Gå til innhold

Jeg haaaaar så lyst å reise med de hvite bussene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

å se Auswitch(aner ikke hvordan det skrives,så jeg tok det på sparket,håper det er greit =) )!!!!!

det hadde vert no det...

leste en bok der tidligere fanger kom med historiene sine mens jeg var gravid...skal si tårene spruta på soverommet da ja..

huff..

må være utrolig spesiellt å se den plassen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har vært der. det er en fin tur. en sterk tur og en viktig tur. anbefalles

Skrevet

Kusina mi var i Auschwitz med hvite busser... Selv har jeg kun vært i Sachsenhausen, var innom da vi var på klassetur på vgs med tyskklassen. Sterkt det også. Ekstra sterk opplevelse når jeg vet at oldefaren min var begge plassene....

Skrevet

har vært på sånn tur jeg, klassetur i 10ende. det var veldig lærerikt og spennende, og trist selvfølgelig.

Skrevet

ja det hadde vert en opplevelse for livet..

hadde faktisk muligheten til det ,siste året på vgs...

men neida...der ville elevene (OG LÆRERENE) heller på heisatur til Praha..

jeg var så skuffa,fornærma og jævla irritert at jeg ikke ble med..

Skrevet

jeg har vært der... ganske spesielt ja! absolutt verdt en tur dit!

Skrevet

I niende var vi i Auschwitz 1 og 2 (Birkenau), Sachsenhausen og Ravensbrück. Skulle gjerne dratt igjen.

Skrevet

Jeg og broren min var på kosetur til krakow for et par år siden, og bestemte oss for å se Auschwitz og Birkenau da, siden det bare var en time unna. Vi sparte det til den siste dagen, for ellers regna vi med å bli så "deppa" resten av turen... Det var veldig sterkt, hadde ikke trodd jeg skulle reagere sånn, da jeg egentlig ikke hadde noe personlig forhold til det...Broren min, som er ambulansesjåfør, måtte gå ut og trekke luft på et tidspunkt, sa han innbildte seg liklukt.. Jeg er veldig glad for at vi dro dit, det føles viktig å ha vært der og sett med egne øyne. Vi hadde også en veldig god guide med oss. uansett hvordan du reiser dit, med de hvite bussene eller på egenhånd, er det noe man aldri glemmer, og aldri ønsker at skal skje igjen.

Skrevet

jeg har og skikkelig lyst til å dra dit, er veldig interessert i krigshistorien fra 2. verdenskrig... der untergang var veldig gripende bl.a....

hva het den boken kine?

Skrevet

Var der på ungdomsskolen. Vi var i Auschwitz, Birkenau, Sachsenhausen og Ravensbrück.

Skrevet

Ååååh jeg oxo har lyst å reise dit!!!! ALLTID hatt lyst å reise dit!!! Vi kan reise sammen vi to ;)

Skrevet

Har vært der, og det er utrolig sterkt. Hadde ikke orket det etter at jeg fikk barn, tror jeg.

Ikke noe man gjør "på gøy", men viktig med tanke på at det aldri må skje igjen..

Skrevet

Har heller aldri vært der, så kanskje vi må dra sammen Kine:)

Skrevet

nei det er for all del ikke en GØY tur...det er noe jeg vil gjøre for meg selv,for jeg syns dette er helt grusomt,og jeg har en slags fascinasjon for grusomme ting som har skjedd...ikke spør hvorfor eller hvordan,aner ikke hva det er..

ja jeg kan tenke meg det er helt grusomt å være der...får man guide når man kommer ?

må man bestille eller kan man bare møte opp?

kommer nok aldri til å få sjangsen til å reise dit...men men..

husker dessverre ikke hva boka heter,jeg lånte den på biblioteket,det er en som har intervjua alle disse menneskene,de er norske da.

Skrevet

Var der siste året på vgs. Sterk og viktig tur. Gjør inntrykk!

Skrevet

er så mange som skriver kort om dette..

er det fordi dere ikke vil snakke om det ?

jeg vil gjerne høre om hva dere så,opplevde osv...?

hvordan det så ut der inne..hva de har bevart av ting..?

Skrevet

jeg vil og gjerne dra dit . selv om jeg er halvt polsk så har jeg faktisk aldri vært der! Må faktisk undersøke litt om dette,høres intressangt ut å reise ned dit! DIB-reise? hehe

Skrevet

haha høres konge ut;)

Skrevet

jeg regner med at de ikke er på kontoret nå i og med at det er påske men jeg kan godt skrive forespørsel på vegne av DIB hvis det er andre som også er intresserte i å reise ! prisen avhenger vel av hvor mange som vil reise også.

Skrevet

jeg var i Auschwitz ,Birkenau, Sachsenhausen og Ravensbrück. synes faktisk sachsenhausen var den sterkeste... der hadde de et eget eksperimenteringsrom der de fant forskjellige måter å drepe dem på. mange bilder av alt mulig, blandt annet av en tysker som holdt et krympet hode opp til hodet sitt å smilte, hauger med armer, hauger med bein... forskjellig "verktøy" *grøss*

i kjelleren var det likrom, men dit orket jeg ikke dra. jeg måtte snu da jeg så disse tingene å gå ut. helt jævelig.

for ikke å snakke om det ene krematoriet der de hadde lakt en egen ovn til babyer... fy faen.

det er en grusomt sterk tur, vi var så heldige å ha med oss vitne, og det er jeg utrolig glad for.

en opplevelse som er veldig viktig for alle... dette må ikke glemmes!

dra du kine!

Skrevet

likrom??

hva var det inni der da?

herregud så grusomt..

hva mener du med vitne ?

altså,en som opplevde dette selv??

Skrevet

åhh, du burde så virkelig dra på det!

er den beste turen og værste turen jeg har vært på i mitt liv!

vil gjerne dra dit en gang til med sambo, for han er en 2 verdenskrig entusiast, og han har ikke vært der, samtidig at det er 10 år siden nsart at jeg var der, og vil gjerne oppleve det igjen..

vi hadde også med tidsvitne (altså en som hadde opplevd krigen selv og vært på en konsentrasjonsleir>) og det gjorde opplevelsen enda sterkere...

se de bøttene de gikk på do, høre historier om folk som gikk i drakter dekt med avføring i flere uker, se alt håravfallet, alle brillene, kofertene, gasskammeret, krematoriet.

det satte så inntrykk!

bildene av de stakkars kroppene som knapt kunne stå oppreist!

guiden våres var også veldig flink, hadde ei ung dame.

veldig mange sterke historier man blir fortalt, man kan bare ikke fatte at det er mulig.

vi la også ned en blomstebukett ved minnemarkeringa til alle som døde på aucwich, med et minnutts stillhet.

drar du med de hvite busser tror jeg de ordner guid og sånt, og tror også dere besøker andre konsentrasjons leire, som sachsenhausen etc.

en morsom ting med turen var å dra i saltgruvene, også en opplevelse som er verdt å få med seg, spesielt :)

vil anbefale ha med litt annet, for er veldig mange sterke inntrykk på turen, så greit med litt avkobling!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...