aya75 Skrevet 19. mars 2008 #26 Skrevet 19. mars 2008 Vi har det på akkurat samme måte som deg shimonie. Vi har virkelig prøvd å få snuppa til å sove på ryggen, men det går ikke mange minuttene før det blir hyling og magevondt. Vi har også valgt å legge henne på magen. Og dette er for at HUN skal få god søvn, ikke oss. Synes det er ganske så frekt å prøve å hinte frampå om at det er latskap som står bak disse valgene. Alle vil jo barnets beste. Er det bedre å la ungen aldri få søvn og bli utmatta (hvilket også er en torturmetode!!) eller følge alle råd vi får til punkt og prikke? Det er klart at det ikke er noe gøy å gjøre noe man ikke blir anbefalt, men noen ganger må vi mødre faktisk ta noen valg utifra hva vi tror er best for barnet vårt, og da synes jeg det er patetisk å komme med sånn "kjefting" som enkelte her gjør.Hadde vi kunne legge barna på ryggen så hadde vi jo gjort det.
shimonie Skrevet 20. mars 2008 #27 Skrevet 20. mars 2008 fint å få tilbakemelding som ikke bare er kjeft! vi gjør jo bare så godt vi kan. jeg hadde ikke klart å latt mini vært stuptrøtt og ikke fått sove fordi han får helt pænnikk av å sove på ryggen. jeg tar heller noen oftere turer inn til han for å se at han sover søtt! jeg er absolutt ikke lat fordi jeg velger å la han sove på magen fordi det er sånn han foretrekker å sove. er utrolig irriterende når andre må hakke på det...
mumitrolletermammantilmille Skrevet 20. mars 2008 #28 Skrevet 20. mars 2008 jeg lar jenta mi påfire uker sove på siden. i tilfelle hun gulper, så kan hun jo bli kvalt om hun ligger på ryggen.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #29 Skrevet 20. mars 2008 Nei,barn blir ikke kvalt selvom de gulper når de ligger på rygg. Da må de isåfall være syke og slappe. En menneskelig refleks er å snu seg til siden når vi gulper. Dette fikk jeg beskjed om da jeg lå på sykehuset, og så at gulpa titt og ofte etter vi la henne på rygg. Jeg må nok også signere OsloMor,jeg er LIVREDD for krybbedød! Jeg kan med handa på hjertet si at om noe sånt hadde skjedd barnet mitt hadde jeg tatt mitt eget liv. Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder noe annet,men akkurat der er jeg "streng" å følger alle anbefalingene. Jeg har liksom sitti å kjent litt på den følelsen,å våkne opp om morgenen også er babyen død. Så her tar jeg ingen sjanser. Har også babysense.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #30 Skrevet 20. mars 2008 Uff...at det går an da, "om ti år skal alle sove på magen igjen..."???? Skikkelig smarting du, all forskning viser at det aldri vil gå ut slike anbefalinger igjen. Men du leser kanskje bare Se og Hør og ser Glamour - og får ikke med deg det som skjer ute i den virkelige verden?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #31 Skrevet 21. mars 2008 Hva om forskningen viser om ti år at vi har en hel generasjon som er ødelagt av søvnmangelen i spedbarnstiden fordi de ble tvunget til å ligge på ryggen? Mennesker har lagt babyene sine på magen i uminnelige tider, rett og slett fordi de fleste babyer sover bedre da. I tillegg får barn dårligere motorisk trening av å bli lagt på ryggen. Det er klart helsevesenet anbefaler ryggleie når statistikken viser at flere dør i mageleie, det er enkel matematikk. Men det betyr ikke at man ikke kan gjøre en vurdering selv. La barna sove på magen hvis det er eneste mulighet, men ha det luftig og kjølig og anskaff helst babysense, så slipper man jo å uroe seg.
shimonie Skrevet 21. mars 2008 #32 Skrevet 21. mars 2008 kommer det fra en som er feig nok til å være anonym... helt utrolig hva folk får seg til å skrive så lenge ingen kan finne ut hvem de er.. blir flau på dine vegne
shimonie Skrevet 21. mars 2008 #33 Skrevet 21. mars 2008 nå sikta jeg selvfølgelig ikke til det siste innlegget
Ung kvinne Skrevet 21. mars 2008 #34 Skrevet 21. mars 2008 Min datter sovnet alltid på magen på brystet mitt de første ukene, og det var helt greit ifølge jordmor og helsest. Nå er hun 8mnd og i det siste har hun begynt å snu seg på siden når jeg legger henne på ryggen. Da sovner hun av seg selv når hun får ligge slik hun føler for.
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #35 Skrevet 21. mars 2008 Hei! Leser at du sliter med magesmerter på din sønn. Vi opplevde også dette, med vår datter. Har du lært deg babymassasje på mageproblemet? Jeg lærte litt på helsestasjonen. I tillegg gikk vi til en osteopat(manuell terapaut) med vår datter, der hadde hun 2 behandlinger. fordi hun var stiv i den ene delen av nakken(kan ha skjedd et eller annet unner fødselen eller svangerskapet). I nakken sitter det nerver som går ned til tarmene, kan det være det samme tilfellet hos dere? Vår datter sov mye bedre etter dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #36 Skrevet 21. mars 2008 Heller en unge som sover litt urolig på ryggen enn en som aldri våkner igjen fordi uansvarlige/kunnskapsløse foreldre har lagt barnet på magen. Det er vel de samme som koser seg med litt vin og røyk under svangerskapet "for det gikk jo fint med de fleste når våre mødre gjorde det" ??? At det går an...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #37 Skrevet 21. mars 2008 Tragisk lesning, ungene skal ikke trene ryggen sin når de sover! Det gjør man i VÅKEN tilstand, da kan du legge dem på magen så mye du bare ønsker. Men sove, det bør skje på ryggen,
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #38 Skrevet 22. mars 2008 må gi meg over dere andre anonyme. disse mødrene gjør så godt de kan! ikke kritiser dem fordi de velger å gjøre det de tror er best for barna sine. finn dere noe annet å bruke fritiden deres på!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #39 Skrevet 22. mars 2008 HS sa til meg at de kunne godt sove på magen, men MED tilsyn
Snupi27 Skrevet 22. mars 2008 #40 Skrevet 22. mars 2008 om babyen din sover best på magen så la den gjøre det.. snuppa mi er snart 8 mnd og først nå har hun begynt å snu seg over på magen i vognen og sovner på den måten. jeg kjøpte en ganske flat pute i dag med masse "luftehull" i.. i tilfelle hodet hennes skal vendes helt ned i madrassen så får hun luft uansett så jeg slipper å være bekymret! veldig smart pute og den anbefales =)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #41 Skrevet 22. mars 2008 Hei igjen... Trodde ikke denne tråden skulle ta sann av, spurte jo bare et spørsmål som jeg fikk mange svar på. God påske alle sammen
M@mm@nmin <3 <3 <3 Skrevet 22. mars 2008 #42 Skrevet 22. mars 2008 Minste barnet vårt ville absolutt ikke sove på rygg...... Vi brukte sidene(vekslet på..) på natt og magen på dagtid. Resulterte i Laaaaange dupper på dagtid og kortekortekorte på natt. Da barnet var 2 mnd gav jeg opp (- utslitt mor til 2.......) La barnet på magen kl 23.50 og sov til kl 05.30:) JIPPI! Det var solskinnshistoria...... MEEEN, du som mor kjenner ditt barn best:-) Viktig også med fast madrass og ikke fult påpakket barn (for å unngå overopphetning). Barnet regulerer temperaturen dårligere ved mageleie.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå