Gå til innhold

Tar dere ut fire ukers ferie i juli pga barnehagefri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller har dere besteforeldre eller andre som er barnevakt? Vi skal alle tre på lang reise i mai, og bruker mye av ferien på det. Har liksom tenkt at "juli ordner seg", med to ivrige besteforeldre i nærheten (moren min har sagt tidligere hun "gjerne vil være dagmamma i juli"), og både jeg og pappan har litt ferie til overs vi kan ta ut. For litt siden spurte jeg moren min når og hvor mye hun kunne tenke seg å passe Lille i juli. Etter en tenkepause var svaret "to-tre dager kanskje?" Hun merket at jeg ble litt paff, og sa etterpå at hun kanskje kunne ta en uke. Er uansett mye mindre enn jeg egentlig hadde regnet med, og litt overrasket siden jeg trodde hun hadde lyst mye mer, så er litt i villrede. Ferien vår i mai er allerede bestilt, kjøpt og betalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke ta 4 uker fri i juli.

Barnehage loven sier vel noe om at barna skal ha 4 uke ferie i løpet av barnehgeåret, og at 3 av disse må være sammenhengende.

Så om dere har igjen litt ferie hver, så kan du ha en uke, far ha en og bestemor en...da løser det seg kanskje? om barnehagen ikke holder stengt hele juli da?

Skrevet

Å som svar på spørsmålet;)

Vi vet på forhånd at barnehagen er stengt 2 uker på sommeren, så vi passer på å ha ferie i den perioden selv.

men blir det vanskelig så har vi vel noen besteforeldre som kan stille opp, men det er ikke planen.

Skrevet

Hm, jeg trodde juli var stengt jeg? Er kommunal barnehage i Oslo. Nå ble jeg usikker. Men hvis det er som du sier, da løser det seg jo.

Skrevet

Jeg gjør det ikke, men mannen min tar det meste av ferien sin da.

Forventer for øvrig ikke at besteforeldre tar så mange dager i strekk. Selv om de er veldig glade i barna blir de lei av å være bundet dag etter dag. Som de sier så er det beste med å være besteforeldre at de kan sende ungene tilbake til foreldrene når de skriker.

Skrevet

Vår bhg er stengt hele juli, så vi har ikke noe valg...

Skrevet

Noen BHer er stengt hele juli, andre bare 2 uker. Sjekk hva som gjelder for dere.

Skrevet

Vår barnehage er ikke stengt i juli i det hele tatt, men alle ungene må ha minst tre uker ferie. Trenger ikke være sammenhengende, men de ønsker at det er det.

Skrevet

Er mulig det er sånn i Oslo, at barnehagen er stengt hele juli. men synes det virker rart. Har jobbet i komunal bhg et annet sted landet, og der var bhg åpen hele sommeren(og jul påske ved behov). det har det også vært i andre kommunale bhg je har hørt om andre steder.....men mulig Oslo har andre ordninger. ring de å spør på tirsdag!

Skrevet

Finner ikke info på nett om det er stengt i juli eller ikke. Men på bydelens sider står det at juli er betalingsfri mnd. Derfor jeg gikk ut fra at det er stengt.

Skrevet

laget et nytt innlegg til deg jeg

:) håper det gjør deg "klokere"

Skrevet

Ja, tusen takk! Må nok uansett vente til etter påske før jeg finner ut av hvordan det er i vår barnehage. Blir veldig glad hvis det ikke er stengt hele juli. Jenta vår får uansett fire ukers fri i mai...

Skrevet

Her er barnehagen stengt i fire uker, så vi tar alltid ut ferien da...

Men det er et samarbeidsprosjekt i kommunen da, et par barnehager holder oppe også samler de alle barna som ikke skal ha fri i juli i de barnehagene. Så der blir de en blandet gjeng fra alle de kommunale barnehagene i kommunen..

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og jeg tar ut ferie 4 uker i juli, det vil si samtidig med min datter som går i barnehage (så her blir det ikke noe problemer). Her er nemlig flere bhg stengt de 3 siste ukene i juli, kun 1 kommunal er åpen (fungerer som oppsamling for de som ikke tar ferie). Man er nødt til å ta ut 3 uker sammenhengende ferie i skolens sommerferie i den bhg datteren min går i, og den praksisen gjelder for alle kommunale bhg her.

Så forhør deg om dette gjelder for dere også?

Skrevet

Barnehagen til mini stenger 3 uker i juli.

Hvis vi ikke får svigers til å ha han den første uka, så må jeg ta ferie de tre ukene... Vi ha bestilt ferietur den siste uke bhg er stengt så egentlig så vil jeg ha en uke fri når vi kommer hjem derfra, men vi får nå se... :)

Skrevet

Barnehagen vår (i Oslo) er åpen hele sommeren, men barnet må være ute av barnehagen i minst 3 uker sammenhengende i løpet av sommermnd (juni-august).

Grunnen til at det er betalingsfri i juli er fordi barnet må ha 4 uker ferie i løpet av et år. Den tiden skal du ikke betale for. Istedenfor at alle skal trekkes mindre når man har ferie, så er det slik at ingen betaler for juli.

Skrevet

Barnehagen til sønnen vår er geniall sånn sett da, der slår de sammen 2 barnehager så det er oppe hele juli, de 2 første ukene er de i den ene bhg og de 2 siste ukene er de i den andre. Altså er barnehagene oppe med noen ansatte fra en bhg og noen fra den andre.

Skrevet

De barnehagene jeg har hatt mine barn i er åpne hele sommeren, det er veldig greit så har jeg sluppet å tenke på det!! Holder med å tenke på det når vi har fått skolegutt og sfo er steng i juli!! Da er vi nødt til å ta ferie i juli

Skrevet

Ja... vi tar fire uker i juli.... dvs mannen tar de tre første, jeg de tre siste, så får vi de to i midten sammen :o)

Skrevet

det står faktisk ingenting i barnehage loven om barnehagen ska ha stengt om sommeren eller ikkje, men i vedtekten til barnehagen. i den barnehagen min sønn skal begynne i må vi ta ut 5 ukers ferie i løpet av året. men i den b.hg vi har nå må vi ta ut 3 uker ferie i løpet av året.

så les i vedttektene til barnehagen din du:*)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...