selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Ser flere steder at "prest" automatisk er synonymt med "mann". Vi har kvinnelig prest (nettopp hatt to faktisk), og for meg er det like naturlig med en kvinne som en mann til dette vervet. Ikke nødvendigvis fordi jeg er kjønnsnøytral av prinsipp, men fordi jeg har opplevd begge deler i praksis.
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Der jeg hører til og har hørt til har det bare vært menn, men ser ikke på det som et "manneyrke".
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 huff..må nok desverre innrømme jeg tenker automatisk mann... skammer meg litt ja, har jo sett en kvinnelig variant eller to!
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2008 Presten vår er litt sånn "store-mor"-aktig... hehe Hun er ca 50 år, utrolig trivelig, litt ferm, og elsker barn (og folk generelt). Jeg og mannen min er agnostikere, men har latt henne vie oss og døpe begge jentene våre. Vi har hatt mange flotte diskusjoner med henne, og den ene dåpssamtalen ble vi sittende i tre timer og snakke rundt overgangsritualer i diverse kulturer og religioner (min mann er fascinert av buddhisme blant annet). På mange måter syns jeg egentlig kvinner passer bedre som prester enn menn.
Gulosten™ Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Tenker ikke spesielt over det.. Men her vi bor nå er min eneste kjennskap til Menigheten at jeg irriterer meg grenseløst over kirkeklokkene hver eneste søndag. Da jeg var med i Ten Sing hadde vi 2 mannlige prester, mens begge kateketene var damer.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 nei, vi har en dame. Men det er jo flest mannlige prester, så det henger vel med. Litt som med jordmor:) Hadde en mann jeg..
Tia med 2 ♀ Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Hva det er her aner jeg ikke siden jeg ikke er personlig kristen og derfor ikke har vært i kirka i menigheten her. Men der jeg vokste opp hadde vi både mannlig og kvinnelig prest , tror det fortsatt er en kvinnelig nå. Er man protestant så kan det jo like gjerne være kvinnelig prest. Er amn som mannen min katolik så er det jo bare mannlige prester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå