Gå til innhold

hvilke tanker har dere om utenlandsstudering og små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har så lyst til å flytte til Australia og ta 1-3 år der fra neste sommer..

har termin 5. august, så tuppa blir litt under et år når vi event. flytter..

hva tror dere? noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forutsatt at dere finner en barnepassordning som fungerer, så hvorfor ikke?

En del land har imidlertid ikke barnehager for så små barn (vet ikke hvordan Australia er), og da kan det jo bli problematisk. Men kanskje universitetet har studentbarnehage, eller noe sånt?

Har selv bodd i utlandet 3 år (Tyskland) med barn som var hhv 2 og 5 da vi flyttet, og det gikk ganske greit, selv om jeg må si jeg ikke hadde helt sansen for pedagogikken der, hverken i barnehage eller skole...

Skrevet

Når dere er to som flytter sammen, tror jeg det blir skikkelig spennende. Har selv født i utlandet, men bare Danmark, da.

Alt er jo anderledes i utlandet, men det er kjempedeilig å prøve noe annet enn Norge.

Jeg ville rett og slett ha begynt å undersøke vaksiner, trygderettigheter osv nå, sånn at dere kjenner systemet og hva dere går til inn og ut før dere evt reiser.

Skrevet

takk for gode tips og råd :)

vi skal begynne å planlegge nå til sommern allerede, må jo tilrettelegges ekstra når man har med et lite barn, men tror så absolutt det er mulig :)

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å bo i Australia med barn, men må bare si at jeg har bodd der 1 år og jeg elsker landet, menneskene, klima alt! Herrgeud så misunnelig jeg ble nå!! Lengter så tilbake jeg..

Lykke til og go for it!

Skrevet

Jeg flyttet til USA for å studere når jeg var ca tre mnd på veg. Dvs jeg fødte i USA. Vi er her fremdels, men flytter hjem til sommeren. Da er datteren min 2.5 år ca. Det fungerer helt topp å bo i utlandet. Men et par tips/litt info: (PS alt dette kan være annerledes i Australia, men verdt å sjekke opp hvertfall)

Så lenge du er dekket av lånekassen er du pliktig medlem av folketrygden, og det er også ditt barn. Men vi får kun dekket det staten dekker hjemme, dvs vi får ikke dekket vanlige rutinekontroller og heller ikke vaksine. Pass på at jenta di derfor tar mest mulig sjekker og vaksiner før dere drar, og når dere evt. er hjemme i ferier.

I USA er det ekstremt få i vår situasjon; de fleste her er eldre når de får barn. Eller så er det innercity tenåringsjenter som er "på kjøret" som får barn før de er 30. Ergo litt vanskelig å knytte nettverk.

Du er langt unna familie og dermed barnevakter. Når vi er hjemme eller har besøk har jeg "dårlig samvittighet" overfor datteren min når de reiser igjen. Siden hun da savner dem.

Det var det jeg kom på i farten...

MEN DET ER ABSOLUTT Å ANBEFALE! Det er nå dere har muligheten...

Skrevet

Takk, det var veldig gode råd og tips og ta med seg videre! :-)

viste ikke dette med folketrygden osv, så det var fint du sa. vi skal som sagt skjekke opp en hel del før vi bestemmer oss, men har virkelig lyst til å få det til!

takk igjen! :-) all erfaringer er bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...