Gå til innhold

Martine kom til verden dagen før termin! (2. gangs)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet kl 5:30 lørdag 15. mars og var litt våt i trusa (ikke fostervann). Jeg gikk på do og da jeg tørket meg var det litt rødt på papiret. Så fikk jeg rier, men veldig korte, 10-15 sekunders varighet hvert 2. minutt. Utover morgenen og dagen kom disse riene bare når jeg rørte på meg, da kunne de komme ofte, men hvis jeg var i ro, ja da kunne de være borte i over 1 time. Jeg ringte til sykehuset på ettermiddagen og de sa jeg kunne komme inn til en sjekk.

Det ble konstatert 2 cm åpning og at det var modningsrier. Ingen vet når de "virkelige" riene kunne starte. Noen kan gå med modningsrier i flere døgn, hos andre kan de stoppe opp for så at de virkelige riene starter noen dager etterpå, eller kort tid etterpå. Uff, tenkte jeg. For noe tull denne gangen, sist gang startet jo det med virkelige rier med en gang. Jeg dro hjem.

1/2 time etter jeg kom hjem, ja da startet de virkelige riene! Og med bare 5 minutters mellomrom. Jeg satt rolig i en stol og var sikker på at det var virkelige rier siden jeg satt helt i ro da de kom regelmessig. Etter 1 time og et kvarter med dette klarte jeg ikke mer. Jeg hadde satt inn pizza i ovnen for å spise noe fort, men klarte så vidt å få den ut av ovnen, klarte bare å spise et halvt stykke med store problemer. Jeg ringte føden og nevnte at de kom med 5 min mellomrom og varte 1 minutt, den siste hadde vart 1 1/2 minutt. De sa jeg skulle bare komme.

Da jeg kom til sykehuset ble jeg tatt i mot av samme jordmor som hadde undersøkt meg for modningsrier og hun tok i mot jenta mi! Da jeg kom inn ble jeg undersøkt og det var allerede 6 cm åpning! Motiverende siden jeg hadde så vondt, riene kom med ca 3 minutters mellomrom da jeg hadde kommet meg til sykehuset og de økte fort på. De rakk så vidt å fylle opp badekaret og jeg satt vel der i noen få minutter før jeg måtte opp.

Jeg sugde lystgass som en gal, var skikkelig rusa mellom riene. Da føltes alt som det var verdt det, men ikke når riene kom...

4 timer etter de virkelige riene startet hjemme, kom Martine ut i verden! Hele henne på en pressrie, fødselen gikk utrolig fort. Jeg ble sjokkert da hun hadde kommet ut, er jeg allerede ferdig??? WOO HOOO! Glad jeg var ferdig, virkelig sjokkert over at det hadde gått så fort (men intenst). (Forrige fødsel hadde vart i 33 1/2 timer.)Vannet gikk rett før hun kom ut. Hun var også en stjernekikker (nesa pekte oppover da hun kom ut).

Hun var stor jente, 50 cm/4190 gram og 39 cm rundt hodet!

Fødselen gikk utrolig mye lettere enn med førstemann, selv om denne jenta hadde en hodeomkrets som var 1/2 cm større! Forrige gang var det gutt, og jeg trodde siden det var jente denne gangen så ville hodet være mindre. Det er nok lettere for kroppen siden den har vært igjennom det en gang før. MYE lettere fødsel, vidunderlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulere så mye med jenta di!! :) kos dere masse i påsken! :)

Skrevet

Gratulerer så mye!!

- håper min 2. fødsel også blir såpass mye lettere!!

Skrevet

gratulerer så mye med Martine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...