Gå til innhold

Trenger hjelp NÅ!! u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommende søndag skal snuppa døpes, og jeg skal lage dåpskaka selv. Har laget både dåpskaker og brylluppskaker før, men har alltid jukset og kjøpt ferdigbunn. Dåpskaka skal være hjerteformet, så da må jeg lage bunnen selv. Har prøvd to ganger, men begge gangene har blitt totalfiasko. Blir flate og harde. Dette er oppskrifta jeg har brukt:

3 egg

90 gr sukker (ca. 1 dl)

90 gr mel

1/4 ts bakepulver

Stivpiska egg og sukker til eggedosis, siktet inn det tørre forsiktig med slikkepott. Nå skal det nevnes at jeg doblet oppskrifta pga stor form. Blir det bedre om jeg lager to enkle? Hva er det jeg gjør galt?

Håper på mange svar! Trenger hjelp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viss du vil ha en litt høy kake, så ville jeg laget to kakebunner, om nødvendigvis ikke brukte alt til slutt:):) Når jeg lager sukkerbbrød, bruker jeg å legge et stk bakepapir løst over kaka (formen) når den står i ovnen:):)Tror kanskje det kan hjelpe:) Såg ikke så mye på oppskrifta din, men måten du gjør det med eggedosisen og det med melet ser jo kjempebra ut!! kanskje du bruker for lite bakepulver??

her er ei oppskrift jeg har fått med svigermor, kjempegodt!

1 kakebunn:

4 egg

1 1/2 kopp sukker(litt stor kopp)

Pisk til eggedosis( pisk lenge)

Tilsett 2 spisesjeer kokende vann og rør litt med mixer igjen

Tilsett kopp med potetmel

1 kopp hvetemel

1 ts bakepulver

det tørre skal ikke mikses i mikseren!! (røre lett om)

stekes i 175 grader i ovn, ca 30-35 min.... dette varierer!! jag har opplevd å måtte steke lenger enn det..tror det kommer ann på hva slags ovn man har osv...

Lykke til med kakebakingen :):):):):):)

Skrevet

mi oppskrift har aldri slått feil

lita form:

4 egg

185gr sukker

75gr hvetemel

75gr potetmel

1,5 ts bakepulver

0.5 ts vaniljesukker

Stor form:

5 egg

230gr sukker

95gr hvetemel

95gr potetmel

2 ts bakepulver

1,5 ts vaniljesukker

Pisk eggedosisen så stiv at du kan skrive ola i den...15 min på maks styrke

så siktar du i det tørre, litt og litt medan du vender forsiktig med en slikkepott

steik på 150-160 C i 45min . 1 time

Når kaka er ferdig så la den ligge i 10 min rett vei og så snur du forma med kaka oppned og let den kvile til den er avkjølt.

Så tek du den utav forma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...