clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Jeg har sittet og lest litt innlegg siste dagene, og blitt ganske fascinert. Gjort meg noen tanker også. Hva synes dere? Jeg tenker at det må være vanskelig for enkelte å være besteforeldre i dag. I gamle dager lærte folk alt om barn, oppdragelse, etc av sine eldre (foreldre, besteforeldre, tanter etc) Folk hadde gjerne mange barn og var glad for å få avlastning. I dag så har vi (etter utdanning og karriere) fått 1-3 veldig planlagte barn, og vi har lest opp og i mente ALT som vi kommer over. Vi overprøver leger, foreldre etc med alt vi har lest. (Og ikke misforstå - MYE nytt er det veldig nyttig å få ny viten om som ikke våre foreldre visste - eks om det å ligge på rygg grunnet krybbedød fare etc). I tillegg vil vi jo gjerne det beste for småttisene, og KUN DET BESTE ER GODT NOK (som på en måte er veldig bra!) Jeg var også slik. Måtte forklare foreldre og svigerforeldre HVORFOR slik og HVORFOR sånn - det hadde jeg jo lest. Og noe av det stemte også, men så er det nok litt sant i det mamma av og til sier: "Vi har jo oppfostret/oppdratt tre unger vi også, som har overlevd og fått det fint", så det er nok noe de kan lære oss. Det er ikke alltid "fagfolk" som har rett. Eks: Skal jo helst fullamme til 6mnd. Min lille var illsint om natta da han var 3,5-4mnd selv om jeg ammet og ammet. Mamma sa jeg burde gi han grøt, kanskje han var sulten. jeg prøvde litt, uten at det hjalp. GI han en skikkelig porsjon sa hun - og jeg gjorde det, og etter det sov han gjennom... HÆRLIG.. Uansett - jeg tenker tilbake på tiden med førstemann der jeg "forebyggende" fortalte foreldre og svigers ALT jeg hadde lest, i tilfelle de skulle komme med en brukt madrass + + +. Min egen mamma snakket jo litt mer med meg innimellom, og tok diskusjoner, men svigermor er VELDIG forsiktig og redd for å gjøre noe "feil" eller som vi ikke liker. (Jeg må jo ha hørtes ut som en "viktigper" som kan alt...) Merker det fremdeles på henne at hun er litt usikker på om jeg synes ting er greit når hun er med barnebarna. Og det synes jeg egentlig er litt synd. Vil jo at hun skal være seg selv og kose seg med de... Nå er jeg blitt VELDIG avslappet på det meste. Jeg synes fremdeles ikke vi trenger å hive godteri/usunne ting etter de når de ikke vet hva det er (er 2 og 3 år)... Uansett - det må vel være greit om besteforeldre gjør noe som bryter våre tanker og rutiner litt innimellom. (Hadde de passet ungene mine 1-2 dager i uka og gitt de MYE godteri hver gang pluss hold de oppe lenge hver kveld hadde det vært noe annet). Noen "frynsegoder" må de kanskje ha. Hva synes dere? (Tror forresten dette ble litt rotete skrevet, men håper det er forståelig..)
clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. mars 2008 Mange barn i verden opplever jo helt forferdelige ting, så litt ekstra kos med besteforeldre som elsker de over alt på jord kan vel ikke være feil? (Med mindre det er så ille at de blir bortskjemte og ufyselige...) Og det går helt av skinner...
Sånn kan det gå Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Om besteforeldrene har ungene så mye at de virkelig rekker skjemme dem bort, er det ikke dem det er noe i veien med, men barnas foreldre...
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Mitt inntrykk her inne er heller at disse "gamle" med planlagte barn ikke er de som har barnevakt mest, for å si det sånn. De som syter mest er jo de yngste - som også er de som ahr mest barnevakt (igjen mitt inntrykk basert på mange innlegg her inne) Og selvsagt gjelder det ikke alle. *garderer meg mot angrep*
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 men har selv en svigermor som måtte settes litt på plass. Hun ville gi sjokolade da babyen bare var et par uker, og ville alltid lure i ungene våres godterier om vi snudde ryggen til. Dette endte med at vi stilte en samlet front mot henne (sammen med 2 særkulls som var litt større), og ga henne råd om sunne alternativer som barna likte. De små barna liker jo faktisk bedre frukt og brød, enn godterier. Det mest fantastiske er at svigermor faktisk har snudd, og i ettertid har hun innrømmet at vi hadde rett. Om hun nå skjemmer bort barna litt når de er hos henne, bryr jeg meg lite om. Bare hun ikke motarbeider oss som foreldre. (Sist vi var bortreist hadde de eldste vært oppe til 1 på natta, men det får være hennes problem. Den yngste sto jo uansett opp klokken 6.30. Når det er sagt så er vi ganske avbalanserte, og lar stort sett besteforeldrene styre seg som de vil når de har barna. Men hadde kanskje vært annerledes om de bodde i nabohuset :-D
LizzyG Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Jeg tror det er verre å være svigerforeldre idag, for svigerbarna er sikkert litt frekkere enn det man var før? Mitt inntrykk er hvertfall at folk er skarpere mot hverandre nå, enn det man var "i gamle dager". Vi har endel barnevakt for både svigermor og min egen mor er relativt unge (under 50 år), det er første barnebarnet på begge sider, de bor begge i nærheten her, og fordi de spør om å få være barnevakt. Når de har hun, så synes jeg det bare er koslig om de duller og skjemmer hun bort litt.
cherry coke Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Vet ikke hva jeg skal si...Mye hysteri ute å går iallefall. Besteforeldrene til jenta mi passer hun maks en gang 1 mnd, og sist de passet henne gikk hun å la seg kl 23. Tror jammen hun fikk smake is og saft også (kan IKKE garantere at den var sukkerfri)!! Hjelpes.....Snuppa hadde en kjempekveld og koste seg værre sammen med besteforeldrene. Men vurderer nå om jeg skal begynne å sende med sjekk liste neste gang hun skal overnatte....
clarice_starling Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2008 Enig med deg. Men jeg er også fascinert over dagens besteforeldres behov for å putte i barna godterier. Allerede da eldstemann var 6 mnd var folk klar for å hive i han brus. Jeg prøvde å si at han kan jo ikke drikke det. Følte at farmor og oldemor syntes jeg var en veldig streng person. Mine gutter ELSKER alt som har med frukt å gjøre. Beste i verden. Likevel kommer farmor nesten alltid med unskyldning når hun kommer med druer/plommer - vet ikke helt hva de vil ha/liker. Akkurat som om hun syns det hadde vært bedre med godteri. Må nesten bare le - prøver å forklare at de er jo OVERLYKKELIG over druer og plommer. I år er første året vi har åpnet for litt godteri i påske egget (jeg syns f.eks rosiner, pastiller og kjeks hadde vært nok- de er små, og det mest spennende er jo egget). Da kom de et egg FULLSTAPPET til randen med seigemenn (som jeg hadde anbefalt etter Minstemann maste om det etter å ha fått det i bhg), Smash, maiskuler, kjærlighet etc. ) Men de vil jo nesten ikke ha noe av det... ja ja... De er vel ikke vant til at godteri er noe problem, siden de fikk det så sjeldent selv. Jeg tenker at jeg ikke trenger å kjøpe det, så lenge de ikke vet hva det er, og maser om det. Og ser jo mange barn i dag sliter med både tenner, overvekt og er overaktive grunnet sukker...
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 jeg kan svare for mine opplevelser ang. svigerpass og min mor som "barnevakt".. Min mor overstyrer meg helt og det tærer veldig på! ett eks. : masse "småspising" innimellom måltidene så hu ikke spiser ordentlig mat er OK tydeligvis. tabletter som jeg ikke vet hva er : jo , det stapper man i barnet så fort mor har snudd ryggen til! ja, jeg kan nevne masse mere.. men hos svigermor er jeg mer avslappet hun følger mine rutiner men gir litt frie tøyler men det er ok fordi jeg føler at jeg kan i det minste stole på henne. min mor har aldri hatt snuppa alene mens svigerforeldre har hatt nemi i 1 uke på sommeren fra hu var 1 år. Svigermor har andre barnebarn også så kan være derfor jeg ikke er så streng mot henne,hehe. Men ja, er enig med deg at det finnes sunnere alternativer å gi til små barn men er ikke alltid like enkelt å holde styr på det når man faktisk er borte!! men vi har da overlevd vi og (og det er jo de som har oppdratt oss, er det ikke? )
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Jeg elsket selv bestemoren min. Kunne ikke vente med å komme til henne. Når jeg var der hadde jeg det så kos. Minner for livet. Jeg kan ikke ta den gleden fra mine barn. De er så heldige har alle 4. Så selv om de nå er små skal besteforeldrene ha ungene så mye de ønsker slik att tullene kan få glede av de og besteforeldrene blir godt kjent med de. Hadde vært egoistisk av meg om jeg skulle nekte de det. Det hadde vært tris for jentene og besteforeldene. Skulle jeg sitte å si det er mine unger det er mitt ansvar bare jeg skal ta vare på de for jeg vet best og jeg skal ha mine barn 24 /7 for det er best for de. Nei da tenker jeg mest på meg selv om mine ego følelser. Når de er så heldige ha de i sitt liv skal det også tas veldig godt vare på. Storetulla ELSKER de og løper bort når hun ser de. Det smelter mitt hjerte og besteforeleldene sine. Hva er ikke bedre for ett barn å bli elsket av mange. Det danner en fantastisk grunnmur for resten av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå