Gå til innhold

Har yngre foreldre mer barnevakt enn eldre foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at noen kommer med denne påstanden litt lenger nede her, og lurer på om dette virkelige stemmer. Selv var jeg 22 da jeg fikk min første, og hadde ikke barnevakt før han var årsgammel. Var helt tussete, og følte ikke behov for noe avlastning. (Kanskje pga at eksen stilte opp minimalt, og jeg var vant til å ta meg av alt alene).

Nå som jeg er 30, og har 2 "planlagde barn" i tilegg, er jeg mye mer avslappet. Mannen min tar sin del av ansvar og plikter, og gir meg pusterom i hverdagen. Og jeg har ikke dårlig samvittighet om vi bruker barnevakt en kveld eller helg i ny og ne. Føler ikke lenger at jeg må bevise at jeg er noen perfekt mor, ikke engang overfor meg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk vår første da jeg var 23 og hun var på overnatting første gang da hun var 17mnd. Har ellers barnevakt noen timer et par ganger i kvartalet.

Så her stemmer det ikke.

Skrevet

Det er ingen fasit for det spørsmålet, alle er forskjellige, uavhengig av alder.

Skrevet

Vært sånn her også, hadde fri 3 netter i løpet av de tre første årene til guttungen...har vel adskillig mere fri nå enda jeg har 3 barn, minsta er 10mnd og for lita enda da..men snart kan hun også sove borte. Men besteforeldrene har henne gjerne noen timer på dagtid, grei start å venne henne til å være sammen med andre uten at jeg er der. Så blir det lettere for dem å ha henne natta over senere.

Så her blir det heller og ferier uten barn også etterhvert. Godt for alle det, med litt pusterom. Og besteforeldrene synes det koselig å "låne" de små litt i ny og ned..

Skrevet

Jeg tror at når en får barn tidlig og som kanskje ikke var planlagt da både stiller familien mer opp og maser om å få passe:)

De venninnene mine som fikk barn tidlig hadde nok mye mer barnevakt tidlig enn de i venneflokken som ventet lenger. Vi andre fartet rundt og det er jo en måte å fortsatt henge sammen med venner. Kanskje det er mer sårbart å falle utenfor eller at en ikke vil miste venner? Er en eldre har en stort sett flere venner i samme situasjon og en har rast litt fra seg.

Samtidig er jeg mye mer avslappet når det kommer til barnevakt med nr 2 enn nr 1. Hadde en del tullete oppfatninger om at barnet ble utrygt osv.

Skrevet

Fikk Natty når jeg var 20 år, og hun sov borte for første gang når hun var 3 mnd. Har endel barnevakt, men mest fordi svigermor og mamma tilbyr seg. De bor begge i nærheten, og det er deres første barnebarn på begge sider. Jeg ser ikke helt problemet med å ha barnevakt så lenge det passer hver enkelt.

Skrevet

Var jeg som kom med den teorien, og det ble jo litt flåsete formulert.

Det jeg mente er det erteposen sier: de som får barn når de er veldig unge får nok mye mer tilbud fra foreldre...Det er jo ikke rart at de trenger å rase mer fra seg enn oss eldre.

Skrevet

Fikk eldstemann 3mnd før jeg fylte 19, og han har til nå (ble 4år i januar) vært borte fra meg 12 netter. Bare 2netter borte fra meg og faren samtidig. Mini har jeg vært borte fra 10 netter (han er 2,5). Så for oss stemmer det ikke.

Første barnebarnene på begge sider og frem til mini var 1år bodde vi ikke langt fra begge sider. Men hadde ikke mye barnevakt av den grunn. Foreldrene våre har hatt de noen timer innimellom når vi bodde nært om det var noe vi skulle. (eller svigermor har jagd oss ut døra for å gjøre noe bare vi to)

Men vi gir hverandre stor frihet til å gjøre sosialeting som ikke må innvolvere alle under dette taket. Å si at man har mere barnevakt når man blir foreldre tidlig er veldig generalisering. Noen har mye barnevakt og andre har lite, det hele kommer ann på hva man er vant til fra man selv var liten, om man har familie og venner nært som vil være barnevakt og hvor stort behov man faktisk føler for å ha det.

Skrevet

Vi er begge over 30, og min mor er masse barnevakt. Bor et stykke unna, så hun har tassen på overnatting. Han er snart 20 mnd, og var her på vinterferi i 3 dager, og har vært her i 3 adger på påskeferie. Vært her alene kanskje 4 helger etter sommeren, så vi har mye barnevakt. Hun kunne sikkert hatt han hver andre helg hvis vi spurte.

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

Det stemmer ikke her.. Jeg har aldri barnevakt.. Jeg blir 22 og pappaen blir 32.. Har hatt et par timer fri bare...

Skrevet

Så forutinntatt du er :-)

Skrevet

Det er klart at de det ikke gjelder vil melde seg her, men det har da vært ørten tråder om "Hvor ofte har dere barnevakt" her inne tidligere, og da er det ikke vanskelig å se trenden.

Men for all del - må jo ikke si noe om de unge. De er fredet...

Skrevet

Jeg har sjeldent barnevakt - det er da kun barnefar som har henne... Så det er vel i prinsippet ikke barnevakt hos sin egen far. Det skjer bare når jeg plutselig må noe og han stepper inn - eller når samboeren min og fløyelsgrøt har Boston-kvelder.

Tanten min har forresten 4 barn - var ikke så gammel når hun fikk dem - og har ALDRI brukt barnevakt... Jeg kjenner flere andre unge dette gjelder og - så det blir så dumt å generalisere.

Handler ikke om at man ikke kan si noe om de unge - mer at alt som kommer ut fra deg er dritt mot de unge. Tar meg lite nær av det.

Skrevet

det er vel ganske uvesentlig hvor mye barnevakt unge eller gamle foreldre har. det er jo stor uenighet om hva som er "best" når det kommer til barnevakt eller ikke.

personlig har jeg ikke hatt mye barnevakt men etter at han begynte og sove 1 natt hos faren sin vær 14 dag så har det ikke blitt noe barnevakt ut over det. så her løste det seg selv. noen vil si at det er mye andre vil si det er lite. ett fett. småen har det så langt jeg kan se bra

Skrevet

Kan ikke si noe om de eldre heller, de er like fredet de.

Teorien din holder ikke mål.

Skrevet

Hadde jeg giddet skulle jeg søkt opp en sånn tråd til dere...

Skrevet

Nå driver alle her inne på dib med rockering og - så hva noen her inne gjør, utgjør ikke hva flertallet i det norske samfunn gjør. For jeg kjenner ingen (med unntak av EN) som driver med sånn rockering-greier, og langt mindre mange unge mødre som har barnevakt veldig ofte.

Derimot kjenner jeg en god del eldre som faktisk har hatt det svært så flittlig:)

Skrevet

Siden når ble dip representivt for samfunnet?

Forøvrig ser du det du vil se, og finner informasjon på det du vil - gjerne mot unge mødre - for, bare innrøm det, de liker du ikke.

Jeg kan sikkert finne informasjon på det motsatte.

Skrevet

Er det da jeg skal si at

"Jeg bruker ikke rockering, og har sjelden barnevakt så da kan det umulig stemme!!!"

Baser da ikke gjennomsnitt på enkeltpersoner.

Skrevet

Har jeg sagt det? Jeg ja at mitt inntrykk er sånn. Det er ikke bare basert på DiB.

Er jo litt "smigrende" at dere alltid er så sykelig opptatt av hva jeg mener.

Skrevet

Er vel heller litt mer interessant hvor sykelig opphengt du er i at unge mødre gjør feil og liker å fly rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...