Sommer & sol:-) Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 vurderer å bytte ut setet til lillegutt og sette han fremovervendt... har ikke lyst da han bare er 19 mnd,men det er så sabla trangt i bilen.. gubben kan ikke sitte i passasjersete,så stakkarn må jo alltid kjøre han.. men forsovidt greit for meg da,hehe..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 min tass på 16 måneder er forovervendt i pappaen hans sin bil og i pappaen min sin bil. det er jo ikke anbefalt. men hva lurere du egentlig på?
clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Ja,våre to gutter på 2,5 og 3,5 sitter framover og har gjort det en god stund nå. Av ulike grunner - plass(trangt for oss foran), vi flyttet setet litt mellom 2 biler, og tar veldig lang tid å feste bakovervendt, og fordi da ble endelig minstemann fornøyd med å kjøre bil også. Kunne ellers brøle i 30 min i strekk. Og det er jo ikke bra for konsentrasjon til sjåføren heller. Nå liker han å kjøre bil. Men kjenner at jeg tenker litt på det. Nå kjører ikke vi lange distanser. 2km til barnahage på små veier uten stor fart, og det er der vi er mest.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Guttungen på 2 1/2 har sittet fremover siden han var ca 2... Her var det hyl og skrik fra A-B... Litt bedre nå, men liker fremdeles ikke å kjøre langt... Uansett ser ikke jeg behovet for bakovervendt for oss for jeg kjører enten på veier hvor fartsgrensen er lav eller på motorveier hvor filene er adskilt! Jeg har ingen planer om å kjøre inn i rumpa på noen, så faktisk den største faren for oss er enten noen i rumpa eller siden... (no kommer jeg til å få noen her på nakken, men...) Har ingen problemer med vår avgjørelse og jeg VET at det ville vært farligere for guttungen å sitte bakovervendt og hyyyle, for jeg mistet jo totalt fokus på trafikken...
Sommer & sol:-) Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2008 han liker å sitte bakovervendt,er så mange biler å se på,hehe.. vi kjører en del på motorvei,på vei mot fjellet...og andre steder... vil jo gjerne ha han bakovervendt,men det er ganske kjedelig at gubben alltid må kjøre..han klarer ikke å sitte foran...de tar jo så jækla stor plass disse setene.. også detter hodet hans fremover hele tiden når han sovner... har dere sliti med det samme? innbiller meg at han vil sitte litt bedre hvis han sitter fremovervendt... men vi kan ikke det med sete vi har nå,det er kjøpt i sverige og er ikke godkjent før 15 kg fremovervendt... han veide 10,8 kg nå for 1 mnd siden,det er leenge igjen til 15 kg.. tviler på at vi holder ut så lenge,tenker på ferie til sommeren...
selfangerkjerringa Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 "jeg har ingen planer om å kjøre inn i rumpa på noen"... tror du slike kollisjoner skjer fordi noen gjør det med vilje?
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Ironi, hørt om det? hehe
clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Tror forresten en må være 9kg for å få lov til å sitte framovervendt..
Sommer & sol:-) Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2008 ja det vet jeg...:-) han er nesten 11 kg..
selfangerkjerringa Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Det var ment å komme en fortsettelse der, men av alle ting så hørte jeg plutselig en rar lyd fra loftet som minnet mistenkelig om spying... så jeg trykte "lagre" i ren refleks og sprang opp. Nå har jeg tørka spy og putta en fireåring i dusjen... beklager, pike 26 forøvrig så har nevnte 4-åring sittet framovervendt siden ca 20mnd, pga sterk reisesyke. Som du og flere her nevner så medfører et sykt o urolig barn i bilen en trafikkfare i seg selv i form av distraksjon av førerens oppmerksomhet.
tre små... Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 syns ikke dere har god nok grunn til å snu han jeg da... sikkerhet må jo komme før at det er trangt? mannen her sitter trangt.. vi har jo to stykk bakovervendt så da blir det sånn.. men går greit..men klart blir jo bedre for han når vi snur setene.. her er det trangest hos den som kjører så han har jo en fordel der siden det da er lettest at jeg kjører...
børdi Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 Ja, har begge forovervendt de er 4 år, og snart 2 år
Sommer & sol:-) Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. mars 2008 er forsovidt enig.. men siden vi ikke kan ha sete vårt no lenger frem så er setet hans veldig skrått også..så hodet hans detter frem hele tiden...når han sover... og det er ganske slitsomt.. gubben strekker hånda bak hele tiden for å dytte det tilbake,,, er kinkig dette her.. blir jo ikke med det første,for skal vi snu han må vi selge det vi har først... og det orker jeg ikke å styre med nå..
tre små... Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 ja, skjønner. ikke lett det der.. har dere prøvd å legge en sånn nakkepute under haka når han sover..vi la den sånn motsatt vei og det hjalp mye:) eller dere kan jo kjøpe en større bil... hehe... håper dere finner en god løsning:)
Sommer & sol:-) Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. mars 2008 hehe,du mener det ja...:-) blir nok ikke til det nei.. så faktisk en sånn pute på nettet isted,i en svensk katalog... så jeg lurte på om jeg skulle sjekket ut det neste gang vi er i sverige...
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Hadde tenk til å gjøre det da vi kom hjem fra ferie i England. Men fetteren til mannen min som er anestesi lege fikk meg til å forandre mening. Dagen etter vi kom opererte han på en liten gutt som hadde vært med sin nanny på tur. Hun hadde ikke festet bilsetet riktig fremovervent. Så var det en lastebil som traff de. Gutten fløy igjennom vinduet. Døde desverre på operasjonsbordet. Han hadde sikkert fått skader hadde han sittet andre vei. Men jeg venter uansett en stund å vri om setet til jentene. Etter jeg hørte om han har jeg lest alt jeg kommer over om sikkerhet. Det jeg har kommet frem til er bakovervent gir mestsikkert. Men man kan aldri være 100prosent uansett hva man gjør. Man må gjøre det som er riktig for seg selv og sitt barn.
Koseklompen Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 Ja, har forovervendt. Ho er litt over 2 år
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 HELT enig mammatil2vakreprinsesser! Man gjør det man selv føler er best for sitt barn!
lenej :o) Skrevet 21. mars 2008 #20 Skrevet 21. mars 2008 vi snudde rundt når mini nådde 9 kg grensa da. dem har lov å sitte forovervendt når de blir 9 kg. så da snudde vi. mini er så lang, å det var så trangt for han inni der.. fik ken helt ny unge å kjøre med, fra å hate å sitte i bil, så kan vi kjøre langt nå, og han leker der, sover, og er sååå fornøyd! så det var skikkelig herlig!! han var vel rundt 1 års alderen da vi snudde.
Blopp1 Skrevet 21. mars 2008 #21 Skrevet 21. mars 2008 Vår junior på 9 mnd og 10 kg,sitter fremovervendt.....!!! Og vi har ingen betenkeligheter med å gjøre det,og vi er trygge på valget vårt. Vi snakket med en biloppretter,og han fortalte at de fleste kollisjoner statistisk sett,skjer enten bakfra eller fra siden........!!!!
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #22 Skrevet 21. mars 2008 Ja våres to eldste på 5,5 år og 3,5 år sitter fremovervendt, men det er ikke lenge siden vi snudde 3 åringen. Mini på 9 mnd sitter så klart bakovervendt. Tror jeg bare hadde latt gubben kjøre jeg, sikrest bakover, men det vet du jo :-)
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #23 Skrevet 21. mars 2008 Det er da ikke så innmari vanskelig å løse egentlig. Bytt plass på unga, så er det du som alltid må kjøre:p
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 21. mars 2008 #24 Skrevet 21. mars 2008 jeg mener at når man har fått barn, ja, så må man faktisk ofre litt, og sette barnas behov foran en liten stund.. og om det gjør at vi må sitte litt trangt når vi kjører i 2-3 år, ja, så gjør vi det. og dere som mener at barna sitter trangt og har vondt fordi de er lange, har en på 1 år fortalt dere at de har vondt pga d emå bøye benå? hvis du legger barnet ditt på gulvet, legger det seg rett ned med beina strekt ut? mitt gjør ikke det, dvs han liker ikke å ligge med bena rett ut, men bøyd. men for all del, man må jo se an barnet, og gjøre det en føler er riktig i sin situasjon. MEN, det er så mange som tenker megmegmeg. jobber selv i barneutstyrsbutikk, og det kommer så mange som skal ha det billigste, og enkleste og blabla.. men så kjøper de leker og dilldall til en tusing i tillegg.. blir rett og slett litt provosert over prioriteringen til enkelte.. noen SKAL kjøpe sånn putestol til barn laaangt under 15 kilo, fordi det er billigst.. da kjenner jeg bare ja.. grrr
*Ulrikke* Skrevet 21. mars 2008 #25 Skrevet 21. mars 2008 Hun sitter bakovervendt i "hovedbilen" (hun er 2 år og 4 mnd) - det er den bilen vi kjører "langt og fort" med. Hun sitter forover i "ekstrabilen", den brukes til og fra barnehagen og i maks 50-soner her vi bor (til butikken f.eks.). I besteforeldrenes bil sitter hun forover, og det er først nå de siste mnd at jeg har latt dem kjøre med henne fra oss til dem (da går det fort)... Når det er sagt - vi gjør det som er riktig for oss. Jeg går med en følelse av at jeg vil vite at vi gjorde det som var anbefalt DERSOM noe skulle skje - nettopp for å slippe EKSTRA runder med "hva hvis jeg bare hadde" osv... Hun klager ikke bakover, men skal vi kjøre langt, spør hun om å få se på film i bilen. Hun ser oss jo ikke. Når hun sitter forover prater og synger hun og nevner ikke film i det hele tatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå