Gå til innhold

spekemat....igjen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har jo hørt at det ikke er bra å spise.... og forstår hvorfor og alt det der, men jeg fatter ikke at ikke jordmor og lege fraråder å spise det og opplyser om det på kontroll.....

er det noen som har fått denne infoen direkte fra lege eller jordmor?

og det er ikke for å betvile på noen måte, men jeg syns det er litt tilfeldig hvilken info vi gravide får fra helsevesenet noen ganger.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk info om dette fra jordmor. Men hun frarådet smøreoster også da... Tror hun forveksler mykoster og smøreoster ja...

Skrevet

Jeg fikk informasjon fra jm,hun sa også at jm er pliktet til å fortelle om matportalen.no og fortelle at vi gravide bør følge de anbefalinger som blir gitt der.

Vet at dette ikke alltid stemmer,da jeg har snakket med gravide,som ikke engang vet om den siden. Så der er nok mange jm som ikke gjør jobben sin,slik de skal.

Skrevet

jeg får tett oppfølging av både lege og jordmor på sykehuset pga en underlivs-sykdom, og de er utrolig dyktige til å informere om alt som har med det å gjøre, men i forhold til mat har jeg ikke hørt et kny..... syns det er litt rart. det er ikke gitt at alle setter seg inn i slikt på egenhånd. ikke alle som bruker nett like mye heller.....

Skrevet

Hun forveksler nok ikke. Min jordmor og sa at nå skal man ikke spise smøreoster heller, selv om de er pasteuriserte, pga en mor mistet sine tvillinger mens hun var gravid og spiste pasteurisert smøreost. Så det anbefales heller ikke mer.

Spekemat sa hun at jeg fint kunne spise. :-)

Skrevet

Det var ikke smørøst denne dama hadde spist,det var mykost.

En annen ting,les inne på matportalen.no så ser du at du ikke skal spise spekemat. Hadde ikke stolt på den jm jeg,men det er meg da.

Skrevet

Frys spekematen først, så er det trygt å spise.

Skrevet

Om du fryser spekematen så er den trygg for toksoplasmose, men listeria overlever og trives i kjølige temperaturer, og vil dermed blomstre.

Dette er også grunnen til at man skal spise ferskest mulig kjøttpålegg i det hele og store.

Så spekemat er dessverre ikke trygt selv om man fryser det.

Skrevet

Smøreost i tube er de eneste man kan spise. IKKE philadelphia ost og andre smøreoster! Jeg fikk 2008-utgaven av BAM eller BIM eller hva det heter, og der står det svart på hvitt at man ikke skal spise pasturiserte smøreoster!! Hun som mistet begge fostrene hadde spist smøreost fra et lite yseri, men uansett så var det smøreost og ikke mykost!

Jeg stoler selvfølgelig på jordmora mi, hun vet da dette myte bedre enn de fleste her inne! Og spekematen jeg nevtne for henne var også frosset.

Skrevet

Listeria trives ikke i spekemat, og det er en forutsetning for at den skal kunne gjøre skade...

Skrevet

Det kaller jeg hysteri!!! Skyt meg om dere vil, men hvor er fornuften??

Skrevet

det er åpenbart at det er veldig varierende informasjon å få. jeg skal spørre min jordmor neste gang jeg skal til henne. er nesten litt oppgitt fordi jeg må spørre selv jeg....

Skrevet

Unnskyld jeg legger meg flat. Er mykoster. IKKE smøreoster, Beklager! Min feil.

Men jordmora mi sa uansett at jeg ikke burde spise Philadelphia ost, men det er kanskje mykost...? Huff, nei jeg vet ikke jeg,

Iallefall, beklager, min feil.

Skrevet

Kanskje du anonyme ikke burde lese disse innleggene hvis du mener at vi bør skyte deg...? Da hisser du deg kanskje litt vel mye opp.

Skrevet

tråden handler om hvorfor vi får så ulik info... ikke om hysteri!!!! om jordmoren sier at jeg ikke skal spise ost og begrunner dette, så lar jeg seff være uten at det er hysteri. tingen er bare at jeg ikke hørte noe som helst om mat av henne, og det syns jeg er litt underlig.

husker forresten den oste-historien nå....... det var vanlig smøreost som var synderen.

Skrevet

hva er mykost og hva er smøreost? trodde det var muggost som var skummelt jeg. er den myk eller søre den da?

Skrevet

Jeg synes nå det er svært så fornuftig å holde seg det det det offentlige anbefaler i disse få mnd jeg er gravid.

Har mistet flere ganger, og å ha med meg tanken om at jeg vet at jeg ikke har gjort noe som kunne ha skadet den lille er iallefall god å ha med seg for meg.

Selv om risikoen er liten for at det skal skje akkurat meg, så er det dessverre slik at noen er så uheldige at det skjer med dem. Og det kan like gjerne være meg og deg. Det er ikke for å pine gravide det offentlige velger å gå ut med enkelte anbefalinger.

Alle gjør til syvende og sist hva de selv vil, men å kalle det hysteri at man tar enkle forhåndsregler som ikke koster noe blir for dumt. Å ta det i andre skalaen blir jo at de som ikke velger å følge disse anbefalingene er uansvarlige, og mener jeg også blir for dumt.

Det viktigste er at man tar et valg basert på kunnskap og vet hva man gjør. Så får hver enkelt stå for det de velger å gjøre.

Skrevet

ÅHHHHHHHHHH!

Jeg er så møkk lei; ikke spis ditt og ikke spis datt!! Har vært gravid 3 ganger, hatt 2 forskjellige leger og jm, og INGEN har nevnt at de er pliktet til å nevne matportalen o.l Det er så forbanna mye som dere her inne mener jeg ikke skal spise, men både lege og jm sier at det bare er tull! JA, man skal ikke spise spekemat og rått kjøtt, man skal vaske frukt og grønt før man spiser det, MEN reker i lake, ost på tube o.l er ikke farlig! Bruk hodet, og alt med måte!! Ikke fall for dette hysteriet! I mine andre svangerskap var jeg ikke på bim, ikke fikk jeg med meg alle varskoene, men har da fått friske og sunne barn for det!

Jeg var i et bryllup forledes, og ei som satt i nærheten fikk helt anfall da jeg var i ferd med å spise en lime-bit " du skal ikke spise sitrus når du er gravid, det er kjempefarlig" Spurte legen om både sitrus og salami o.l etterpå og hun ble helt oppgitt.. Hvor hører du alt dette, lurte hun på.. Tror dere må slutte å gi hverandre slike "råd" for det skremmer bare mer enn det gjør nytte.. Hvor mange av dere kan egentlig si at de faktisk kjenner noen som har blitt smittet av listeria og toxo av tubeost salami eller spekemat? Vet dere dette av egen erfaring, eller har dere blitt skremt av rykter og hysteriske damer??

Skrevet

For siste gang:

DETTE ER LOV:

Tubeoster: f.eks rekeost,baconost osv

Kremost: Krydderost fra Tine, Philadelphia

Harde oster: Norvegia,Jarlsberg,ridderost f.eks

Selvsagt også cottage cheese.

DETTE ER IKKE LOV (ANBEFALT):

Mykost: Camembert, Brie

Muggost: Norzolla,blå castello f.eks

Er dere i tvil,send en epost til produsenten og forhør deg.

Så noen sa at Philadelphia ikke var lov,dette er selvsagt bare tull. Det er en KREMOST laget av pastarisert melk.

Skrevet

Også kan jeg i tillegg informere om at ingen har noen gang fått påvist Listeroise der kilden har vært TINE sine produkter.

Det er de utanlandske eller små ysteri som har vært kilden.

Skrevet

Det er vel mykoster, altså Brie, camembert, gorgonzola osv jordmoren din mener, IKKE for eks skinkeost på tube (smøreost). Tvillingene som døde av listeria på rikshospitalet fikk det fra mykost fremstilt ved et lite meieri.

Spekemat er det IKKE greit å spise hvis man vil være nøye. Dette er rått kjøtt, du burde be jordmoren din oppdatere seg før hun gir råd. Sjekk mattlisynet eller snakke med lege i stedet for å høre på henne. Synes det er rart helsepersonell ikke har mer forståelse enn at hun anbefaler rått kjøtt til gravide. Selv om det

heldigvis nesten aldri er listeria i spekeskinke heller.

Skrevet

På matportalen står det at listeria forekommer i kjøttpålegg! Skal vi slutte å spise det da pga faren? Det er jo påvist listeria i kokt skinke nå.

Jeg er helt enig i at vi ikke kan ta helt av når det gjelder hva vi ikke kan spise. Jeg venter nr fire nå og har aldri tidligere hørt om at man ikke skal spise forskjellig type mat. Uansett hva vi gjør om dagen setter vi babyen i en liten fare.

- bilkjøring

- passiv røyking

- røyking

- alkohol

- medisiner

- tilsetningsstoffer

- rissikoen for å bli slått ned eller påkjørt

Er vi like hysteriske når det gjelder dette da? Bortsett fra alkoholen da, som faktisk di fleste klarer å holde seg unna. Mange røyker under svangerskapet og særlig di tre første mnd før di klarer å slutte. Risikoen for skader er størst da. Og hva med bilkjøring? Skal vi slutte med det i tilfelle kollisjon. Det fører fort til spontanabort. Jeg tør vel egentlig påstå at sjansen for kollisjon er større enn sjansen for å bli smitta av listeria.

Så jeg i hvertfall spiser det jeg vil og nyter faktisk å være gravid. Det er en fabelaktig nydelig ting og ti gang bedre uten å gå rundt å være bekymra hele tiden. Ta ting med en klype salt, bruk sunn fornuft og nyt graviditeten er mitt råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...