Gå til innhold

Trenger hjelp ang. såre brystvorter ved amming!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal legge dette innlegget, så hadde håpet på at det var noen her inne som har født før som kan hjelpe meg.

Sliter VELDIG med såre brystvorter ved amming. Jeg gråter hver gang hun tar tak i brystet. Vet hun har riktig grep rundt puppen. Smører med PureLan brystvorte krem etter hver amming og lufttørker.

Noen råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt en lokal ammehjelper på stedet der du bor. Du finner sikkert kontaktadresse på www.ammehjelpen.no

Lykke til!

Skrevet

Har ikke født ennå, men har kjøpt inn Medela ammeskjold allerede. Finnes i stor og liten størrelse - dette går på barnets alder/størrelse - ikke cup-size ;)

Andre her har anbefalt Medela sine siden de er tynne og funksjonelle.

Amme-politiet nevner visst ikke sånt før det er krise - i og med at ungen kan ha problemer med å gå tilbake til bryst uten skjold. Personlig tenker jeg at jeg heller tar sjansen på det enn å gråte meg gjennom ammingen / fore ungen med rød melk...

Skrevet

Innlegget fester du midt i koppen på BH'n din hvis den har en tape side.

Dette kan høres litt brutalt ut, men pass på at babyen gaper skikkelig før du fører brystvorten inn i munnen hans/hennes. Det hjelper og 'erte' bayen litt med brystvorten, smokk, eller du kan kile litt på kinnet eller haken slik at babyen gaper skikkelig. Da er du rask og dytter/fører brystvorten godt inni munnen. Høres dramatisk ut kanskje, men hvis babyen ikke gaper skikkelig slik at han/hun gaper over ikke bare brystvorten ditt men også litt av sirkelen rundt, kan du få skikkelig vondt og bli veldig sår. Du må liksom trykke babyen godt mot deg og over brystet ditt slik at babyen får skikkelig tak.

Har ammet 2 barn i et år hver, og det kan bli ordentlig sårt og vondt hvis babyen kun suger i brystvorten, og ikke gaper skikkelig over og får godt tak. det er derfor også viktig og dytte babyen godt mot deg når hun gaper slik at hun ikke bare 'henger' og suger i brystvorten.

Lykke til, den første mnd. er alltid vanskelig fram til dere finner 'rytmen' sammen. Etter det er det bare kos!

Skrevet

Jeg bruker albueskjell og avents nipple cream

på brystvortene. Det gjør underverker.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet som deg HI, kan jo gi deg min "oppskrift" :)

Lufttørke etter ammeslutt, kline på med purelan eller lanacare krem (samme greia) - dekke hele området og smør tykt på, la det virke litt, sette på albueskjell, engangsinnlegg (bruker chicco - veldig bra) og så ull-innlegg utenpå. Om du kan, så forsøk å få ut noen dråper melk etter ammeslutt - smør dette på brystvortene, melken er veldig bra mot sårhet.

De 2 sistnevnte tingene er kun for å holde brystene varme (unngå betennelse) + det holder skjellene litt på plass. Det vil også ofte samle seg litt melk i skjellene, du kan bruke dette som smøring også.

En ting om det med ammeskjold; jeg kjøpte også det fordi det virker jo genialt. Men plutselig tenkte jeg på en sak; om du har tenkt til å kun bruke de i starten, så utsetter man bare sårheten til da for man får ikke den herdinga vi må gjennom. Jeg brukte mine et par ganger og de funker jo, men da er det kanskje best å konsekvent bruke de gjennom hele ammeperioden. Det sies også at barnet får i seg mindre med skjold (ca 70%), så man må veie litt oftere. Men da tar man kanskje den lille turen til HS som en utflukt og koser seg :) Eller så kjøper man en skikkelig vekt til hjemmebruk og lager sitt eget skjema!

Jeg sier som så; finner du noe som funker det for deg, så bruk det...

Det er for mange helsestasjoner etc som ødelegger med sine "råd", så dette er min lille fanesak.

Jeg fikk nemlig beskjed om at smokk kun etter 4 uker; eh og jeg skal ha pupper igjen også eller?? Han har sånt sugebehov at de kunne de bare ta full fart og drite i altså. I tillegg sa de på helsestasjonen "ja suger han riktig, så blir du ikke så, det er sånn det er det". Fint at du er så bastant, men jeg vet han suger riktig, jeg fikk masse hjelp på sykehuset til det. Det at det er sånn trafikk på de MÅ ha noe å si.

Sender forørig en stor klem til HI, jeg vet så inderlig godt hvordan du har det - satt og gråt sånn selv...

Skrevet

jeg har ikke født før, men fikk tips av ei på jobben....

rett å slett gni brystvorta inn med brystmelk, trekk for gardiner og gå med puppen løs, når melka er tørka, gjentar du prosessen.....

OFTE....!!!!!!

barnet sover vel noen timer i løpet av dagen, da benytter du sjangsen=)

lykke til=)

Skrevet

Har også såre brystvorter -AUAU!

Bruker albueskjell, de gjør alt mye bedre. Da er brystvortene alltid badet i melk, pluss at ikke klær/ammeinnlegg gnager. Anbefales!

Det tar noen dager før ting blir bedre uansett, for ingenting er hokus pokus.

Lykke til, snart blir ammingen bare kos :)

Skrevet

for 12 år siden da jeg fikk nr 2 (venter nr 6) da var det veldig mye snakk om kamskjell. dette var gammelt nytt som var helt topp. dessverre gikk det tomt på klinikken. forsøkte å bestille fra apotek, lang venting og ingen lister å sette seg på. dette gikk litt i glemmeboken for meg siden jeg ikke er spesiellt utsatt for å bli sår. anbefaler å sjekke opp dette produktet. uten at jeg har annen erfaring enn pleierne fre barsel sine rosende ord.

lufttørking bruker jeg og ammeinnlegg i ull. ikke disse i bomull . de sitter jo fast innimellom

Skrevet

Hei igjen HI,

Skrev et svar over her, men når jeg leser de andre svarene her så lurer jeg på, mente du innlegg som du legger i BH'n for og hindre lekasje eller mente du ammeskjold? Jeg har aldri brukt ammeskjold, kun tørke godt etterpå og brystvorte krem + et annet veldig godt tips som fungerer fint er og smøre på brystvortene litt av melken din og la det luft tørke. Så flere nevnte dette også. Det hjelper også for såre brystvorter. Men hvis du mente bruk av ammeskjold så må du jo bare glemme hva jeg skrev om innlegg for lekasje.

Lykke til,

Skrevet

Føler med deg! Du har fått mange fine råd. Albueskjell er bra. Her hvor jeg bor får vi det av jordmor, men hør på helsekost eller ta deg en strandtur. Lufttørking er viktig, så har du ammeinnlegg av ull, ikke engangs (de tørker ut huden). Så kan du smøre på karite krem. Det er helt rent plantefett og er en uvurdelig krem i heimen, uten noen tilsatte stoffer, og den behøver du ikke å vaske av før amming da den ikke innholder noe som babyen ikke skal ha i munnen. Denne kremen kan du bestille hos Biovital.no. Lykke til, håper det bedrer seg veldig snart for deg.

Skrevet

Hei! Jeg har hatt GIGA trøbbel med såre brystvorter med begge mine.. Gruer meg veldig til denne gangen, men tror kanskje det skal gå bedre nå.. Har jo mer erfaring, og skal bruke alt jeg vet virker, for det det er verdt..

Jeg har ikke kommet unna pumping med noen av mine... har vært så sår, at amming har blitt umulig.. For å avlaste megselv.. har jeg derfor pumpet hvertfall på annenhver amming en periode, for at knoppen skal få hvile. Har i tillegg brukt chicco engangsinnlegg (eneste som har fungert), og brystmelk som smurning.. Har passet på å klemme ut litt melk før jeg har tatt av innleggene, tilfelle de har sittet fast...

Pump om det blir for mye spreng, for brystet blir gjerne ekstra sårt om du ammer med spreng.. ellers... jeg vet ikke hva jeg skal si... annet enn at jeg føler med deg! Kan love at det blir bedre, men at det er helt grusomt mens det står på! I ettertid er jeg bare glad jeg holdt ut, for amming ertross alt lettvint, når det bare fungerer... Pass på å ha rene fingre når du tar på brystet. Husk at hvis det svir veldig, så er det mye mulig du kan ha en infeksjon også. Det gjalt nemlig meg... Gule stafylokokker gjør veldig vondt, og man får liksom "nervesmerter" når barnet tar tak og suger.. i såfall kan du ta en melkeprøve hos legen..

Skrevet

Jeg brukte en krem som begynte på noe med ull... men datteren min var født med en tann, noe vi fant ut etter noen uker. Da skjønte jeg hvorfor det var så fryktelig vondt å amme. Etter tannen var trekt var det ikke noe vondt i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...