamle synder når det gjelder spising. Så jeg burde absolutt melde meg på nytt kurs. Jeg har alt for liten sjøldisiplin når det gjelder mat, så det ser ut til at eg bør gå jevnligt på kurs... Sukk.
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. mars 2008 #21 Skrevet 22. mars 2008 Kan man ikke drikke pepsi max? Jeg er helt avhengig! Har gått ned masse, men er ikke den som trener 4 ganger i uka da vi har flyttet til langt vekk i stan som jeg så noen andre her også hadde. Lurte litt på å prøve dette, men jeg klarer meg ikke uten pepsi max. Ikke en eneste dag tror jeg..
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #22 Skrevet 23. mars 2008 Du kan vel ta deg ett glass til ett av måltidene, men helst bør du vel la være. Selv om slike bruser er sukkerfrie, så inneholder de stoffer som ikke er bra for kroppen og kan gjøre det vanskligere å gå ned i vekt. Du må i hvertfall ikke drikke det mellom måltider :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå