Mogop fikk augustgutt Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Vet at dette er teite innlegg, men vesla er 3 1/2 år og 110 cm høy, veier ca 19 kilo. Synes alle andre på den alderen ser mye mindre ut.. Fatter i såfall ikke hvor hun har fått høyden fra, vi foreldre er helt ordinære...
Mogop fikk augustgutt Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. mars 2008 -og hun bruker 29/30 i sko............
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 He he, ja hun er nok stor for å være jente, men det utjevner seg helt sikkert! Er jo flott å være høy da. Eldstegutten min er 3 år og 3 mnd og er ca 103 cm og veier ca 18 kg. Han bruker str 28 i sko.
Honningmelon Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Hun er nok over gjennomsnittet. Min gutt på 4 år er 105 cm og 16,5 kg (sånn ca), og han er helt gjennomsnittlig. Er jo ikke sikkert hun er over gjennomsnittet om et år for eks. Hun kan jo fort stå stille litt med høyde og vekt også. Men, noen er store og noen er små :-)
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Nå har jeg gutt da, men..Han har alltid vært stor for alderen! Han ble målt når han var akkurat 3,5 år og da var han 111,5cm. Nå er han akkurat 4 og 116cm! Mamma har tatt vare på mitt helsekort fra jeg var liten, og på 4 års dagen min var jeg 114cm. Legene mente at jeg kom til å bli nesten 190 høy, men det stoppet på meg og idag er jeg 173. De vokser i rykk og napp disse små, så du trenger nok ikke bekymre deg!
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Nå måtte jeg tenke etter om det var jeg som skrev dette innlegget :-) Jenta mi har nylig fylt 4 år. Da hun var 3,5 år var hun også 110 cm lang. Hun veide 18 kg. Nå som hun har blitt 4 er hun blitt 114 cm lang og veier 19 kg. Jeg også har for lengst merket at hun er vanvittig høy for alderen. Med mors 167 cm og fars 176 cm så er jo det litt merkelig. I barnehagen er det kun enkelte 6 åringer som er høyere enn henne. Jeg tenker at kanskje hun holder på å "vokser i fra seg" nå i starten og at det stopper opp snart. Er til tider litt bekymret for dette, men ikke noe å gjøre med. Hun var 50 cm da hun ble født, men har vokst vanvittig mye hele veien. Ikke i rykk og napp. Jeg holder framdeles på og måler henne hver måned og hun vokser i snitt 1 cm pr måned - noe som jo er veldig mye i hennes alder.
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 I og med at jeg sjelden "møter" jenter som matcher min egen jentes høyde, så ble jeg litt interessert. Hvor høy er du og pappaen hennes da? Hvor høy var hun da hun ble født? Og hvordan har vekstkurven hennes vært fram til nå?
Mogop fikk augustgutt Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2008 Helt sprøtt, bruker faktisk 6 år i klær vi. Nabojenta på 6 år er lavere enn henne. Er vel ikke noe problem at hun er så stor, men oppførselen hennes står ikke akkurat i stil med høyden, så jeg er blitt litt paranoid når jeg er ute med trass-ungen blant folk.... Vi er forresten akkurat like høye som dere!! ps hun er prematur og var bare 42 cm da hun ble født.... pussig.
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 PepsiMaximusa: Du sier du var 114 cm på 4 årsdagen din - det er nøyaktig det samme som min frøken. Når var det du bremsa opp med voksinga? Hvordan var det på skolen? Var du alltid den høyeste ungen? Hvordan opplevde du dette?
Mogop fikk augustgutt Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2008 Hun har også vokst helt jevnt, ikke noe rykk og napp. Kjenner noen som fødte gutt samme dag, de er høyere enn oss som foreldre, og han er minst 10 cm lavere enn henne.... Ellers så har hun en super motorikk, snakker klart og tydelig (og mye!) og kan alle bokstaver... (sorry, alle dere som hater skryt) Foreldrene til en nyinnflyttet nabogutt blei fornærmet (!) da de forstod at hun var 4 mnd yngre enn han (og et hode lengre + snakker helt rent)
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 Mi var 108 cm og 19 kg ved ca 3,5 år:) Og ho er høg idag også; 132 cm og 25 kg (7 år i januar). Ho er nesten eit hovud høgre enn dei andre i klassen, på størrelse med dei i 3. klasse:) Så jenta di er høg, men det kan vere at ho nettopp har hatt ein god vekstperiode:) Mi er vurdert av HS til å bli ca 175 cm om ho fortsetter å følge sin vekstkurve:) Det er jo ikkje så gale:)
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 Frøkena mi bruker 110/116 i klær. Bukser må hun opp i 116 for hun har mye av høyden sin i beina. Ja, jeg merker at folk som ikke kjenner henne forventer på en måte mer enn de ville gjort av en annen 4 åring. Og hun blir også en del forvirret av det selv. Kullet hennes på avdelinga i barnehagen er jo i hvert fall et halvt hode lavere hele gjengen og hun sliter med å identifisere seg med dem. Hun leker mest med de som er eldre og føler helt klart at det er dem hun hører sammen med. Ikke bare lett å være såpass mye høyere enn gjennomsnittet.
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #13 Skrevet 20. mars 2008 Tenkte eg også kunne ta med at vi bruker no str. 11 år i kle:) lange bein og armar:)
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 Hvordan finner de ut (f.eks. de på HS) hvor lang ungen vil bli som voksen om han/hun følger sin vekstkurve? Er det noe man kan finne ut selv?
bente69;) Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 Snuppa vår er 3 år og drøye 9 mnd, hun veier ca 18 kg og er 108 cm lang. Bruker str 28 i sko. Slik har hennes vekstkurve sett ut; Fødsel : 4.280 gr og 53 cm lang 1 år: 11,5 kg og 80,5 cm lang 2 år : 14,5 kg og 91 cm lang 3 år: 17,5 kg og 101 cm lang ( har vært mye syk i vinter, derfor liten vekt oppgang). Jeg er 1.70 og gubben 1.83, ikke spes høye vi heller. Snuppa har i grunnen vært litt større en de fleste gjevngamle hele livet.
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 Jenta mi skiller seg også vesentlig fra andre på sin alder - og da mener jeg ikke bare pga høyden. Hun er veldig langt fram språklig og sosialt. Synger nesten hele alfabetet. Snakker helt rent og får sagt alt hun vil uten at noen har problemer med å forstå henne (heller ikke helt fremmede). Tidligere i vinter fikk avdelinga hennes ny avdelingsleder. Etter et par måneder var det på tide med første foreldremøtet. Og da kunne hun fortelle oss at hun knapt kunne tro at dattera vår var født i 2004. Nesten så hun hadde lyst å spørre oss om vi var helt sikre på at hun virkelig ER født i 2004..... Man blir jo veldig stolt som foreldre, men samtidig byr dette på en del utfordringer i forhold til plassering i gruppa og hvem jenta identifiserer seg med.
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Ho berre såg vidare på den persentilen mi jente låg på og har lege på sidan fødselen, og fant det ut sånn ca, sikkert utfra kortid det er vanlig å vere utvokst for jenter. Det er jo ikkje sikkert det stemmer heilt, men eg var så redd for at ho skulle nærme seg 185-190cm:) men så lenge det held seg under 180, så er det greit:) Og det er med tanke på spes. kle og slikt. Dess høgre ei jente blir, dess vanskeligare å finne kle.
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 Snuppa mi er 107 og ca 18 kg, samme alder. Får masse kommentarer på hvor stor hun er..
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 Jeg er også veldig nervøs for at jenta mi skal bli veldig høy som voksen. Personlig håper jeg at voksinga stopper ved maks 175..... Når er det vanlig å regne med at jenter slutter å vokse?
*Rutletutt* Skrevet 20. mars 2008 #20 Skrevet 20. mars 2008 Hun er større enn gutten min i hvertfall - men har alltid vært litt liten da. Han er 14kg nå (3 år og 3 mnd) litt usikker på høyden, men har bruker 98 i klær. 25 i sko.
Tiger of trøndelag Skrevet 20. mars 2008 #21 Skrevet 20. mars 2008 Mi jente på samme alder er 96 cm og 13kg. Bruker 92/98 str i klær. Var selv 17kg når jeg begynte på skolen, og barnefar var heller ikke så stor, så da er det vel ikke så rart vi får litt små og spinkle barn:-)
Sjokoladekaka Skrevet 20. mars 2008 #22 Skrevet 20. mars 2008 ja, eg er heilt enig med deg:) men eg har eit håp om at ho kjem tidlig i puberteten, for det stoppar vel litt veksten(?) Eg sjølv var ganske tidlig utvokst(161,5 cm:)) og fekk mensen 11 år gammal, så det er jo eit ønske her at puberteten i allefall skal starte ca når ho er 10 år, med mensen ikkje for lenge etter;) Eg har i alle fall høyrt at ein ikkje veks så veldig mykje meir etter at mensen er starta.... For guten min sin del, så kan han berre vekse i vei:) han er lang han også Men faren deira er nesten 2 m, så litt høgde må vi nok regne med:) hehe...jadda... han låg nesten 1/2metern aleine;)
Cala75 Skrevet 20. mars 2008 #23 Skrevet 20. mars 2008 Det finnes jo følgende formel for hvor høy ei jente kommer til å bli som voksen: ( (Fars høyde - 13) + mors høyde ) / 2 Deretter må man trekke i fra eller legge til 10 cm. Jentas voksne høyde bør bli i mellom dette intervallet. I vårt tilfelle blir det 165 cm +-10 cm som vil gi en makshøyde på 175 cm. Håper bare at det stemmer :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå