Gå til innhold

noen erfaringer med 50/50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har to barn, ett på 2 år å ett på halvåret. Xn vil gjerne ha barna 50/50 men ikke før de er 3 år.

Jeg derimot vil først høre med fvk hva de anbefaler, hva forskning viser og hva andre har erfart med denne ordninga med så små barn.

jeg tror det er uheldig for så små barn å leve en uke her og en uke der, men det virker som deres far ikke bryr seg om hva som er best for barna, kun at han vil se de mest mulig og ikke vil betale barnebidrag.

Jeg kunne selvsagt gått me på at xn hadde hatt barna hos seg å jeg hadde hatt samvær, men jeg VET at barna har det best med å bo hos meg. Jeg vil gi dem er stabilt hjem og oppvekst å håper på tilbakemeldinger, både positive og negative, om delt bosted.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

forskning viser at om foreldrene kan sammarbeide og er enige om løsnignen, bor i nærheten av hverandre og åpene for forandring om barna ikke trives så er 50/50 en god løsning.

det er slik at det er umurlig og si hva som er best for dine barn. for det kommer veldig an på barna og foreldrene. men alfa omega er at dere som foreldre er voksene og ikke snakker stykt om den andre forelderen og prøver og lytte til barnas singnaler mest mulig.

lykke til uansett hva dere velger. og husk og ha en god avtalle på hva som skjer om barna ikke trives i denne løsningen.

Skrevet

hei:)

far til mine små ville også ha 50-50 (de er 3 år, 22 mnd og 5 mnd.)

f.v.k anbefalte på det sterkeste at vi ikke gikk til en sånn ordning når de er så små, noe jeg også er enig i.

så her har far samvær,pga jeg har hatt den daglige omsorgen fra fødselen av med alle! (les.. 90%..)

her er det også økonomi fra fars side som spiller inn..

Skrevet

Vi har 50/50 (60/40 i perioder), og her fungerer det fint. Vi kommuniserer godt, og er gode venner. Bur ca 3 min fra kverandre i bil, så ungene har stort sett det same nærmiljøet.

Barna er nå 3 og 5,5, og me merker lite på dei at dei flytter mellom to hus. Kunne ikkje trudd dei hadde vært borte meir enn ein dag, slik dei oppfører seg og reagerer når dei blir levert etter ei veka. Enten tar dei opp igjen leken akkurat der dei avslutta, ellers så forsvinner dei ut til venner.

For meg er det viktig at barna har kvardag sammen med faren, og ikkje bare helg og kos. Slik eg ser det vil dei bli kjendt med han på ein anna måte slik, enn om dei bare traff han 2. helg. Det gjelder også hans familie. Pappaen deiras er utrulig viktig i livet deiras, og mine barn ville nok reagert meir om dei bare skulle hatt vanlig samvær med far. Så her kommer vi til å ha 50/50 til ungane gir uttrykk for at dei ønsker forandringer.

Skrevet

Jeg er stemor og bare titter innom. Vi har hatt stebarna 50/50 siden de var 1 1/2 og 4 år, nå er de 7 og 11. Vi har alltid bodd i nærheten av mor og samarbeidet har gått tålelig greit med både oppturer og nedturer. Barna har det kjempe fint, de føler seg hjemme hos både far og mor og de er trygge, glade, tillitsfulle, kjærlige og skjønne og gode. (jeg kunne fortsatt og fortsatt!) ;o)

Om jeg var deg ville jeg kjent mer på magefølelsen, hva tror du er best for deres barn? Og da tenker jeg ikke på dine egne følelser eller tanker om at bf bare er interessert i å betale mindre bidrag og ikke opptatt av barnas beste. Du vil helt sikkert kunne finne forskning som vil støtte både det ene og andre, her gjelder det å prøve fram litt hva som passer for deres "familie", det går jo an å ha gradvis opptrapping med forbehold om bremsing dersom barna viser klare tegn på at dette ikke passer for dem. Lykke til!!

Skrevet

Jeg liker ikke 50/50 delingen. Jeg har møtt for mange små og store barn med en slik ordning som er usikkre og mangler overskudd til å knytte seg til venner, gjøre godt skolearbeid, og i det hele mestre hverdagen sin.

Jeg har tro på ett bosted, og besøke den andre så langt det er mulig. At barnet kan bo hos en av foreldrene, at det er hjemmet. Men at samværet med den andre forelderen blir så omfattende som mulig. Det er mer viktig at dere prater sammen om livet til barna, deltar felles på møter og er med på tannlegebesøk og helsekontroller, at begge foreldrene får møte barnehagen ved at den som har samvær henter / leverer i barnehagen når det er tid for samvær. Det er mulig å delta på like vilkår i livet til barna samtidig som en gir barna et fast holdepunkt.

Det finnes flere undersøkelser på dette med 50/50 deling, flere av de omtaler det som positivt. Barna vil uansett gjøre sitt beste for at begge foreldrene skal ha det bra og vil mest sansynlig tilpasse seg den ordningen dere velger.

Å ha fokus på barna er det viktigste dere gjør nå, og samarbeider dere ikke spesielt godt så bør dere ikke gå for en 50/50 ordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...