snart mor til 3 Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 tror det er det jeg mener ihvertfall..hehe.. sist gang jeg var gravid tok de blodprøver HVER gang jeg var til kontroll,både hos jordmor og legen... denne gangen er det ingen ting.. jern fikk jeg beskjed om at var fy fy denne gangen.. ikke skulle de sjekke behovet heller da nyere forskning viste at verdiene man da fikk opp var feil.. var avhengig av jerntabeletter sist gang for å komme gjennom dagen.. denne gangen tørr jeg ikke ta en eneste en.. dette til tross for at jeg er nødt til å ta det til vanlig og for å komme gjennom hverdagen.... bare lurer på om det kun er meg eller om det er slik for alle? ser det er noen her inne som har skrevet at de får dette sjekket hos legen automatisk..derfor må jeg bare spørre...
rampete robin Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 sjekker blodprosenten HB hver gang jeg er til kontroll (stikk i finger). Blodprosenten min er høy, men jeg har alltid hatt lavt ferritinnivå. Derfor tar jeg også blodprøve noen ganger i løpet av svangerskapet for å sjekke denne. Går på jern nå.
Happy-bee Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Jeg er i 26. uke og har kun tatt blodprøver èn gang. Det var på den første kontrollen. Jeg tok også jern i mitt forrige svangerskap, men har ikke hørt noe om at jeg må ta det denne gangen. Jeg skal til legen i min 28. uke, så regner med de tar nye prøver da. Det virker som om ting blir utført forskjellig fra sted til sted, får bare satse på at legene vet hva de gjør...
Supermamm Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 Jeg går kun til lege og ikke til jordmor, men hos legen min sjekker de ihvertfall hb hver gang. Sist jeg var gravid ble det sjekket 2 ganger i løpet av hele svangerskapet så det er kanskje litt forskjellig praksis hos forskjellige leger?
snart mor til 3 Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2008 blir uke 28 på meg nå på lørdag.. sjekket meg kun ved første kontroll..da lå jeg akkurat i grenseland.. men de ville ikke at gravide skulle ta jern lenger,så det var ingen grunn til å sjekke det lenger.. fikk jeg beskjed om... klarer bare ikke helt å slippe tanken på hvor mye lettere hverdagen og graviditeten hadde vært om jeg hadde kunne tatt det...sukk...
Supermamm Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 Synes du skal spørre legen din neste gang du er der om de ikke kan ta en rask sjekk? Om du har vært plaget med lavt jern før er det jo absolutt grunn til å være litt obs. Ellers kan du jo ta saken i egne hender og høre litt på apoteket om de har noe du kan ta som er ufarlig. Mener å ha hørt man ikke burde ta jern om man ikke trenger det, men dette vet de helt sikkert mer om på apoteket.
snart mor til 3 Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2008 bad om det når jeg var der for et par ganger siden,men fikk da beskjed om at de ikke ville måle slikt lenger da resultatet ikke ville bli riktig uansett... er derfor jeg blir så frustrert... og når han da også sier at de fraråder gravide å ta jerntabeletter blir man jo litt usikker.. hva om legen er mer oppdatert enn et apotek?? huff...syntes det er vanskelig det der...
å tenk jeg skal få en bebi til Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 jeg er i uke 27 og sist jeg var hos legen var HB\en litt lav slik at jeg måtte ta jern.tar nå jern, og hvis det er så farlig er det jo rart at det står på pakken med hemofer at det er ikke skadelig for fosteret. er dere ikke enige?
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 hva skal man ikke ta jern? :S Det har jeg fått beskjed om å ta jeg da ettersom jeg har lav HB. men tar ikke reint jern ettersom jeg blir så rar i magen,men de gravidvitaminene... er ikke så mye jern i de men bedre enn ingenting tror jeg ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå