*1+1=2 små* Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Jeg jobber egentlig bare på lørdager, altså har en 14% stilling....men siden jeg har jobbet så mye får jeg en del foreldrepenger. Jeg har lyst til å begynne å jobbe(men et annet sted enn den faste jobben min) og lurer på om noen vet om jeg kan jobbe 50% UTEN måtte jobbe lørdagene i den andre jobben?Har tenkt å si opp den faste jobben min, men er redd jeg mister permisjonspengene..noen som vet det? Det er flere grunner til at jeg ikke vil tilbake til den jobben på lørdager, men akkurat nå går det ikke fordi min samboer også jobber samtidig...vi kan ikke begge dra fra snuppa som er 4 mnd:P
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Du mister ikke permisjonpenger hvis du sier opp jobben din, det du har i foreldrepenger nå opparbeidet du deg før fødselen, så det har ingenting å si om du er ansatt nå... Men hvis du begynner å jobbe (uansett hvor) i permisjonstiden din blir du trekt tilsvarende i foreldrepenger. Hvis du f.eks begynner å jobbe en dag i uka, må du si fra på Nav også får du trekk i foreldrepengene.
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 Som det blir sagt i det andre svaret, "at du blir trekt i foreldrepenger", så mener jeg at det ikke er helt riktig. Om du begynner å jobbe 50% får du lønn for den jobben og i tillegg får du foreldrepenger for de andre dagene du har permisjon den uken. Du vil forlenge permisjonstiden ved å begynne å jobbe deltid. Sagt med andre ord: Du har x antall dager med permisjon som du og far må bruke opp før barnet er 3 år. Hvordan man fordeler dette i forhold til jobb og permisjonstid er opp til dere. Den lovpålagte mammapermisjonen er 3 uker før fødsel, 6 uker etter og 6 uker fedrekvote. De permisjonspengene du har opparbeidet deg i det arbeidet du jobbet mens du var graivd var for å få rett til foreldrepenger fra NAV, og du har ingen forpliktelser til den arbeidsgiveren nå. Bortsett fra kontraktsmessige. Du kan fint si opp den jobben du har idag og permisjon vil også telle som oppsigelsetid (nesten sikker på det). Er ikke enkelt... Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå