Sjefsmegga Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Blir de mye verre når de er forkjølt? Hvilke medisiner går de på og fungerer de bra når de har luftveis infeksjoner også? Her får vesla Ventoline, Flutide og bricanyl. Og enda hoster hun så hun spyr, surkeler og strever. Veldig veldig snørrete på toppen. Drypper nesa med saltvann og litt Rinox.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Høres ut som min 10 åring fra 7-8 mnd alder.. samme medisin og samme symptomer. Han fikk kostatert infeksjonsutøst astma, dvs at det er nettopp ved forkjørelse og andre infeksjoner i kroppen astmaanfallene kom... var inn og ut av sykehus ( hadde åpen dør- dvs kunne komme direkte ) frem til ca 3 års alder, etter dette mest behov for medisiner ved vinterforkjørelser, etter hvert vokst det meste av seg og i dag medisinfri og en aktiv fotballspiller og skiløper ( ski tidtas individuellt og rangeres fra i år så der synes det godt at han henger med- jevnt med blandt den beste halvparten i allefall ;-) Er du i tvil synes jeg du skal kontakte lege/legevakt, vær bare obs på at en del leger desverre ikke er så oppdatert på astma. Følg derfor ev behandlignsskjema og ta det alltid med ! Lykke til !
Sjefsmegga Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2008 Behandlingsskjema? Har ikke fått noe sånt jeg. Skal utover på legevakta å ta en sjekk om et par timer. Så er det jo reine lotteriet da, om vi får en lege som tar det alvorlig... Jeg er utslitt og overnervøs selv....begrenser seg hvor lenge jeg klarr å holde meg våken også, for nå er ungen såpass dårlig at jeg ikke tørr å sove i frykt for at jeg skal sove såpass tungt at jeg ikke reagerer når hun trenger hjelp med å få opp slimet.
mams-til3 Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 min gutt fikk påvist astma rundt 1års alderen..vart helt tett i halsen å hostet til han spydde når det var på det værste.alltid når nesen begynt å renne fikk han det....tror dette er tyyyypisk! min er nå 5år å har ikke brukt medisin siste 2-3åra..heldigvis vokser det av dem som oftest når de er så små....
rampete robin Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Vi må tidvis benytte ventoline og flutide. Astmaen kommer med forkjølelse. Med en gang hun begynner å hoste om kvelden, så starter vi på medisiner. Hun er nå 3,5 år og vi bruker mindre om mindre medisiner hvert år. Pleide å hoste til hun spøy. Var til utredning på barneavd på sykehuset. fikk et skjema som sier hvor store doser hun skal ta ved opptrapping/nedtraping. fungerer veldig bra når vi setter igang med medisinene!!!
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 min gutt på 1år har astmasymptomer. men ikke fått diagnose enda. vi fikk prøve efedrin, og den hjelper endel! ja, han blir mye værre når han er forkjøla..
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Behandlingsskjema får du av spesialist ( vet ikke hvor du bor, vi var på barnelegesenteret på strømmen, henvist fra barneavdelingen på sykehuset). Dette sier litt om hvilke medisiner du skal ta når, når du skal trappe opp/ned medisinbruken og hvordan du skal forholde deg når medisinene ikke funker som de skal... Høres ut som om du over påske skal få fastlegen til å henvise dere til spesialist/sykehus utredning. Du vil da også få en del opplæring vedr det å ha astma barn. Lykke til på legevakta i dag- fortell hvordan det går når du kommer tilbake ! ( var alenemor på slutten av astma perioden her så jeg vet litt om følelsen av å ta en unge med pusteproblemer ut i bilen på natta og kjøre alene til legevakta en halvtime unna....).
Sjefsmegga Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2008 Takk for tipset, skal snart til øre nese hals med henne også, men skal be om å få time hos spesialist, har kun vært hos barnelege som ikke var spesialist.... Er rimelig fortvilt når man sitter der alene med et sykt barn ja...typisk at hun blir syk når pappan er borte :-( Nå er heldigvis de to andre hos bestefreldrene, så da kan jeg ha full fokus på henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå