Gå til innhold

Hvordan gjøre dere de med økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv student og har ikke all verdens å rutte med, samboeren min er i full jobb men samtidig så er det han som tar seg av avbetalingen på lånet for hans leilighet vi har ikke kjøpt den sammen. Jeg betaler ikke leie, men er med på regninger, møbel kjøp, mat o.l.

Han mener vi skal dele mest mulig på kostnandene til babyen,men føler selv jeg har ganske mye mindre å stille opp med, har dere noen gode måter dere får økomomien til å være rettferdig og får rundt?

Hater å krangle om penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere er samboere og venter barn, så syns jeg det er litt teit med dine og mine penger egentlig.. Kanskje dette kan hjelpe dere, for oss fungerer det kjempebra! : Vi har en lønnskonto hver og en felles regningskonto. Når lønna kommer, setter vi alt over 4000 kr inn på regningskontoen. De 4000 kr er våre egne, har 1000kr hver per uke til bensin, snus/røyk, mat (vi bytter på å handle mat) o.l Alt av regninger trekkes fra regningskontoen..Noen måneder setter jeg inn 9000 kr og han 16000 kr, og motsatt en annen måned.. Poenget er at på denne måten blir ikke skillet på hvem som tjener mest så markert, på den måten har vi litt penger i lomma, og i tillegg bidrar begge til regninger.. Det er mest naturlig at den som tjener mest betaler mest, men her sitter ikke den ene igjen og er blakk hver måned..

Er så forferdelig trist at penger alltid skaper så mye krangling, eller la meg heller si, MANGEL på penger skaper så mye krangling... huff..

Skrevet

Hos oss er begge studenter, men vi har aldri kranglet om penger.. Vi har felles økonomi, og det vi får inn går til "felleskassa". For oss ville det vært helt unaturlig å dele på utgiftene.. Vi bruker bare det kortet det er penger på når vi handler ;)

Skrevet

Vi har alltid hatt en felles konto hvor all min og min manns lønn går inn på , alt av regninger og forbruk går ut av denne.

Vi legger inn alle regninger på lønnsutbetalingsdatoene (vi har forskjellige lønnsutbetalings datoer). Så 2 ggr. i mnd går alt ut av regninger som har kommet da.

Det som blir igjen da er til mat, klær etc...

Føler vi at vi har råd, setter vi litt inn på sparekonto.

Begge har derfor full oversikt over konto og hva som evt. er igjen. Vi har ingen dine eller mine penger...

Skrevet

Hei!

Vi er i akkurat samme situasjon som dere, iallefall når det gjelder arbeid og studier. Min kjære jobber mellom 50-100% og jeg jobber 30-40 prosent ved siden av studiene. For min del innebærer dette at jeg vil ha utbetalt ca 13 000 i mnd det året jeg er hjem (hvis du da beregner studielånet som 8000 i mnd i stedet for 6000 nå og 16 000 da).

Vi har en felles konto hvor vi begge bidrar med samme sum hver mnd (mellom 7000-8000kr hver). Fra denne kontoen trekkes alle felles utgifter, samt mat. De utgiftene vi har personlig betaler vi fra våre egne kontoer. For oss fungerer detet SVÆRT godt! ingen sure miner over hva den ene har brukt penger på osv.

MEN vi har blitt enig om at når jeg begynner å studere igjen skal han øke "innsatsen" på felleskontoen, slik at jeg ikke trenger å jobbe ved siden av studiene. Dette innebærer en fordeling på kanskje 30/70! Snakk ut om det nå før bebien kommer, det er fint å være enige og kose dere sammen i stedet for å krangle om penger og økonomi! Min kjære tar jobben som "forsørger" svært alvorlig, og gleder seg til å være den som skal forsørge familien ;) Prøv å vri det litt på en positv måte i samtalen med samboeren din!

Lykke til!

Skrevet

Jeg og samboeren har veldig ulik inntekt; han tjener tre ganger så mye som meg. Vi ønsker ikke fullstendig felles økonomi, og har funnet en løsning som fungerer: Han betaler 2/3 av alt felles, jeg betaler 1/3 (noe som gjenspeiler forskjellen i inntekt). Det innebærer at han har mer i "lommepenger" enn meg, noe jeg syns er rimelig nettopp fordi han tjener mer enn meg, og jeg sitter igjen med mer enn jeg ville gjort hvis vi skulle delt alt i to.

Kanskje dette hadde vært en løsning for dere? Dere må bare regne ut "fordelingsnøkkelen" deres.

Skrevet

vi er i samme ståa som dere. jeg er student og han i jobb. han har bare lerlinge lønn da, men den er uansett på dobblet som min inntekt. vi gjør det slik at vi betaler regninger først. hvem som betaler kommer på det samme, men det meste blir trekt fra hans lønnskonto. så setter vi inn 7000 kr på en husholdningskonto som er til mat og bensin og andre husholdsprodukter. det som er til overs går til oss alle sammen til klær og slike ting. hvis vi har ekstra penger så sparer vi litt også da. men altså, vi har alt til felles. det går bare ikke på annet hvis. hadde vi skulle delt likt hadde jeg gått i minus hver måned, så hadde han måttet låne meg penger uansett, ellers så kan vi ikke bo ilag. så da er jo valget enkelt da=) vi deler alt likt, og regningene er første pri=)

Skrevet

Klarer ikke bo med noen uten aa dele okonomi. For meg er det en emosjonell sak. Alt slaas sammen. Det er en av de faa tingene jeg personlig ikke kan gaa paa kompromiss med. Noen ganger I livet tjener jeg mer, andre ganger han. Gaar det galt er det ikke penge tap jeg kommer til aa graate mest over.

Skrevet

la oss si du har 6000kr/mnd og han har 18000kr/mnd,da blir det jo feil om dere skal betale like mye siden han har tre ganger så mye som deg...det dere kan gjøre er at du betaler en tredjedel av det han gjør eller at dere bestemmer en viss prosent som hver av dere setter inn på en felles konto...

eks1: han betaler 1200kr,du betaler 400kr

eks2: dere fastsetter 10%,da betaler han 1800kr og du 600

blir igrunn det samme da,men du skjønner hva jeg mener...

dere må jo betale proporsjonalt i forhold til hva dere tjener...

Skrevet

vi har felles økonomi, men hver vår konto. Den som har penger, betaler, ferdig arbeid.. enten det er mat, regninger, husleige, bensin e.l. Etter at vi fikk vår første lille datter er det ingenting som heter mine og dine penger lenger. Begge er i jobb, han tjener mer enn meg, men pengene går til familien.

Skrevet

Jeg synes også at det virker veldig bakvendt å ikke dele økonomi når det kommer barn inn i bildet. Jeg (student) har 6000,- i lån/stipend hver måned, han tjener ca 20000 netto. Jeg har like mye rett på nye klær osv som ham; pengene er felleseie.

Dere må selvsagt ikke dele 100%, men dere bør i det minste prosentvis like mye, og ikke like mange kroner og øre.

Håper dere kommer til enighet; det er veldig synd å måtte krangle om slike ting!

Skrevet

Vi setter inn penger på en felles konto, 4500 kr hver, som vi betaler mat, husleie og strøm av.

Siden han tjener ca 2 ganger så mye som meg betaler han internett og bilforsikring.

Bensin betaler vi selv, for vi har hver vår bil. Synes dette fungerer fint vi:)

Men han må jo selfølgelig betale litt mer siden han tjener så mye mer enn meg....

Vår egen mobil, klær, sparing osv går av vår egen konto:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...