Gå til innhold

Rhesus negativ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. Er det flere her inne som er er rhesus negativ? Jeg har lest masse om det, men klarte ikke helt å skjønne om dette har noen farlige faktorer for meg eller fosteret som jeg bærer nå. Er førstegangsgravid. Er det noen som har en enkel forklaring på hva det vil si å være rhesus negativ? og om dette vil gjøre at mitt svangerskap blir vanskeli?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.mammanett.no/Graviditet/rhesus.htm

Synes dette beskriver det ganske godt, men det er ikke vanlig å ta blodprøve av far såvidt meg bekjent ( I tilfelle far har vist seg å ikke være far osv.) Men etter at ditt første barn er født vil du få en sprøyte som skal hindre kroppen din i å danne antistoffer mot dette rhesus "stoffet", slik at du evt i neste svangerskap skal "tåle" barnet, dvs kroppen din ikke støter det fra seg. Dette visste du kanskje? Var ikke det du var ute etter?

Skrevet

Tusen takk:) forsto det litt bedre nå..

Skrevet

Jeg er rh-, og har født to ganger før. Har ikke hatt noen komplikasjoner i noen svangerskapene, heller ikke i dette. Har bare hatt ekstra oppfølging ifht flere blodprøver for må se om jeg danner antistoffer. Det har jeg ikke gjort. Første barnet mitt var rh- og andre var rh+, så etter den andre fødselen fikk jeg sprøyte.

Altså, du får sprøyte etter fødselen KUN hvis barnet ditt er rh+.

Lykke bra!!!

Skrevet

Hehe! Mente jo lykke til da;-)

Skrevet

Hei!

Er også rh-, mannen min er rh+. Fikk en sønn i 2005, og han var rh-!

Så det ble ikke noen komplikasjoner her heller. Bodde på det tidspunktet i Tyskland og fikk ei sprøyte mot evt. antistoffer der i uke 25 . Dette var forebyggende, slik at ikke kroppen skulle produsere antistoffer ved fødsel.

Har skjønt at de gjør det litt anderledes her i Norge....

Men jeg tror ikke du skal bekymre deg, dette tar legen din/ sykehuset ditt hånd om!

Skrevet

Og om man får komplikasjoner, kan barnet faktisk får blodoverføringer inne i magen gjennom navlestrengen. Noen trenger mange, andre klarer seg med bare en:) Er ikke så ofte det blir nødvendig da:)

Skrevet

jeg er også rh-. jeg hadde ma og fikk ei sånn sprøyte etter utskrapinga.. må jeg ta flere sprøyter i dette svangerskapet eller er det liksom fiksa med denne en sprøyta???

Skrevet

RH- her oxo. tror man får ei sprøyte etter hver fødtsel hvor barnet er RH+ Jeg fikk det sist, etter jeg fødte en gutt med RH+.

Men hadde en ma og da tror jeg ikke jeg fikk det?? Husker ikke!

Så er vel ei sprøyte etter hvert avbrutt/ferdiggått svangerskap=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...