Miss Misantrop Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Det var leit å høre at ditt barn døde av en hjerneskade som kan knyttes til toxoplasma. Jeg skal innrømme at jeg syntes matdebattene er mere morsomme en lærerike. De mest absurde spørsmål eller forslag kommer opp i tråder. Og de får blodet til å koke hos noen. Hvis jeg ønsker informasjon om hva jeg kan spise eller ikke spise tar jeg en titt på Matportalen.no eller andre kilder jeg selv anser for sikre. Med dette mener jeg så absolutt ikke at folk ikke burde diskutere mat her inne. Jeg sier bare at jeg ønsker å være kildekritisk. Jeg ser at det å ha "dårlig" humor på område kan virke som et slag i ansiktet for dere som faktisk har opplevd å miste et barn under så grusomme omstendigheter. Jeg beklager dette fra min side og det skal ikke gjenta seg.
Alexandra69 Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Helt i orden du. Jeg klandrer det ikke. Tusen tåpelige spørsmål har nok skylden for at mye kan oppfattes som komisk. Rister ofte på hodet selv jeg. Jeg følte bare for å kommentere det innlegget. Litt tilfeldig at det ble i akkurat den tråden, for jeg har ofte reagert på hvordan enkelte "skryter" av å ikke bry seg om toxoplasmose og listeria. I mitt forrige svangerskap visste jeg jo at det var farlig, men jeg ante faktisk ikke at barnet kunne få alvorlige livsvarig hjerneskade og i verste fall dø av det. Nå ble det ikke påvist toxoplasmose i min sønns tilfelle, men hjerneskaden som ble påvist var av samme slag som kan forårsakes av toxoplasmose. Du kan tro jeg var glad for å vite at jeg hadde fulgt anbefalingene for å unngå å gå det. Og det er jo strengt tatt ikke så veldig mye man må passe seg for da. Man kan jo omtrent telle det på fem fingrer. Og skadeeffekten skal være veldig godt dokumentert før Mattilsynet faktisk går ut offentlig og advarer mot noe. Men enkelte spør jo om "tusenvis" av ting som aldri har vært nevnt i disse anbefalingene. "Kan jeg spise kremost, kan jeg spise pesto, kan jeg spise lammestek, reker, jordbær" og jeg vet ikke hva. Ikke rart mange oppfatter det som hysteri. De kunne heller ha satt seg inn i hva det faktisk blir advart mot, og ikke lage tusen tråder ut av det. Som regel så går jo ting bra for de fleste, men det er i de sjeldne tilfellene at det ikke går bra at det er godt for mammaen å vite at hun ikke kan klandres. Livet er tungt nok uten den skyldfølelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå