Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Hei hei. Er det flere her inne som er er rhesus negativ? Jeg har lest masse om det, men klarte ikke helt å skjønne om dette har noen farlige faktorer for meg eller fosteret som jeg bærer nå. Er førstegangsgravid. Er det noen som har en enkel forklaring på hva det vil si å være rhesus negativ? og om dette vil gjøre at mitt svangerskap blir vanskeli?
revemor silkesvans Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Hei er selv resus negativ.Vet at de tok blodprøver en gang tidlig og en gang på slutten i forrige svangerskap.Husker ikke helt men tror de skjekker om man har dannet noen antistoffer eller noe sånt... jeg hadde ikke noe problemer med det sist så jeg vet ikke helt hva som kan skje.fikk en sprøyte etter fødselen for min datter var resus pluss.
Tonjepuus89 Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 jeg tror det har noe med at hvis fosteret er pluss og du er negativ eller omvendt så kan kroppen din lage antistoffer mot fosteret. f.eks hvis du er pluss og barnefaren er negativ så kan fosteret og være negativ og da kan kroppen din se på dette som en trussel og lage antistoffer mot fosteret. er et ellet annet sånt=)
revemor silkesvans Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Ja det er kanskje noe sånt.kjenner mange so er negative som har fått barn som er posetive. har ikke vært noen komplikasjoner så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.
HegeAE Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Det er kun viss mor ned rhesus negativ at mor kan danne antistoffer. Ikkje viss ein er rhesus pluss. Og at far har rhesus +. Er begge negative har det ingenting å seie. Les her: Blad ned til Rhesus http://www.helsenytt.no/artikler/gravid_komplikasjoner.htm
Herkules Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Det er ved svangerskap nr 2 problemet oppstår om man har dannet antistoffer etter første fødsel. Min mor overlevede ved å skifte blod etter fødselen. Hun holdt på å dø det skjedde fordi ingen hadde skjekket mormor ved første svangerskap
Gjest leelu24 - fikk Tobias 2/12-06 Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 Jeg er resus negativ. Det som skjer er at de tar blodprøve av babyen din etter fødsel. Er blodtypen også der resus negativ- skjer det ingenting, og du vil ikke ha noen problemer neste svangerskap. Er babyen resus pluss får du en sprøyte i rumpen slik at kroppen IKKE utvikler antistoffer mot et evnt. nytt foster :-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2008 Herkules: Skiftet blod? hvorfor det? Dette skjer vel ikke dersom man vet om at man er rhesus negativ..? huff.. håper iallefall ikke det..
Cillepille Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Titter innom på besøk;-) Jeg er rhesus negativ, og de følger deg opp med blodprøver under svangerskapet. Ikke tenk så mye på det fordi det går helt fint. Har født to unger, og mista siste tidlig ma(ikkepga rhesus negativ). I de to siste svangerskapene har jeg fått sprøyte i rumpen etterpå ja, så det skal gå fint med neste;-)
Herkules Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Nei ser nå jeg var litt rask. Min mormor ble ikke skjekket blodtype på og etter første mann så dannet hun antistoffer som da ga uforlikelighet mellom mamma (nr 2)om mormors blod. Mamma var gul da hun kom til verden, hun ble døpt på sykehuset og legen sa at denne blodskifteoperasjoenen hadde de kun gjort en gang før og det hadde ikke gått bra. Så det var veldig alvorlig den gang. Får du sprøyte så er det ikke noe problem ,saken er at om du erR minus så er de klar over det og gjør det som må gjøres Det går helt fint
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 Hei! Skal prøve å forklare så enkelt jeg kan:-) Dersom mor er Rh negativ, og fosteret er Rh positiv kan det komme noen blodceller fra foster over i morens blod. (det gjør det gjerne ved abort, fødsel, keisersnitt, fostervannsprøve o.l.) Da vil morens immunsystem reagere med å lage antistoffer for å beskytte mor mot noe det tror er en inntrenger. Det skjer ingenting i første svangerskap, annet enn at morens blod starter å danne antistoffer (dette skjer ikke dersom mor får denne sprøyten, som alltid skal bli gitt Rh negative mødre), som da vil kunne bli et problem i neste svangerskap (dersom fosteret da også er Rh positiv). Dette vil morens immunforsvar lagre og huske, og det som da kan skje i neste svangerskap er at mors kropp får nyss i at barnet er Rh positivt, og immunsystemet vil tro at det må bekjempe denne "inntrengeren". Det kan føre til at mors blodceller bryter ned barnets (antistoffer kommer over via morkaken), som gjør at barnet får blodmangel/anemi. Dette har alvorlige konsekvenser for fosteret som da vil få lite oksygen fraktet rundt i kroppen sin. Det innebærer mer enn det jeg har skrevet her, og konsekvensene av dette kan gi flere skader hos barnet. Men dette var bare til informasjon, da jeg synes slike ting er interessant. Men det er ingen grunn til å bekymre seg da de alltid kontrollerer alle gravide, du vil få denne injeksjonen (som forhinderer at du danner antistoffer mot fosterets blodceller), og da er det ikke noe problem:-))
husmus &2 Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 Hei, søkte opp dette og tenkte jeg skulle slenge meg på jeg også. Tok blodprøver i dag (12+5) og fikk da beskjed om at jeg er Rhesus negativ. Legen nevnte også denne nye prøven jeg må ta i uke 32. Får litt noia med tanke på muligheten ved å utvikle antistoffer. Generellt sett når jeg blir fortalt at, "det er sjelden", snur det seg ofte til, "men, eh, du har det visst". Men det jeg ikke helt har skjønt, er hva skjer egentlig hvis det viser seg at jeg har utviklet antistoffer? Er det noen av dere som vet? Legen sa ingenting om dette, så det er først etter å lese om det her inne at jeg skjønner det er en risiko.
Ella og tre små blå <3 Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt husmus73. I første svangerskap er det kun en teoretisk mulighet for at mor kan danne antistoffer og det er hvis det av en eller annen grunn skulle oppstå direkte kontakt mellom mor og barnets blod (som da må være positiv). men fordi det er en teoretsik mulighet og de tar ingen sjanser, så sjekkes man i uke 32. Er selv Rhesus minus, som min mor også var. Etter forrige fødsel fikk jeg sprøyte innen 72 (?) timer, for å forhindre at jeg danner antistoffer i dette svangerskapet. I gamle dager kunne det være farlig med rhesus immunitet, siden de ikke sjekket og hadde anti-D sprøyte å gi mor etter fødselen, men i dag er det så og si ingen fare forbundet med det å være rhesus negativ. Så mitt råd er: Nyt graviditeten og vent med å tenke på det med blodtype til de kommer og stikker deg i armen i uke 32:-)
husmus &2 Skrevet 25. april 2008 #15 Skrevet 25. april 2008 hei Ella, Takk for meldingen! Det forklarer det litt bedre, takk skal du ha. Jeg skal la være å stresse Tiltross for at det bare er 15 % av oss, er det betryggende å høre fra andre som også er RH-
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Jeg er RH-. Sist jeg spontanaborterte fikk jeg en sprøyte, slik som folk som har født også får. Dette er kun for at min kropp ikke skal danne antistoffer for ett nytt foster. Om både mor og far er RH- er det ingen fare. Er mor RH- og far RH+ må man ta sprøyten. Barnet får en sprøyte og. Legen sa det ikke var noen fare, men at det før bød på mange problemer ved svangerskap. Lykke til!!!
Girlygirl83 Skrevet 26. april 2008 #17 Skrevet 26. april 2008 Siden legen nå er obs på det så går det nok fint. Min mor er RH negativ, og føde tre barn som er RH positive. Gikk helt fint.
anik Skrevet 5. mai 2008 #18 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde en spontanabort for endel år siden, var da 3 mnd. på vei.....kan da kroppen min som er rhesus minus ha dannet antistoffer nå?
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 5. mai 2008 #19 Skrevet 5. mai 2008 Jeg er rhesus negativ og er 18+2 på vei.. Legen sa ikke så mye om dette, annet enn at vi må ta blodprøver i mellom uke 28-32 en gang. Det har noe med antistoffer å gjøre, men har ikke satt meg helt inn i det.
anik Skrevet 5. mai 2008 #20 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde en spontanabort for flere år siden, men fikk ingen sprøyte etter det. Kan jeg pga. det danne antistoffer nå? Og hvis jeg er under oppsyn og har dannet antistoffer er det da ingenting de kan gjøre?
ullteppe Skrevet 5. mai 2008 #21 Skrevet 5. mai 2008 Hei! Jeg er i uke 14 og har akkurat fått bekreftet min rhesus negative status. De har også funnet antistoffer, så jeg skal inn å ta nye blodprøver om 1.5 uke. Så vidt jeg har forstått skulle ikke disse antistoffene blitt dannet før ved 2.gangs graviditet. Jeg har aldri vært gravid før (eller ihvertfall ikke som jeg vet - har alltid hatt normale menssykluser). Noen som vet hva som skjer nå? Kan jeg få en sprøyte nå, eller må man bare vente å se hva som skjer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå