Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Nå har jeg vært opp flere ganger om natta for å amme osv i 8 mnd og begynner å bli ganske tullerusk av det! Om et par uker skal han inn på eget rom også, og da blir det enda mer slit å stå opp for å amme han. Noen ganger funker det å gi han smokk eller vann, men som regel blir han bare iiiinnmari sinna. Han får 3-4 (som regel 4) måltider om dagen, og kvelds (grøt) bare litt før han legger seg. Hva mer kan jeg gjøre?? Og hvordan?? Hilsen desperate meg......
clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 La han skrike ei natt eller to, så pleier det å gi seg. Vår minste var mørkeredd fant vi ut, så han ble jo aldri ferdig å skrike... Helt til vi oppdaget det at når vi lot døren stå åpen så slappet han av. Kom ikke på det, da storebroren alltid sov med dør igjen, og sovnet best sånn. Stakkar liten. Men ellers trenger de visst ikke mat om natta lenger da. Hva med å gi mer grøt?
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Her brukte eg tre netter:) Ha senga til ungen inntil di, så du slepp å stå opp. Natt 1: 4,5 timar med gråt, sutring og meg med handa oppi senga; "jada, mamma er her... det går så bra...." Ikkje ta ungen opp! Natt 2: 1.5 timar med det samme som natt 1. Natt 3: 1 time med samme som natt 1... Natt 4: endelig:) ferdig med avvenning:) forslag verdt å prøve, sjølv om det var tøft mens det sto på Eg er aleine, og måtte berre ta det sjølv:)
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2008 Jeg er jo sammen med bf så han kan jo hjelpe til. men hvordan? Og hvordan skal jeg klare å høre på at han skriker sånn sårt? Huff.. (er skikkelig bløt, jeg vet...)
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Hei.. Skjønner du er sliten ja. Siden han er så stor, så har han faktisk ikke behov for mat om natta, for da får barnet faste måltider.. Jeg avvente Milla da hun var 5-6 mnd, for jeg visste da at det bare var kosen hun ville ha om natta.. Kos får hun masse av om dagen, så om natta får hun sove Når hun våknet om natta, så gikk jeg bare bort til sengen hennes, ga henne smokken strøk henne over panna og på kinnet for å vise at jeg var der.. Men prøvde å la være å ta henne opp.. MEN roer hun seg ikke i senga, så tok jeg henne opp og bar litt på henne ved senga, før jeg la henne ned igjen.. For da kom hun opp og fikk litt nærhet. Hun roet seg veldig fort. Men som sagt, prøvde å roe henne i sengen før jeg tok henne opp. Etter noen få dager skjønte hun at det ikke var mat og få, og sov mye bedre.. Det kan jo bli litt slitsomt de første dagene da, med litt gåing og trøsting om natten, men det er verdt det, barnet blir fort vant med å sove i stedet for å få mat. Man må bestemme seg for at NÅ er det nok, selv om det blir noen få våkne netter. Og når han i tillegg snart skal over på eget rom, kommer han muligens til å sove ennå bedre, det gjorde snuppa, får mer ro.. Lykke til
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. mars 2008 Men blir dem ikke bare mer frustrerte når de blir tatt opp av mor og de vet at DER er puppen, men de får ikke?
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Det er det du må overhøyre:) Det er ikkje sår gråt av behov for mat, det er barnet som vil kose og få litt ekstrasevice av deg. Og når barnet er 8 mnd, er der ikkje behov for mat om natta. Barnet MÅ lære at natta er til å sove:) Mi var 7 mnd.. du kan evt legge deg på eit anna rom og la far ta støyten:)
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Dei tenker ikkje så langt og så fornuftig som oss voksne. Men ta IKKJE ungen opp om natta:)
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2008 Ok, da skal jeg prøve i natt og håååpe jeg ikke gir etter :-/ *grue seg masse masse*
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Nei, Milla ble ikke det. For når hun fikk pupp, så sovnet hun ved den etter 2-3 min kanskje, og da var hun ikke akkurat sulten.. Da ville hun ha kos. Så om jeg måtte ta henne opp om natta, når hun var ekstra urolig, så bar jeg henne bare inntil meg og rugget slik at hun roet seg.. Men det kan hende gutten din vil fortsette å skrike, men det snur altså, etter et noen få døgn vil han skjønne det, at han ikke får pupp, og vil heller da ikke våkne masse for å få det.. Selv om det er vanskelig, så prøv å tenk at han ikke har behov for mat.. Men gi han en full porsjon med grøt en time før legging, så han er god og melk, også en flaske med melk på senga når han legger seg, da er magen full og god. Funker veldig godt her..
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 gjev du etter, får du berre lengre kamp:) tenk den tanken, når det står på
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. mars 2008 Bare et spørsmål.....? Er det ikke verre for barnet å bli tatt opp for så å bare bli lagt ned igjen etterpå? Jeg vet at gutten her kommer til å rett og slett klikke i vinkel da... Og han tror jo da at han skal få når han blir tatt opp, for så å bare bli så skuffa og lei seg når han blir lagt ned igjen? mener ikke å mase asså
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. mars 2008 Han nekter å drikke melk av flaske. Går det bra å gi grøt rett før han legger seg da? og passe på at han drikker masse?
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 Jo, mulig det.. Barn er forskjellig og ting fungerer for meg, men ikke for andre... Jeg tar absolutt ikke snuppa opp om natta, men om hun ikke gir seg og er kjempe lei seg, så tok jeg henne opp litt, og roet seg i armene mine. Det er faktisk bedre enn å gi pupp.. Det viktigste her er at man ikke skal gi mat.. Om barnet blir tatt opp litt for å bli lagt ned igjen, ødelegger ikke nattavvenningen. Gjorde absolutt ikke det her, og ingen jeg kjenner heller.. Barnet vil alikevel la vær å våkne for mat etter hvert. For det får faktisk ikke mat...
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 Det er meir enn nok;) han skal klare seg på graut og melk gjennom natta:)
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Gi han grøt rett før han legger seg du, det går veldig fint det, sålenge han er god og mett i magen sin.. Gi han grøt først da vet du, før du går å tar kveldsstellet.. så får maten noen minutter på å sekke før senga.. Dette klarer du, noen få netter med uroligheter og skrik, men blir myyye bedre og er verdt det.. Jo lenger du drøyer, jo verre..
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 20. mars 2008 Ok. Da prøver jeg å ikke ta han opp, men trøste han over sengekanten. men dersom han illskriker (noe han mest sannsynlig kommer til å gjøre...tror det er et relativt stort temperament der ja..) så tar ejg han opp og bysser til han har roet seg. Og legger han ned igjen. Skal jeg prøve å gi han vann?
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 Jeg ville prøvd uten vannet jeg da.. Han får jo godt med drikke før leggetid. Hvis ikke kan han jo bli vant med å få det hver gang han våkner, og alikevel våkne noen ganger om natta.. Jeg ville bare roet han med kjærlige stryk og kos.. Godt du er forberedt på hyl og skrik da, men han har det ikke vondt.. Det blir bare ikke som han forventer :) Det vil gi seg. Vær sterk og sta, akkurat som han
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #20 Skrevet 20. mars 2008 P.S Kan jeg spørre hvor i Vestfold du er i fra? Send meg PM om du ikke vil si det her..
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. mars 2008 Oki.. Da blir det vilje mot vilje i natt Tusen takk for tips )
Lykkeliten og jeg Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #22 Skrevet 20. mars 2008 Pm er sendt =) tar natta nå jeg. og krysser alle fingrer og tær og alt som krysses kan at han plutselig har avvent seg selv i natt ;p
**Min nydelige Milla** Skrevet 20. mars 2008 #23 Skrevet 20. mars 2008 Lykke til da, dette kommer du til å klare, bare ikke gi deg. Du vet nå at det kan ta noen dager.. :) Lillegutt har ikke vondt av det.. Ha det i tankene..
Mammaen til 2007jenta Skrevet 20. mars 2008 #24 Skrevet 20. mars 2008 jeg er av den svake sorten som får helt vondt inni meg når hun gråter. Jeg fikk godt hjelp av mamma (er naboer), hun lå over hos meg i 3 netter (det var alt som skulle til- nå er hun helt avvendt), og jeg lå hos henne. I tillegg fikk jeg 3 gode netter med søvn, uten å "ligge på vakt". Herlig!! Stå på, er verst når det står på, men finnes lys i tunellen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå