Gjest Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Jeg tror datteren min har atopisk eksem , hun har små,rødflammende prikker bak knærne som ikke går vekk, det virker også litt tørt. lurer på hva dere som har barn med dette gjør for å dempe det. Vi skal til legen etter påske, men er det noe jeg kan bruke før den tid, evt sinksalve/ olje/ pudder??????
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 På apoteket har de en fantastisk krem for atopikere: A-derma exomega (eller noe sånt....), den er kløhemmende, samtidig som den styrker huden og gir fukt. Eneste krem på markedet, som er reseptfri, so hemmer klæinga. Blir ofte en ond sirkel det der; huden blir tørr, det klør, barnet klør mer, huden blir sår og enda mer tørr og det klør enda mer. Kan hende du klarer å "ta det" med den kremen, uten å måtte ty til hydrokortison. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud_og_haar/atopisk_eksem
En liten en til? Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 gir du henne tran eller noe annet omega 3 tilskudd? Kan hjelpe....
Knøtte :) Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Hei. A -derma kremen som du får kjøpt på apoteket er veldig fin. Min datter har slitt med eksem siden hun var liten, og jeg har brukt denne flittig. En annen krem som er å anbefale er ArgOsan grønn tube, denne er å få kjøpt på helsekost, denne er kjempe fin. Begge disse kremene har jeg gode erfaringer med.
Crême Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Ha olje i badevannet, og så kan du smøre med parfymefri fuktighetskrem etterpå.
Smånetta 14.mai Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Olje i badevannet og masse exomega-krem når det er i utbrudd. Ikke mer enn 37 grader i badet, gjerne mindre. Hudelgen vår anbefaler å prøve fem minutters bad hver kveld med masse olje. Ikke lenger enn fem min, men nok til å få vekk døde hudceller. Så smører du godt inn. Gjerne hele kroppen. Havrebad er det noen som bruker, men har aldri prøvd det på vår lille kar. Et tips er å passe godt på huden i ansiktet på atopikere. Lillemann her sliter med hovne, røde kinn hvis vi glemmer å smøre en gang før vi går ut. Kuldekrem, evt miniderm eller Adermas reapair creme (liten tube til rundt 100).
*Serenity* Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 A-Derma, definitivt! Har vært aldeles strålende på min lillegutts hud. Kjøp også noen av de feteste kremene på apoteket, f.eks Locobase Repair, til de tørreste hudområdene. Smør to-tre ganger daglig til det får stabilisert seg og deretter gå over til A-derma og trapp ned på smøringen etterhvert om du ser det bedrer seg. Det er fett huden trenger og den blir rød og klør fordi huden er for tørr, hvis det altså er atopisk eksem. Hvis det er det, skulle det ikke forundre meg om legen kommer drassende med kortison, men bare la det være så lenge som mulig - forsøk disse fettholdige kremene først. Det er fett huden trenger, Repair til å få kontroll, A-derma Exomega til å vedlikeholde og forhindre kløe. A-Derma har også veldig bra badeoljer, så bruk gjerne dem. Du kan forresten få støtte for innkjøp av disse kremene, de blir jo gjerne dyre i lengden. Før var det Trygdekontoret, så da er det vel NAV nå.
*Serenity* Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Og bare en ting til - pass på at huden i vinterhalvåret ikke får mye vann på seg ute. Vann tørker ut huden (når det er kaldt), så det er lurt å forsøke å holde den tørr i ansiktet. De fleste atopikere er forøvrig nesten helt bra i huden sommerhalvåret. Det er jo godt å vite... Sol og saltvann er bra.
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Bruk fete hudkremer til daglig og olje i badevann. Når barnet har utbrudd kan du bruke mildison krem (1% kortison).. Den er kjempeflott, men bare bruk den akkurat under det verste utbruddet.. Begge mine har vært veldig plaget med dette, men disse tingene har funket her..
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #10 Skrevet 21. mars 2008 Tusen takk for svar alle sammen, ser ut som vi må på apoteket i morgen og kjøpe A-derma kremen:) Vi har prøvd med oljebad men har ikke så veldig god effekt, Det virker som det hjelper å gå uten strømpebukse og bare med myke bomullsbukser rett på huden. Har også smurt med (parfymefri) fuktighetskrem ganske ofte, men hun sier det svir. Synes det høres skummelt ut å bruke kortison krem , så det skal vi for alt i verden forsøke å unngå. Takk, jenter:)
grand danois Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 en ting til som er lurt å gjøre. ikke bad henne for ofte. mi si bader ikke mer en en til to ganger i uken. (hun er 5 år)fordi vannet tørker ut huden hennes. jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var 3måner (er nå 24år) å har fått beskjed fra lege om ikke å bade/dysje mer en 1 til 2 ganger i uken..(vist jeg ikke har svettet eller noe da,da dysjer jeg selfølgeli)
Ane med lillegutt Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Ikke bruk såpe i noen form Olje i badevannet og A-derma etterpå. Og finn den "rytmen" som passer best for huden til ditt barn med hvor ofte du bader, det er en balansegang med å ikke tørke ut huden avfor mye vann, og det at den trenger å få tilført ny fuktighet. Om ikke dette holder det i sjakk så kan det være lurt å behandle med f.eks mildison(reseptbelagt, men mild kortisonsalve) eller hydrokortison (ikke reseptbelagt) for å forhindre at det blir verre eller at det oppstår betennelser i de små sprekkene som finnes i eksemområder. Ellers kan det jo være lurt å holde at øye med eksemen, om den blir verre av enkelte matvarer, og da er jo det beste rådet å holde seg unna disse. Ett annet godt råd er å (om du ikke gjør det allerede) bytte vaskemidler og tøymykner til parfrymefrie alternativer (evt, droppe tøymykneren helt...) Håper det bedrer seg Og som ei over her sa, så kan du få støtte til å kjøpe inn A-derma sine produkter, men da må du ha dokumentasjon fra lege/hudavdeling om at disse fungerer og at ditt barn faktisk har atopisk eksem. lykke til
LinePine*Og Alexandra* Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 "aloe propolis" kremen fra "Forever living" er også super!! inneholder ikke vann og er feit og god til tørr og sår hud. jeg har hatt masse utslett på hendene hele svangerskapet, og denne kremen er den eneste som har funket på meg. tror man kan lese litt om den på foreverliving.com. A-creme på apoteket er også flott. dyr, men veldig drøy og verdt pengene!
Pinjata Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Ser du har fått mange gode tips her nå. Siden du er her på barnimagen er du kansje gravid? Jeg har hørt om en finsk undersøkelse (forskning) som sier at de som er særlig utsatt for å få barn med atopisk hud kan ha veldig god nytte av å spise probiotiske melkesyrebakterier under svangerskapet. Faktisk kunne det redusere faren for eksem hos barnet med inntill 50%. Noen andre som har hørt om dette? Jeg har to barn med atopisk eksem, og spiser nå noe som heter probiotika mage. Fås kjøpt på apotek. Det er i vert fall vert forsøket syns nå jeg. Ikke er det noe fare med å spise det heller.
mai mammaen til to Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 snuppen min på snart to år har begynt å få mye utslett i ansiktet. hun blir knall rød... en venninne av meg sa at hun syns det så ut som atopisk eksem... jeg har nå denne uken i påsken bare smurt henne med vitapan fuktighetes krem. hver morgen og kveld. og kanskje en gang midt på dagen også.. i tillegg har hun fått seba kuldekrem før vi har gått ut. hun er ikke NOE rød nå... det har tatt det helt vekk
leamam Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 det har kommet masse gode råd her...men tenkte på en ting da jeg leste om det med å bade i olje. Ikke bruk natusan sin, men kjøp en son heter apotekets olje. Den er dyr, men drøy:) Vask barnet ditt bare med parfymefrie produkter og IKKE natusan. Lykke til!
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #17 Skrevet 23. mars 2008 Hei! takk for alle fine svar:) Jeg har vært veldig nøye med å ikke bruke for mye såpe og bruker nesten aldri såpe i ansiktet hennes. Hun har ingen utslett i ansiktet, bare bak knærne. Hun bader heller ikke mere enn 1gang i uken. Kan hun få utslett av det hun spiser? Vi var til øre, nese hals spesialist for en tid siden og testet henne for allergier og hun har heldigvis ingenting foreløpig, kan hun allikevel få eksem av noe hun spiser? I går kjøpte vi A-derma exomega og tester den ut, det virker som hun blir mye verre på kvelden enn om dagen. Kjøper også bare parfymefrie produkter til henne. Bruker Blenda sensitive sine vaskemidler.
Smånetta 14.mai Skrevet 23. mars 2008 #18 Skrevet 23. mars 2008 Kom på det aller beste rådet jeg har, egentlig. Ulltøy. Det regulerer varmen så godt og får evt fuktighet vekk fra huden. I fjor brukte jeg mye bomull på han, men ulltøyet vi har brukt i år har hjulpet fantastisk. Min får eksemene på hele kroppen, men har bare vært småprikkete i år.
*Serenity* Skrevet 23. mars 2008 #19 Skrevet 23. mars 2008 Høres veldig rart ut at ull skal være bra på atopisk hud...? Da vi fikk konstatert atopisk eksem på vår lillegutt (da han bare var noen måneder), var vi på et kurs på Ullevål om dette, og en av de tingene hun damen påpekte sterkest, var viktigheten av å holde oss langt, langt unna ull - det er en skikkelig trigger for utslett. Bomull innerst og aldri, adri ull inntil huden. "Lillegutt" er nå fire og et halvt år og er så godt som bra av eksemene sine, men ull tåler han fortsatt ikke, da klør det verre enn verst og han får masse utslett. Vil virkelig ikke anbefale ull til en atopiker, altså :-)
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #20 Skrevet 23. mars 2008 Har også hørt det at ull må man for alt unngå på eksem, så ullklærne har vi pakket vekk.
trillemamma Skrevet 23. mars 2008 #21 Skrevet 23. mars 2008 Vi har også prøvd A-derma, men det virker ikke så veldig godt hos oss. Vi gir gutten Udo`s choise, 2 ss daglig og det er det eneste som virker hos han. Her er noen av linkene jeg fant om drikken: http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&hs=MPn&q=udo%60s+choise+eksem&btnG=S%C3%B8k&meta=
mor til tre søte små,.... Skrevet 23. mars 2008 #22 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har gutt på 3 som har litt atopisk eksem, vi gikk til lege og fikk beskjed om å bruke hydrokortison salven 1% som de selger på apoteket en uke. Etter vi hadde smurt på denne skulle vi bruke Lokobase som de også selger på apoteket. Hydrokortison for å bli kvitt eksisterende eksem og lokobase for å holde huden fuktig siden hydrokortisonsalven tørker så fort inn. Dette hindrer nye utbrudd. Brukte altså begge deler samtidig. Nå bruker vi bare lokobase og huden er fin:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå