Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har lyst til å fortelle hele verden om hvilken flink liten jente jeg har Vi dro på påsketur forrige lørdag. Jeg hadde smokken i lommen, men da hun spurte etter den, prøvde meg med å si til henne at: "Åh nei, den glemte vi hjemme." Hun tok det som en mann. Da leggetid kom gikk hun fint og la seg, men sa så greit at: "Jeg savner tutten min, kan vi dra hjem til den snart?" Hun la seg fint til å sove, og fortsatte med det alle dagene på hytta. (Helt uten snørr og tårer.) Vi kom hjem seint i går, hun registrerte nesten ikke at vi var kommet hjem engang, (så det teller ikke). I morges spurte hun igjen etter smokken, jeg fortalte henne at den hadde påskeharen tatt med seg. Det gikk som en drøm! I kveld da jenta skulle legge seg ble ikke smokken nevnt med et ord. Hun sa natta som vanlig, snudde ryggen til, la hodet på puta og sovnet. Akkurat slik hun alltid har gjort, men denne gangen uten smokk! Søte, tapre, lille jentebarn, om du bare hadde ant hvor stolt jeg er av deg i dag!
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Åhhh så flink jente du har;) du har all grunn til å være stolt:)
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Takk for det Jeg tror nok at døtrene mine (på 2 og 4,) har hatt en diskusjon om temaet i dag. Fordi for en liten stund siden kom 2-åringen og fortalte at påskeharen nå må ha gitt tutten til Kaptein Sabeltann
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Som jeg gleder meg;)Selv har jeg ei på 2 år og 4 mnd og ei på 6 mnd;)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Regner med kjeft nå, men kan ikke dy meg for å si: At jeg ville vært ærlig om at hun ikke fikk lov til å bruke smokk lenger fordi hun har blitt så stor. En tung beskjed, kanskje, men mer endelig enn dette med at smokken er glemt og gitt bort. Hva om hun finner en, får en, eller det går opp for henne at smokker selges i de fleste mat-butikker? Skal du ut med sannheten da, at hun ikke får lov lenger?
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Jeg synes ikke at noen skal kjefte under dette innlegget. Jeg er stolt av jenta og vil fortsette å være det. Men jeg kan forklare hvorfor jeg valgte å gjøre det slik jeg gjorde. Vi prøvde med fornuft forrige gang, funker dårlig Barnet har dårlig evne til å tenke rasjonelt når det er i 2-3 årsalderen. Dersom du sier at barnet er for stort til å bruke smokk, vil barnet helst være liten. Og da skjønner ikke barnet hvorfor det ikke kan få lov til å være det. Men barnet har veldig god evne til å relatere ting til fantasien, dvs. at påskeharen, Sabeltann, julenissen, tannfeen osv. er utmerkede fantasifigurer, man kan oppnå mye ved hjelp av dem Motparten til disse er troll, monstre, osv. dersom du kunne spurt en 3-åring om hvem den er mest redd for, trollet eller å gå seg vill i skogen, hva tror du 3-åringen ville svare? Det var selvsagt derfor slike fantasifigurer ble mye brukt før i verden, da hadde ikke forsørgerne tid til å sette seg ned med barna og forklare, de valgte minste motstands veg. Fantasifigurer virker like godt i dag som dengang, men jeg velger å bare bruke de "snille" til å oppnå resultater i spesielle situasjoner Barnet vil heller ikke få varige mèn av å bruke dem, det blir vel heller et slag mot pannen og: "Var jeg virkelig så lettlurt?" Og når vi kommer i butikken og jenta ser smokkene, er ikke det et problem, hun forstår jo at vi ikke kan kjøpe dem, for hva skal babyene som kommer etter oss kjøpe da? Jeg er stolt av jenta, hun er flink.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Bra du ikke ble sint, da. Og det du vil svare ang. smokker i butikken var jo lurt, og viser at du har tenkt gjennom hva du gjør/vil gjøre. Antakelig har du også rett i at barnets reaksjon senere vil være et slag mot pannen og: "Var jeg virkelig så lettlurt?" For egen del (altså egne barn) er jeg (kanskje uten grunn) redd for en fremtidig reaksjon à la "Jeg kan altså ikke stole på mor" . Evt at barna selv tar i bruk hvite løgner som at "Jeg har ikke den tingen" mens de egentlig har den i lomma. For å ikke helt frata dem gleden over fantasifigurer leser vi selvsagt bøker om både nisser og harer, og jeg har f.eks. latt den største kle seg ut som påskehare og gjemme egg. Men slik at de mindre SÅ at påskeharen var en utkledd storesøster. Anonym 17:45
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 hehe, ja må vel få skryte av minste sønnen min jeg også da:)) slutta selv med smokka da han var 15 mnd. jeg skjønte ikke hvorfor han ble så sint en kveld han skulle legge seg, men det var smokka jeg skulle ta,hehe.. å siden har han ikke villet hatt den:)) flinke gutten:))
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Klart jeg ikke ble sint Det finnes mange ufine damer på dette forumet, men ditt innlegg var jo konstruktivt. (Det finnes nok av dem som ville slengt med leppa, uheldigvis.) Jeg ønsket bare å dele en solskinnshistorie fra hverdagen min. Det er godt at det finnes mange av dem for oss som er så heldige å få barn
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 De siste dagene har vært helt topp Hun har ikke snakket om smokken siden sist. Vi var på besøk forrige dagen der hun fant en smokk på gulvet. Hun plukket den opp, gav den til eieren og spurte: Er denne din? Viste ikke antydning til misunnelse engang *STOLT*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå